همشهری آنلاین: توافقنامه مشترک مرزی ایران و افغانستان در سومین نشست فرماندهان مرزی این کشورها در شهر ˈنیمروزˈ امضاء شد.

توافقنامه مشترک مرزی

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرتیپ پاسدار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی ناجا با هیاتی متشکل از فرماندهان استان‌های مرزی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی، فرماندهان هنگ های مرزی همجوار با کشور افغانستان و همچنین جمعی از معاونان ستادی با استقبال سرلشکر «محمد شفیق فضلی» فرمانده مرزبانی افغانستان و جمعی از فرماندهان ارشد مرزبانی این کشور وارد افغانستان شدند.

سرلشکر «محمد شفیق فضلی» فرمانده مرزبانی افغانستان در این نشست که در سالن جلسات گمرک شهر نیمروز برگزار شد، ایام الله دهه فجر را به فرمانده مرزبانی و مردم کشورمان تبریک گفت و افزود : از مصوبات نشست های گذشته بسیار استفاده کرده و معتقد هستیم بین دو کشور دوست و مسلمان ایران و افغانستان هیچ گونه مرزی وجود ندارد و افغانستان وطن دوم شماست چرا که هر دو کشور دین مشترکی دارند و جمهوری اسلامی ایران، هزاران مهاجر ما را به عنوان کشور دوست و برادر پناه داده است.

وی به جلسات و تعاملات دوسویه که باعث کاهش مشکلات مرزی می شود، اشاره کرد و گفت: بیش از سه دهه درگیر جنگ با تروریسم ، القاعده و مواد مخدر در کشور خود هستیم که ما را بسیار به خود مشغول کرده است و امیدوارم با برادری و اتحادی که بین مرزبانی دو کشور بوجود آمده، بتوانیم آنها را نابود کنیم و اطمینان می دهم قاطعانه با دشمن مشترکی که همسایه ما را متضرر ساخته، برخورد خواهیم کرد .

در ادامه «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی ایران ضمن قدردانی از میزبانی کشور افغانستان گفت: مصادف شدن این نشست با دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که با ورود حضرت امام (ره) نفس جدیدی به اسلام دمیده شد را به فال نیک می گیریم .

وی افزود : افغانستان وطن دوم ما است، در حقیقت هرجا ندای الله اکبر و لا اله الا الله باشد آنجا وطن ما است .

رضایی ادامه داد: می دانیم با فتنه استکبار و حمایت و پشتیبانی اسرائیل، درگیر جنگ و دو فتنه مواد مخدر و تروریسم در منطقه هستید و استکبار با ایجاد فتنه ها قصد تفرقه و اختلاف بین دو کشور را دارد که با عنایت خداوند، هوشیاری دولتمردان و مردم، حتما موفق نخواهند بود .

فرمانده مرزبانی کشورمان هدف از برگزاری این نشست را تعهد به مصوبات اجلاس های قبلی مبنی بر برگزاری اجلاس های مشترک مرزی و حل و فصل موضوعات مرزی اعلام کرد.

رضایی افزود : سطح تعاملات با مرزبانی کشور دوست و همسایه افغانستان بسیار خوب و گسترده است و در مرز بین دو کشور، طبیعی است که سوء استفاده هایی صورت گیرد و این نشست های تعاملی، جوابی است برای سوء استفاده کنندگان و ما در مرز مشکلی که قابل حل نباشد نداریم .

در راستای ارتقاء سطح امنیتی مرزهای دو کشور ، تسهیل و ارائه خدمات به مرزنشینان با افزایش بازارچه های مرزی و خدمت رسانی در نقاط محروم مرزی و همکاری در مبارزه با شرارت ها و مواد مخدر، توافقنامه ای به امضاء دو کشور رسید.

فرمانده مرزبانی کشور افغانستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت مرزهای دو کشور به دلیل تلاش و همکاری خوب مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مطلوب و تعامل و ارتباط تنگاتنگی بین مرزبانان بوجود دارد.

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری نشست های چند جانبه با حضور مسئولان مبارزه با مواد مخدر، مسئولان کشوری و لشکری دو کشور را در راستای برنامه های مبارزه با مواد مخدر، ارائه داد تا راهکاری برای مقابله با پدیده شوم مواد مخدر اتخاذ شود.

کد خبر 286341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha