همشهری آنلاین: پایانه شناور صادراتی خلیج فارس که بزرگ ترین پایانه صادراتی نفت از نوع خود در جهان است در منطقه نفتی سروش به بهره برداری رسید.

پایانه شناور صادراتی خلیج فارس

به گزارش ایرنا، پایانه شناوری صادراتی خلیج فارس که ظرفیت ذخیره و صادرات دو میلیون و 207 هزار بشکه نفت را داراست صبح امروز (یکشنبه 19 بهمن) به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت. این پایانه 337 متر طول، 60 متر عرض و 33 متر ارتفاع و 21 مخزن ذخیره سازی است.

این پایانه شناور ظرفیت دریافت روزانه 200 هزار بشکه نفت سنگین تولیدی میادین سروش و نوروز را داراست.

با توجه به ضرورت ذخیره سازی نفت خام سنگین میادین سروش و نوروز و لزوم جایگزینی پایانه شناور صادراتی سورنا که بیش از 13 سال فعالیت کرده بود، طرح ساخت پایانه شناور جدید توسط شرکت نفت فلات قاره در دستور کار قرار گرفت.

قرارداد ساخت این پایانه شناور صادراتی با شرکت سامسونگ کره جنوبی در سال 2008 امضا شد و عملیات ساخت آن در نهایت در سال 2011 به اتمام رسید.

محمد رنجبر، رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس در جمع خبرنگاران با تشریح عملکرد این پایانه شناور، اظهار داشت: پایانه شناور صادراتی خلیج فارس ظرفیت دریافت روزانه 200 هزار بشکه نفت خام و صادرات یک میلیون بشکه در روز را داراست.

وی خاطرنشان کرد: دریافت، ذخیره سازی و صادرات نفت خام در محل تولید باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

رنجبر ادامه داد: پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با دارا بودن ظرفیت صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام قادر است یک سوم نفت خام صادراتی ایران را صادر کند.

وی در خصوص تکلیف پایانه شناور صادراتی سورنا که پیش از این در میادین نفتی سروش و نوروز فعالیت می‌کرد، افزود: تا تعیین تکلیف نهایی این پایانه شناور به عنوان پشتیبان پایانه شناور خلیج فارس در این محل باقی می‌ماند.

رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس ادامه داد: البته می‌توان از سورنا برای ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام میدان اسفندیار و یا به عنوان گزینه‌ای برای بهره‌برداری از لایه نفتی پارس جنوبی استفاده کرد.

رنجبر اضافه کرد: راهبری و فعالیت‌های عملیاتی پایانه شناور صادراتی خلیج فارس در حال حاضر به طور کامل توسط نیروهای ایرانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید روزانه میادین سروش و نوروز در حال حاضر 75 هزار بشکه است، گفت: کشورهای ژاپن، چین و هند از بزرگ‌ترین خریداران نفت این میادین هستند.

کد خبر 286672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha