مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

حامد فوقانی: اگرچه این روزها حمل‌ونقل عمومی تهران و سایر کلانشهرهای کشور از کمبود اعتبار رنج می‌برد اما به‌نظر می‌رسد بی‌لطفی‌ها در حق این بخش مهم زندگی شهری فقط از نظر مادی نیست.

بي‌لطفي‌هاي معنوي هم گريبان مترو و اتوبوس‌هاي شهر را گرفته و نتيجه آن هم چيزي جز بي‌رغبتي برخي از شهروندان براي استفاده از حمل‌ونقل عمومي نخواهد بود. با وجود آنكه تعدادي از مسئولان و چهره‌هاي شاخص (سوپراستارها) دائما دم از توجه به فرهنگ و مسائل اجتماعي مي‌زنند اما پايش كه بيفتد خودشان براي انجام كار فرهنگي پا پس مي‌‌كشند. شايد براي يك‌مدير دولتي يا نماينده مجلس شوراي اسلامي كه در شمال شرق شهر منزل دارد، خيلي سخت نباشد كه چند روزي همراه يك‌عكاس سوار اتوبوس‌هاي خط لاله- جوانمرد قصاب شود و در يكي از ايستگاه‌هاي سبلان يا پيروزي، پياده شده و سپس با مترو مسير بهارستان را در پيش بگيرد. همين كه او عكسي از خود را هنگام اتوبوس‌سواري و متروسواري در صفحات اجتماعي‌اش منتشر كند، تلنگري خواهد بود بر آنان كه به استفاده از خودروي شخصي عادت كرده‌اند؛ خودروهايي كه اين روزها هواي شهرمان را خاكستري كرده‌اند. حالا كافيست پلاني از چند اتفاق را كنار هم بگذاريم و خودمان نتيجه بگيريم:

پلان نخست:هري كامراينن، سفير كشور فنلاند در تهران. او در يكي از كوچه پس‌كوچه خيابان شريعتي و در سفارتخانه كشورش مستقر است. جالب است كه با وجود خودروهاي گران‌قيمت و لوكس در پاركينگ سفارتخانه، گزينه‌هاي نخستش براي تردد در شهر ابتدا پياده‌روي و سپس متروست. خودرو را هم گذاشته است براي ديدارهاي خاص.

پلان دوم: پل برايتنر، پيشكسوت تيم ملي فوتبال آلمان به همراه هيأتي 100نفره براي نشست اتاق بازرگاني ايران و آلمان به تهران سفر مي‌كند. علي دايي نيز با خودروي گران قيمت خود به اين نشست در هتل اوين مي‌آيد. ساعتي مي‌گذرد و از برايتنر خبري نمي‌شود. دايي هنگام خروج اسطوره آلماني را در حالي ملاقات مي‌كند كه از پرايدي زهوار دررفته پياده مي‌شود و انگار در ترافيك شلوغ دوشنبه گذشته تهران نيز گير افتاده است. او لبخند تلخي به ميزبانان مي‌زند. صحنه جالب و تأسف‌بار آنجاست كه گويا برايتنر براي خالص‌شدن از بوي بد سيگار داخل خودرو، مجبور شده پنجره‌ها را در بارش شديد باران و سرماي پاييزي پايين دهد. واقعيت آن است كه اگر او را با مترو و اتوبوس‌هاي بي‌آرتي بزرگراه چمران به محل برگزاري نشست مي‌رساندند، هم جلوه‌اي بهتر به او نشان داده مي‌شد، هم در ترافيك گير نمي‌افتاد و هم شايد سرآغازي براي رايزني توسعه حمل‌ونقل ايران با وجود استعدادهاي حاضر در اتاق بازرگاني مي‌شد.

پلان سوم: يكي از مقامات عالي رتبه كشور و احتمالا دولتي جمعه شب (15آبان‌ماه) در خودرويش و البته به همراه 2 خودروي اسكورت شاسي بلند، در ترافيك شديد خيابان كامرانيه، بلوار اندرزگو و سرانجام نياوران گير مي‌افتد. هرچند به‌نظر مي‌رسد عجله دارد و محافظان سعي مي‌‌كنند گاهي با دستك‌هاي راهنمايي، راه را برايش بازكنند اما به هرترتيب با رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي حركت مي‌كنند. مسافر داخل تاكسي كه اين صحنه را مي‌بيند، آهي مي‌كشد و مي‌گويد: «معلوم است كه دارد مزه ترافيك را مي‌چشد؛ خدا كند جلسه‌اي مؤثر براي رفع آلودگي هوا داشته باشد.»

پلان چهارم: عكسي از الكساندرو دل‌پيرو، مهاجم دوست‌داشتني ايتاليايي‌ها در فضاي مجازي منتشر مي‌شود كه واقعا تامل برانگيز است. در توضيح عكس او آمده: «دل‌پيرو كه در نيويورك به سر مي‌برد، تردد با مترو را در اين شهر ترجيح مي‌دهد.»

کد خبر 313013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha