همشهری آنلاین: وزیر نفت اظهار داشت: اگر بتوانیم یک درصد از منابع نفتی کشور را بازیافت کنیم، ۷۰۰ میلیون بشکه خواهد شد که ارزش آن در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است.

زنگنه

به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای موافقتنامه همکاری‌های علمی با وزارت علوم در این وزارتخانه تصریح کرد: اولویت دوم وزارت نفت بعد از بازیافت، بهینه‌سازی انرژی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تفاوت فروش عمده نفت با نرخی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد 80 درصد است که باید کاهش یابد.

به گفته وزیر نفت، بیش از 100 میلیارد دلار انرژی سالانه در کشور مصرف می‌شود که بسیار بالاتر از استانداردهای بین‌المللی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر این راه را درست ادامه داده و از آن حفاظت کنیم، امروز روزی تاریخی خواهد شد.

وی با یادآوری حرکت آغاز شده در 12 سال پیش برای تاسیس رشته مهندسی نفت در حوزه بالادستی خاطرنشان کرد: 12 سال پیش حرکتی با محوریت وزارت نفت در دانشگاه‌های کشور آغاز شد و با همکاری مسئولان وقت وزارت علوم و جعفر توفیقی در پنج دانشگاه تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، شیراز و صنعتی سهند رشته‌های بالادستی در حوزه نفت راه‌اندازی شد به طوری که در حال حاضر به جایی رسیدیم که هزاران دانش آموخته در حوزه مهندسی نفت داریم.

عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه از عزم خود برای کار با دانشگاه‌ها از ابتدای آغاز به کار دولت گفت و افزود: اولویت‌های پژوهشی حوزه نفت و نحوه ساماندهی همکاری‌ها با وزارت علوم مورد توجه ما بود زیرا پژوهش می‌توانست «عرضه محور» باشد ولی ما پژوهش «تقاضا محور» نیاز داشتیم تا دانشگاه‌ها تقاضای ما را پاسخ دهند.

وی مدت زمان گفت و گو و مذاکره دو وزارتخانه نفت و علوم برای امضای این موافقتنامه را 10 ماه عنوان کرد و افزود: هر دانشگاهی می‌تواند مشاور عالی فناوری صنعت نفت باشد و ما مخازن را به دانشگاه‌ها واگذار می‌کنیم تا مسئول رشد فناوری‌ها باشند.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در این زمینه یک دانشگاه باید مسئولیت داشته باشد و با دانشگاه‌های دیگر همکاری کند.

وی توضیح داد: اگر به عنوان نمونه چهار دانشگاه مسئول یک مخزن نفتی باشند کار به سرانجام نمی‌رسد ولی در صورتی که یک دانشگاه مسئول یک مخزن باشد باعث رقابت بین دانشگاه‌ها نیز خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه در وزارت نفت عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف همکاری با دانشگاه‌ها هستند، اظهار داشت: مخالفان این همکاری اعتقادی به همکاری‌های دراز مدت نداشتند ولی در نهایت به این نتیجه رسیدیم که موافقتنامه را تنظیم کنیم و این موافقتنامه 10 ساله باشد.

وزیر نفت موفقیت این موافقتنامه را مستلزم «درک متقابل، صبر و حوصله» دانست و گفت: طبیعی است که در ابتدای ورود دستگاهی جدید به صنعت نفت، پس زده خواهد شد ولی باید صبر و حوصله داشت تا این پیوند شکل گرفته و تثبیت شود.

وی گفت: سه ماه دیگر جلسه با روسای دانشگاه‌ها در این زمینه برگزار می‌شود و پس از آن نیز هر6 ماه یکبار جلساتی را برگزار می‌کنیم.

وی گفت: این طرح در راستای تحقق سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شد.

براساس موافقت نامه 9 بندی تنظیم شده بین وزارتخانه‌های نفت و علوم، دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، صنعتی سهند، صنعت نفت، شیراز، انستیتو نفت دانشکده فنی دانشگاه تهران، پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشکده ازدیاد برداشت به عنوان مشاور پژوهشی و معاونت پژوهشی وزارت نفت به عنوان ناظر عالی در مورد اجرای طرح های تحقیقاتی- توسعه‌ای حوزه‌های نفتی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

کد خبر 274097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha