در شورای شهرتهران پس از طرح ۲ نطق پیش از دستور و ۷ تذکر وقت برای بررسی ۳ دستور جلسه باقی ماند.

شورای شهر

نخست بررسي دوفوريت طرح افزايش تعداد اعضاي ستاد هماهنگي انجمن‌هاي شوراياري‌ها از 5به 11نفر كه دوفوريت آن به‌دليل مخالفت اكثريت اعضا به يك فوريت تبديل شد و بعد بررسي طرح ممنوعيت ورود موتورسيكلت به بازار مسقف محدوده 15خرداد مورد بررسي و تصويب قرار گرفت.

دستور جلسه بعد نيز مربوط به گزارشي درباره اجراي طرح خط سفيد بود كه از سوي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران ارائه شد. به گزارش همشهري، شوراي شهر تهران پس از آنكه طوماري از اعتراض نسبت به تردد بي‌رويه موتورسيكلت‌ها در محدوده بازار از سوي كسبه و مردم عادي دريافت كرد با قيد فوريت طرحي را تهيه كرد كه براساس آن خواستار ممنوعيت ورود موتورسيكلت‌ها به بازار مسقف محدوده خيابان 15خرداد شد.

اما بحث برسراين بود كه شوراي شهرتهران از نظر حقوقي و قانوني مرجع تصميم‌گيري درباره ممنوعيت تردد موتورسيكلت‌ها در بازار نيست و دراين باره بايد شوراي هماهنگي ترافيك تهران تصميم بگيرد. پس از بحث و بررسي بسيار در نهايت چنين تصميم گرفته شد كه شوراي شهر اين طرح را تصويب كند و بعد براي اجرا به مراجع متولي ارائه و ادامه كار از طريق آنها دنبال شود.
براين اساس به‌منظور حفظ امنيت مردم و كسبه تردد موتورسيكلت‌ها در محورهاي زير و پياده‌راه‌هاي منتهي به آن يعني از شمال خيابان 15خرداد، از شرق خيابان مصطفي خميني، از غرب خيابان خيام و ازجنوب خيابان مولوي ممنوع خواهد شد.

  • تشريح طرح «خط سفيد» براي اعضاي شورا

سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در گزارش خود به اعضاي شوراي شهر دليل اجراي طرح خط سفيد را به رفتارهاي غلط ترافيكي شهروندان نسبت داد وگفت: قانون‌گريزي و تخلفات در شهرها در حال رخ دادن است و ضعف در نظارت در حوزه قانون مشاهده مي‌شود. تشكري هاشمي از افزايش تجهيزات هوشمند شهر براي نظارت كامل خبرداد و افزود: اجراي طرح خط سفيد كه هم‌اكنون به‌صورت پايلوت در منطقه 6و 8تهران در حال اجراست با آغاز سال 94در كل تهران اجرايي مي‌شود. وي گفت:‌ طرحي كه اخيرا با عنوان خط سفيد اجرايي كرده‌ايم مقطعي نيست و تا استقرار كامل نظم ترافيكي اين طرح دنبال خواهد شد.

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران هم در واكنش به گزارش معاون شهردار تهران در راستاي طرح خط سفيد بر موضوع بستر‌سازي‌ فرهنگي، اعمال قانون با متخلفين حرفه‌اي، نظارت بر شماره‌گذاري خودرو و رسيدگي به مكانيسم چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي تأكيد داشتند. به‌عنوان مثال احمد دنيامالي به جاي برخوردهاي سلبي بر لزوم بهره‌گيري از شيوه‌هاي نرم‌افزاري تأكيد داشت وگفت: طبق برآوردها تا پايان سال 93شهروندان تهراني بيش از15ميليون برگ جريمه دريافت كرده‌اند كه حدودا 700ميليارد تومان مي‌شود بنابراين رشد برگ جريمه‌ها كارساز نيست و بايد از رفتارهاي نرم افزاري بهره گرفت و دركنار آن نصب دوربين‌ها نيز بايد با قدرت دنبال شود.

الهه راستگو در واكنش به گزارش معاون شهردار تهران كمپين خط سفيد را يك طرح هوشمندانه دانست وگفت: كمپين خط سفيد ايده بسيار خوبي است و مي‌تواند تأثيرات مثبت و خوبي در اصلاح ترافيك شهر تهران داشته باشد. وي ادامه داد: سازمان‌هاي مردم‌نهاد به‌عنوان گروه‌هاي مردمي رسمي، مي‌توانند نقش بسيار مهمي را در اين زمينه ايفا كنند و بايد نقشي هم براي سمن‌ها ديد و آنها را در اشاعه اين كمپين و اجراي آن دخيل كرد.

عبدالحسين مختاباد نيز زمانبندي ثانيه شمار چراغ‌هاي راهنمايي را بعضا باعث به‌هم‌ريختن اعصاب شهروندان دانست وگفت: بايد مشخص شود مبناي شماره دستي دادن به چراغ‌ها چيست. در ادامه مجتبي شاكري نيز گفت: روزانه هزاران خودرو شماره‌گذاري مي‌شود بعد از مردم مي‌خواهند كه نظم را رعايت كنند بدون اينكه در بعد حاكميتي اقدامي صورت گيرد.

شاكري همچنين گفت: كار فرهنگي تنها امر و نهي فرهنگي نيست بلكه بايد سهم حمل‌ونقل و مجموعه مديريت شهري در برنامه‌هاي رسانه ملي افزايش يابد. نظر رحمت‌الله حافظي نيز اين بود كه زمان سبز و قرمز بودن چراغ‌ها نبايد از 20تا ۵۰ ثانيه بيشتر باشد. حافظي همچنين بر بحث فرهنگ‌سازي‌ از سطح مدارس و آشنايي كودكان با موضوع رفتار صحيح ترافيكي تأكيد كرد. وي درباره ميزان جرايم براي متخلفين حرفه‌اي نيز معتقد بود كه اين جرايم بايد به‌گونه ا ي باشد كه نقش بازدارنده داشته باشد.

اصلاح هندسي ميدان توحيد كه حافظي از آن به‌عنوان شاهكارترافيكي تهران نام برد نيز از ديگر موضوعات مورد اشاره از سوي اين عضو شوراي شهر بود.در ادامه جلسه ديروز شوراي شهر تهران غلامرضا انصاري بر اهميت ساخت پاركينگ‌هاي زير سطحي تأكيد كرد و گفت: نياز است براي احداث پاركينگ‌هاي زيرسطحي اقدام شود به‌گونه‌اي كه زير سطح معابر و خيابان‌ها تمامي ملزومات مرتبط با خودروها از قبيل پمپ‌بنزين و تعميرگاه نيز ديده شود.

محمد مهدي تندگويان هم با اشاره به اينكه كلا سيستم شهرداري در روابط عمومي با مردم ضعيف است گفت: نمي‌شود همزمان هم اعمال قانون كرد و هم آموزش داد؛ بنابراين تا وقتي بستر آموزشي مناسب وجود نداشته باشد اين مدل اعمال قانون درست نيست. عبدالمقيم ناصحي نيز از تلاش‌هايي كه براي استفاده از ظرفيت‌هاي بسيج، مساجد و ائمه جماعات مي‌توان براي اصلاح فرهنگ ترافيكي انجام داد سخن گفت.

و درآخر معصومه آباد نيز خواستار مسدود شدن راه‌هاي تخلف برخي شهروندان شد ودر توضيح آن گفت: بعضا مشاهد مي‌شود كه در مبادي ورودي طرح ترافيك شهروندان با ابتكارات جديدي نظير دويدن پشت خودروها يا مخدوش‌كردن پلاك‌ها و... حائلي درست مي‌كنند تا دوربين‌هاي پلاك‌خوان نتوانند پلاك متخلفين را ثبت كنند بنابراين لازم است معاونت حمل‌ونقل و ترافيك براي جلوگيري از اين اقدامات تمهيدات خاصي بينديشد مثلا اينكه دوربين‌ها علاوه بر پلاك پشت قادر به خواندن شماره پلاك از جلو نيز باشند.

  • تذكرات اعضا

تذكر نخست جلسه ديروز از سوي محسن سرخو ارائه شد. وي درعين حالي‌كه خواستار ارائه فهرست تمام املاك و دارايي‌هاي فروخته شده شهرداري تهران همراه با قيمت و نحوه فروش اين دارايي‌ها درسال‌جاري شد، گفت: شهرداري تهران به هيچ‌وجه نبايد نسبت به خام فروشي اقدام كند. منظور وي از خام فروشي اين بود كه اگر ملكي را A ريال فروخت و بعد خريدار روي آن ملك تراكم گرفت و به قيمت 4برابر فروخت اين ظلم به شهرداري است زيرا تراكم و كاربري در اختيار شهرداري است و با اين وصف خام فروشي كاري اشتباه است. وي به‌عنوان نمونه از فروش زميني به مساحت 4هزار متر درحول وحوش خيابان پيروزي با همين روش خبر داد.

علي صابري نيز در تذكري گفت: اگر قبول داريم صدور مجوز مميزي در اختيار وزارت ارشاد است بنابراين وقتي كتابي از اين وزارتخانه مجوز گرفت و قرار شد رونمايي ا ز آن در فرهنگسرايي صورت گيرد پس نبايد به بهانه اينكه كارشناسان بايد قبل از رونمايي كتاب رابررسي كنند از برگزاري مراسم رونمايي جلوگيري شود. صابري از اقدام منطقه‌7شهرداري تهران بابت نظرخواهي از مردم پيش از برداشتن يك پل عابر پياده قدرداني كرد. تذكر ديگر صابري به شهرداري منطقه 11مبني پلمب يك انتشاراتي بود. وي گفت: شهرداري توضيحات و چرايي اين اقدام را شرح دهد.

الهه راستگو هم با اشاره به اينكه مهم‌ترين راه‌هاي كم كردن مشكلات شهرنشيني و بالابردن كيفيت زندگي آموزش شهروندان است، گفت:‌ براساس مصوبه شوراي شهر، شهرداري بايد 3درصد از اعتباراتش را دراختيار شركت‌ها، معاونت‌ها و سازمان‌هاي متبوعه‌اش قرار دهد تا به‌منظور فرهنگ‌سازي‌ و آ‌موزش شهروندي مورد استفاده قرارگيرد اما به‌نظر مي‌رسد اين مصوبه با اقبال مواجه نشده كه جاي سؤال دارد. راستگو خواستار آن شد تا قبل از پايان سال شهرداري در اين‌باره به كميسيون اجتماعي شوراي شهر گزارش نحوه هزينه‌كرد اين اعتبار مصوب را بدهد.

محمد حقاني هم در تذكر خود به موضوع اعتراض تعدادي از كارگران و رانندگان بازنشسته وشاغل شركت واحد اشاره كرد و گفت:‌گويا شهردار تهران 70ميليارد تومان براي كمك به هزينه مسكن شهرداري اختصاص داده بنابراين از مسئولين شهرداري مي‌خواهم وقتي را اختصاص دهند و پاسخگوي شكايات و كاستي‌هاي مطروحه از سوي كارگران مورد اشاره باشند.

اقبال شاكري نيز با تشكر از عملكرد شهرداري تهران دربرخورد با تخلفات صورت گرفته در مجتمع تجاري علاءالدين گفت:‌ چراغ جادوي علاءالدين شكست و تخلفات متعدد اين واحد تجاري بيش از پيش مشخص شده چرا كه تخلفات متعدد اين مالك درجاهاي ديگرنيز برملا شده است. شاكري با اشاره به اينكه اينها حتي از نظام براي تخلفات خودهزينه كردند، گفت: اين حركت شهرداري اقدامي مبارك و درس عبرتي است براي كساني كه با قدرت و پول و پررويي مرتكب خلاف مي‌شوند. وي گفت كه مالك مجتمع تجاري علاءالدين تاكنون هيچ مالياتي بابت 110واحدي كه دراختيار دارد پرداخت نكرده است. اقبال شاكري همچنين خواستار بازگردانده شدن تمامي تلفن‌ها به مالكين آنها، تنظيم سند براي تمام واحدها، انعقاد قراردادهاي رسمي و ثبت و ضبط آنها، بررسي استحكام بناي مجتمع تجاري علاءالدين و درنهايت تشكيل هيأت مديره‌اي متشكل از مالكين ومغازه داران شد.

يكي ديگر از مباحثي كه ديروز از سوي شاكري به آن اشاره شد موضوع لغو پروازهاي شب فرودگاه مهرآباد بود كه با همه تأكيدات صورت گرفته اما ازسوي سازمان هواپيمايي كشوري هنوز به آن رسيدگي نشده ا ست. غلامرضا انصاري هم گفت: نظارت برانتخابات شوراياري‌ها بايد قطعا برعهده شوراي شهر تهران باشد درمورد اجراي انتخابات نيز از وزارت كشور استدعا داريم با توجه به حجم انتخابات ان‌شاءالله اجراي درست اين مهم را به‌دست گيرد زيرا هيچ نهاد يا ارگاني خصوصا نمايندگان قانونا حق دخالت ندارند.

بنابراين گزارش در پاسخ به اظهارات انصاري، رئيس شوراي شهر تهران خبر داد كه استاندار تهران از همه اعضاي شوراي شهر تهران دعوت كرده تا در يكشنبه آينده جلسه مشتركي در اين‌باره داشته باشند. اما اسماعيل دوستي ديگر عضوشوراي شهر با اشاره به اينكه بيش از 20‌ماه است كه اعضاي شورا درحال كار كردن كنار هم هستند و كارنامه و الگوي قابل‌قبولي ازتعامل با يكديگر و با شهرداري ارائه كرده‌اند تا حدي كه رضايتمندي مقام معظم رهبري را هم جلب كرده، گفت: اخيرا يكي از همكاران شكايت عليه همكار ديگري كرده كه اين شايسته شوراي شهر نيست. وي خواهش كرد تا مهدي چمران به‌عنوان رئيس و ريش‌سفيد شوراي شهر اين موضوع را حل كند.

  • نطق پيش از دستور

ديروز ولي‌الله شجاع‌پوريان نطق پيش از دستور داشت. وي دراين نطق از پديده شوم فساد مالي و بازتوليد آن سخن گفت به‌نحوي كه هرروز اخبار تازه‌اي از فساد با ارقام افسانه‌اي ونجومي جامعه ايراني را مبهوت و شوك زده مي‌كند. وي گفت: خط قرمز همه دلسوزان نظام از هرسليقه و گرايش سياسي بايد مبارزه بي‌امان با فساد مالي وعدم‌سكوت در برابر دست اندازان به بيت المال و حقوق عمومي جامعه باشد.

شجاع پوريان در بخشي از نطق خود خواستار تشكيل كارگروه ويژه‌اي در شوراي شهر شد تا درباره نحوه واگذاري برخي پروژه‌هاي عمراني و زيرمجموعه‌هاي درآمدزا ازجمله سالن‌ها و زمين‌هاي ورزشي، استخرها، مجموعه‌هاي فرهنگي ودرماني، سراهاي محله و... رسيدگي كرده، ابهامات را روشن سازند. يكي ديگر از پيشنهادهاي وي تشكيل كميته مبارزه با فساد دركلانشهرتهران با محوريت شوراي شهر و همكاري ديگر نهادها ودستگاه‌هاي نظارتي بود تا كار بررسي مجوزهاي ساخت وساز و فروش تراكم، تغيير كاربري، عملكرد كميسيون ماده 100و ديگر كميسيون‌ها بخشي از وظايف آن باشد.

شجاع پوريان از تشكيل فوري ديوان محاسبات شهري نيز سخن گفت تا كار بررسي گزارش‌هاي حسابرسي و صورت‌هاي مالي سازمان‌ها و شركت‌ها و مجموعه‌هاي مختلف شهرداري در دستور كار آن باشد. از نظر اين عضو شوراي شهر تشكيل خزانه‌داري كل در شهرداري تهران نيز مي‌تواند عاملي بر تمركز همه وجوه درآمدهاي شهر در يك حساب متمركز باشد كه هم امكان نظارت و بازرسي را بيشتر فراهم مي‌سازد وهم به توزيع عادلانه اعتبارات درمناطق مختلف كمك مي‌كند.

انجام مكاتبات و مراجعات اعضاي شوراي شهر با مديريت شهري در چارچوب قانون، ارائه فهرست داوطلبانه اموال و دارايي‌ها از سوي اعضاي شوراي شهر قبل و بعد از دوره نمايندگي، دسترسي رسانه‌ها به اسناد ومدارك مالي در شهرداري و فراهم كردن شرايط حضور خبرنگاران در تمامي جلسات شورا از ديگر درخواست‌هاي وي بود.

در پايان اين نطق محمود صلاحي، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري پشت تريبون قرار گرفت و اعلام آمادگي كرد هرگونه ابهامي كه به‌صورت كتبي با شهرداري تهران مطرح كند پاسخ‌هاي لازم دركوتاه‌ترين زمان ممكن درصحن علني ارائه شود. متعاقب ‌آن چمران نيزتأكيدكرد متن سؤالات و ابهامات به شهرداري ارسال شود تا شهرداري نيزكتبا پاسخ‌هاي لازم را ارائه دهد.

کد خبر 283364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha