شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

در یک‌سالی که از آغاز بحران در اوکراین می‌گذرد، چنین تصور می‌شد که این کشور شرق اروپا به میدان نبرد برای رویارویی آمریکا و اروپا با روسیه تبدیل شده‌است.

مرکل -اولاند -پوتین

اما تحولات 2روز گذشته نشان داد كه غرب در اين رويارويي دچار شكاف شده و موضع آمريكا و اروپا در قبال روسيه در خاك اوكراين، ديگر واحد نيست. بعد از 10ساعت مذاكره صدراعظم آلمان و رئيس‌جمهور فرانسه با رئيس‌جمهور اوكراين در كيف و رئيس‌جمهور روسيه در مسكو در روز‌هاي پنجشنبه و جمعه، سخنان جداگانه اين مقامات نشان داد كه هيچ نتيجه‌اي از اين مذاكرات به‌دست نيامده‌است.

نشست امنيتي مونيخ  كاملا تحت‌الشعاع تحولات اوكراين بود. ابتدا خانم مركل در سخناني در اين نشست، با اعلام اينكه بحران اوكراين راه‌حل نظامي ندارد، ارسال سلاح براي اين كشور در جنگ با جدايي‌طلبان و رويارويي غيرمستقيم با روسيه را كاري خطرناك خواند كه به حل بحران كمكي نمي‌كند.

به اين ترتيب او به‌صراحت با طرح آمريكا كه از احتمال ارسال سلاح براي دولت اوكراين خبر‌داده ‌بود مخالفت كرد. همزمان رئيس‌جمهور فرانسه و وزيردفاع انگليس هم بر بي‌فايده بودن ارسال سلاح براي دولت اوكراين تأكيد كردند. اولاند كه پيش از اين هم گفته‌بود كشورش قصد مداخله مستقيم در اوكراين را ندارد، گفت‌وگو و راه‌حل مسالمت‌آميز را تنها راه‌حل اين بحران خواند. اروپايي‌ها و به‌ويژه 2كشور فرانسه و آلمان، در هفته‌هاي اخير با تحريم بيشتر روسيه به‌خاطر اوكراين هم مخالفت كرده‌بودند. معاون صدراعظم آلمان چندي پيش به نشريه اشپيگل گفت، بايد به تبعات تحريم روسيه براي اروپا جدي‌تر فكر كنيم چرا كه اين روندي است كه به كل اروپا آسيب مي‌زند.

به اين ترتيب اروپا اكنون نه‌آمادگي تحريم بيشتر روسيه را دارد و نه از گزينه ارسال سلاح براي اوكراين حمايت مي‌كند. اينها گزينه‌هاي پيشنهادي آمريكا براي بحران اوكراين هستند.جدي شدن نشانه‌هاي اختلاف ميان آمريكا و اروپا بر سر اوكراين با واكنش مقامات آمريكايي روبه‌رو شده‌ است. جو بايدن معاون رئيس‌جمهور آمريكا ديروز در ديدار با رئيس شوراي اروپا، گفت كه آمريكا و اروپا بايد بر سر اوكراين با هم متحد بمانند و نگذارند كه روسيه نقشه اروپا را تغيير دهد. بايدن گفت، پوتين وعده صلح مي‌دهد و همزمان نيروهايش را براي ورود به اوكراين بسيج مي‌كند. در اين لحظه وقت مخالفت و شكاف نيست.

مركل ديروز در نشست مونيخ، با اشاره به مذاكرات فشرده پنجشنبه و جمعه با دولت اوكراين و شخص پوتين در مسكو، نسبت به نتيجه‌بخش بودن اين مذاكرات ابرازترديد كرد اما گفت كه راهي جز مذاكره براي بحران اوكراين وجود ندارد. او گفت، اروپا مي‌خواهد كه در طراحي امنيتي اين منطقه، روسيه را همراه خود داشته باشد نه‌اينكه روبه‌روي خود.ديروز همچنين اولاند گفت كه بايد به مناطق شرق اوكراين خود مختاري بيشتري داد.

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در سخنراني در كنفرانس مونيخ، به تحولات اوكراين اشاره كرد و مذاكرات اولاند و مركل در مسكو را مثبت خواند. او هم مانند رهبران اروپا البته هيچ اشاره‌اي به طرح صلحي كه در اين مذاكرات بررسي شده نكرد. لاوروف به اروپايي‌ها گفت كه فريب آمريكا را نخورند چرا كه آمريكا 25سال گذشته را صرف تلاش براي سلطه بر اروپا كرده است.

كرملين ديروز در بيانيه‌اي با اشاره به مذاكرات جمعه‌شب صدراعظم آلمان و رئيس‌جمهور فرانسه با پوتين، اين مذاكرات را مثبت خواند و اعلام كرد كه نتايج اوليه اين مذاكرات از امروز يكشنبه مشخص خواهد شد. اين دو رهبر اروپايي طرحي براي پايان دادن به درگيري‌هاي اوكراين را به مسكو برده‌بودند. پوتين در سخناني گفت كه روسيه به دنبال جنگ با هيچ كشوري نيست.

کد خبر 286577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha