مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

حامد فوقانی: آلودگی هوا و ترافیک از مهم‌ترین معضلات شهر تهران هستند که به گفته کارشناسان، تردد بسیار خودروهای شخصی دلیل اصلی این دو معضل است.

ترافیک

اين در حالي است كه برخي بدون توجه به آلودگي هوا و ترافيك، دوست دارند از خودروي شخصي استفاده كنند. از سوي ديگر طي سال‌هاي اخير شهرداري تهران با توجه به جمعيت كلانشهر تهران و افزوده شدن روزبه‌روز خودروهاي موجود در پايتخت از سوي ديگر، احداث پروژه‌هاي بزرگراهي و تونلي بسياري را به انجام رسانده است.

پروژه‌هايي چون تونل‌هاي رسالت، اميركبير، نيايش و توحيد و بزرگراه‌‌هايي چون صدر، امام علي، يادگار امام، رسالت و آزادگان فقط بخشي از پروژه‌هايي هستند كه با هدف روان‌شدن ترافيك پايتخت به اجرا درآمده‌اند. اين در حالي است كه تردد خودروهاي شخصي و تك سرنشين در سطح شهر خسارات زيادي به پايتخت وارد مي‌كند و به موجب اين در تبصره يكم ماده 50قانون ماليات ارزش افزوده مصوب سال 87به شهرداري تهران اجازه داده شده تا به‌منظور مديريت تقاضاي سفر و جبران عوارض زيست‌محيطي ناشي از استفاده خودروهاي شخصي و همچنين تأمين بخشي از هزينه‌هاي نگهداشت، نسبت به اخذ عوارض تردد در برخي از معابر شهري اقدام كند. اين همان چيزي است كه در برنامه 5ساله دوم شهرداري آمده و گفته شده كه اين عوارض به‌صورت الكترونيكي بوده و شهرداري مي‌تواند نسبت به اخذ عوارض تردد از تونل‌هاي نيايش، توحيد، رسالت و پل طبقاتي صدر به مبلغ 3هزار ريال به ازاي هر تردد اقدام كند. به همين منظور شهرداري تهران در لايحه‌اي اخذ عوارض از معابر خاص را پيشنهاد كرده است.

  • لايحه‌اي براي مديريت سفر در شهر

اينطور كه احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران گفته بررسي يك‌فوريت اين لايحه در اين كميسيون در حال انجام است. وي در توضيح دلايل ارائه اين لايحه نيز گفت: «قرار نيست سرمايه‌گذاري‌هايي كه در سطح شهر تهران مي‌شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جيب مردمي كه از خودروي شخصي استفاده نمي‌كنند، تامين شود.» دنيامالي اضافه كرد كه به ازاي هر 3نفر در تهران يك نفر خودروي شخصي دارد و هركس كه قرار است در اين شرايط آلودگي هوا و ترافيك از خودروي شخصي استفاده كند بايد هزينه تردد آن‌را هم پرداخت كند. به گفته وي هزينه‌هاي تردد هر خودرو بيش از مبلغي است كه آنها پرداخت مي‌كنند و آلودگي اين خودروها هزينه بيشتري براي مردم تهران دارد؛ بنابراين تردد در پايتخت بايد مديريت شود.

  • درآمدي منطقي براي شهرداري

ديگر عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا هم دريافت عوارض در تونل‌ها و بزرگراه‌هاي پايتخت را يكي از مسيرهاي منطقي در درآمدهاي شهرداري دانست. محسن سرخو با بيان اينكه قطعا وقتي اين مسيرها با هزينه‌هاي بسيار گزاف احداث مي‌شوند، استفاده‌كننده‌ها بايد هزينه‌هاي تردد را پرداخت كنند، افزود: با تصويب اين طرح، افرادي كه تمايلي به پرداخت عوارض ندارند از وسايل نقليه عمومي چون مترو و اتوبوس استفاده خواهند كرد و اين چيزي است كه شورا به‌دنبال محقق شدن آن است. در اين ميان ابوالفضل قناعتي، سخنگوي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا عنوان كرد كه پيشنهاد دريافت عوارض از بزرگراه‌ها فقط رأي «فوريت» براي بررسي چگونگي آن در شوراي شهر است و اين به‌معناي تصويب آن نيست.

رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران اما در رابطه با نحوه اخذ عوارض هم توضيحاتي را ارائه داده است. اقبال شاكري اينگونه اعلام كرد كه كارت‌هاي اعتباري براي استفاده از خدمات حمل‌ونقل در شهر تهران درنظر گرفته خواهد شد كه شهروندان مي‌توانند با تهيه آنها از پاركينگ‌هاي درون شهري و حاشيه‌اي، اتوبوس، تاكسي، مترو و همچنين تردد در تونل‌ها و بزرگراه‌هاي شهري عوارض و هزينه‌ها را بپردازند. روي شيشه جلوي خودروي دارندگان اينگونه كارت‌ها ميكروچيپ‌هايي نصب مي‌شود كه هنگام تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌ها به‌صورت الكترونيك عوارض درنظر گرفته شده، اخذ و از مبلغ كارت كسر خواهد شد و دارندگان مي‌توانند نسبت به شارژ مجدد مبلغ آن اقدام كنند. شاكري در عين حال بر مشخص شدن اين مسئله كه درآمد حاصل از اين عوارض قرار است كجا و در چه زمينه‌اي صرف شود تأكيد كرد.

کد خبر 286377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha