شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فدراسیون بین‌المللی روباتیک،‌IFR اعلام کرد تا سال ۲۰۱۷ کشور چین، با توجه به اتوماتیک‌سازی تمامی کارخانه‌های خودروسازی و الکترونیک خود، از بیشترین تعداد روبات‌های فعال در جهان برخوردار خواهد‌بود.

روبات

براساس گزارش رويترز، چين درحال حاضر به عنوان بزرگترين بازار جهاني روبات به ارزش 9.5 ميليارد دلار، از نظر تراكم تعداد روبات از بسياري از رقباي صنعتي خود عقب‌تر ايستاده‌است. نسبت روبات‌هاي اين كشور به تعداد كارگرانش 30 به 10 هزار است، درحالي كه اين نسبت در كره جنوبي 437 به 10 هزار، در ژاپن 323 در 10 هزار، در آلمان 282 در 10 هزار و در ايالات متحده 152 در 10 هزار است.

به گفته IFR، اما رقابت خودروسازان براي ساخت كارخانه‌هاي خودروسازي در چين در كنار تورم نرخ دستمزد كه رقابت‌پذيري نيروي كارگري چين را دچار فرسايش كرده، باعث مي‌شود ذخيره روبات‌هاي صنعتي تا سال 2017 در اين كشور به بيش از دو برابر و به رقم 428 هزار برسد.

گودرون ليتزنبرگر مدير IFR مي‌گويد شركت‌ها براي بهبود كيفيت و افزايش توليد خود ناگزيرند تا بيشتر در بخش روباتيك سرمايه‌گذاري كنند. درحال حاضر بيشترين ميزان تمركز سرمايه‌گذاري بر نيروي روباتيك در بخش توليد خودرو است، اما تا چند سال آينده اين روند بر صنعت الكترونيك نيز اثر خواهد‌گذاشت.

روبات‌سازان ژاپني درحال حاضر اصلي‌ترين سهام را در بازار روبات در اختيار دارند، درحدود 60 درصد از سهم بازار، اما توليد‌كنندگان چيني با سرعتي بالا درحال رشد هستند و درحال حاضر يك چهارم بازار را در دست دارند. بيشترين بخش باقي‌مانده بازار روبات جهان نيز در اختيار توليد‌كنندگان اروپايي و آمريكايي است.

درحال حاضر چهار شركت روبات‌سازي، ABB سوئيس، كوكاي آلمان، و ياسكاوا و فنوك ژاپن در چين كارخانه دارند و شركت‌هاي بيشتري نيز درحال جذب شدن به اين منطقه هستند.

اصلي‌ترين مشتري روبات‌ها در چين كارخانه‌هاي خودروسازي هستند، به حدي كه 40 درصد از روبات‌هاي فعال در چين در اين بخش مشغول به كارند، زيرا چين بزرگترين بازار خودرو و بزرگترين مركز توليد خودرو در جهان به شمار مي‌رود.

پس از صنعت خودرو، صنايع الكترونيك وارد اين بازي خواهند شد. شركت Foxconn كه توليد گوشي‌هاي آي‌فون و آي پدهاي شركت اپل را به عهده دارد،‌ درحال حاضر درحال ساخت روبات‌هاي Foxbot براي كارخانه‌هاي خود است و در عين حال از روبات‌هاي توليد شده در ديگر شركت‌ها نيز در كارخانه‌هاي خود بهره مي‌برد.

کد خبر 286509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha