مجموع نظرات: ۰
جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

روند توسعه سیستم‌های هوشمند در پایتخت طی چند سال اخیر از سرعت بسیار خوبی برخوردار بوده تا جایی که امروز ۶۰۰ دستگاه دوربین‌ پردازشگر تصویری پرکاربرد در پایتخت نصب شده است اما براساس اعلام کارشناسان، شبکه هوشمند کنترل ترافیک پایتخت به ۱۰ هزار دوربین نظارت تصویری نیاز دارد.

traffic camera

به گفته سيد جعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران، كار نصب دوربين‌هاي نظارت تصويري و نگهداري از اين دوربين‌ها از طريق شركت‌هاي تخصصي بخش خصوصي انجام مي‌شود و با توجه به تأكيد شهردار تهران، اين فرايند پرشتاب در سال‌جاري با سرعت بيشتري پيگيري خواهد شد.

اين دوربين‌ها تاكنون در كاهش تخلفات رانندگي ازجمله سرعت غيرمجاز و تصادفات ناشي از آن تأثير چشمگيري داشته‌اند. در چند سال اخير، آمار كشته‌هاي حوادث رانندگي چه در سطح كشور و چه در سطح تهران كاهش بسياري داشته و هر يك نفر كه در سوانح رانندگي فوت مي‌كند، علاوه بر خانواده متوفي، خانواده راننده‌اي كه باعث مرگ وي شده نيز تا آخر عمر گرفتار خواهند شد. در عين حال اگر متخلفان احساس كنند تخلف براي آنها پر هزينه است، ديگر مرتكب تخلف نخواهند شد.

به گفته معاون شهردار تهران، برخي رفتارهاي ترافيكي و آثار و پيامدهايي كه مي‌تواند داشته باشد، هر بيننده‌اي را متعجب مي‌كند و يكي از دلايل ارتكاب به چنين‌ اعمالي از سوي بعضي افراد، اين است كه آنها مي‌دانند تنبيهي كه براي تخلف آنها درنظر گرفته شده، پر هزينه نيست.جريمه‌هاي چندده‌هزار توماني ورود به محدوده زوج و فرد در تهران در شرايطي وضع شده كه در كشوري مانند سنگاپور، مجازات صحبت كردن با تلفن همراه هنگام رانندگي 3‌ماه زندان است تا راننده اطمينان حاصل كند رفتار پر خطر او برايش بسيار پر هزينه خواهد بود.

  • تجربه‌اي پربار در استفاده از دوربين

كنترل مكانيزه تردد در محدوده زوج و فرد كه از 22فروردين سال‌جاري در تهران به اجرا درآمده، موجب كاهش 90درصدي تخلفات ورود غيرمجاز به محدوده زوج و فرد شده است. كنترل مكانيزه محدوده‌هاي ترافيكي پيش از اين نيز در تهران به اجرا درآمده بود؛ به‌طوري كه كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك و نتايج بسيار موفق آن به الگوي هوشمندسازي محدوده زوج و فرد تبديل شد.

تشكري هاشمي معاون شهردار تهران در اين‌باره گفته كه پس از يك دوره‌گذار خطاهاي موجود در اجراي اين طرح بررسي مي‌شود. به‌عنوان مثال برخي شهروندان هستند كه بايد هر روز وارد محدوده زوج و فرد شوند كه در اين دوره شناسايي خواهند شد و پس از رايزني با شوراي اسلامي شهر تهران براي آن دسته از شهروندان چاره‌انديشي مي‌شود.

  • استقبال 70درصدي از طرح زمانبندي

از سويي مديريت شهري طرح زمانبندي براي ورود به محدوده طرح ترافيك در مجوزهاي سالانه طرح سال94 را به اجرا درآورده كه با استقبال 70درصدي شهروندان از مديريت زمان ورود به محدوده طرح ترافيك، مواجه شده و نتايج نشان مي‌دهد شهروندان نيز از اين زمانبندي استقبال كرده و هر روزي كه به‌طور قطع مي‌دانند نياز به استفاده از محدوده ندارند را در تقويم زمانبندي لحاظ كرده‌اند.
براساس اين طرح، متقاضيان به ازاي هر روز انتخابي معادل يك روز از عوارض سالانه‌شان كسر شده است.

گرچه با اجراي اين طرح در آمد حاصل از طرح ترافيك سالانه كه تماما صرف توسعه حمل‌ونقل عمومي و اصلاح زيرساخت‌هاي ترافيكي شهر مي‌شود كسر شد اما نتايج قابل‌قبول مديريت ترافيك در اين محدوده براي شهرداري تهران ارجح‌تر بوده است؛ نتايجي كه موجب الگوبرداري در طرح زوج و فرد شده و به‌زودي موجب تغيير رفتار شهروندان در شهر خواهد‌شد.

کد خبر 293147

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha