همشهری‌آنلاین: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی درحوزه مرمت آثار تاریخی به عنوان دفتر همکاری‌های منطقه‌ای آسیای میانه و باختری (ایکروم) آمادگی دارد کلاس‌های آموزشی حفاظی را برای پژوهشگران افغانستان برگزار کند.

ایران و افغانستان

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کامران احمدی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت از آثار تاریخی - فرهنگی در نشست تخصصی با رییس پژوهشکده باستان شناسی افغانستان و اساتید دانشگاه کابل این مطلب را مطرح کرد.

او با اشاره به اشتراکات فرهنگی که میان ایران و افغانستان وجود دارد تصریح کرد که پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی می تواند در حوزه‌های مرتبط تجربیات خود را در اختیار پژوهشگران افغانستان قرار دهد.

وی افزود: این پژوهشکده به عنوان دفتر همکاری‌های منطقه‌ای آسیای میانه و باختری (ایکروم) آمادگی دارد کلاس‌های آموزشی در خصوص حفاظت و مرمت آثار تاریخی را برای پژوهشگران افغانستانی برگزار کند.

او خاطرنشان ساخت که مزیت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی در داشتن دستگاه‌های مجهز و آزمایشگاهی است که پژوهشگران می توانند بصورت عملی کار را در آنها فرا گیرند.

درادامه منیژه هادیان دهکردی کارشناس حفاظت و مرمت آثارتاریخی و مسئول دفتر همکاری‌های منطقه ای آسیای میانه و باختری( ایکروم) با معرفی بخش‌های مختلف پژوهشکده تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشی در این پژوهشکده در قالب گروه‌های سیاست‌های عمومی و امور نظارتی، سالیابی و محیط و شناخت مواد و فناوری به فعالیت پژوهشی می‌پردازد.

وی ارتقای دانش تخصصی و فنی حفاظت و مرمت آثار، برگزاری همایش‌های بین المللی، شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری علمی و آزمایشگاهی، ارزیابی کلی حفاظت آثار کشورهای منطقه و ...را از طرح ها و برنامه‌های این پژوهشکده اعلام کرد.

دهکردی با بیان اینکه این پژوهشکده در سال 74به عنوان دفتر همکاری‌های آسیای میانه و باختری (ایکروم) انتخاب شده است تصریح کرد که این دفتر وظیفه دارد که کلاس ها و دوره‌های آموزشی در حوزه حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی را در بین کشورهای منطقه برگزار کند.

او افزود: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی با برنامه ریزی و نیاز سنجی می تواند در آینده کلاس‌های آموزشی را برای پژوهشگران افغانستان برگزار کند.

او با اشاره به اینکه این پژوهشکده در نظر دارد دوره‌های آموزشی بین الملل را در آینده برگزار کند تصریح کرد که با همکاری‌های آتی پژوهشگران افغانستانی هم می توانند در این دوره‌های آموزشی بین الملل شرکت کنند.

عبدالقدیر تیموری رییس پژوهشکده باستان شناسی افغانستان با اشاره به اینکه در محوطه‌های باستانی افغانستان آثار تاریخی از قبیل سنگی، سفالی، فلزی، شیشه‌ای و...وجود دارد تصریح کرد که پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی می تواند در حفظ این اشیا و آثار با کارشناسان افغانستان همکاری کنند.

به گفته او، هم اکنون کارشناسان افغانستان از مواد و وسایل ابتدایی برای مرمت آثار استفاده می کنند و به کارگیری تجربیات کارشناسان حفاظت این پژوهشکده می تواند به حفظ آثار فرهنگی کمک شایانی افغانستان کند.

در ادامه روسای گروه‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی به ارایه گوشه ای از فعالیت‌های خود پرداختند .
هیأت علمی فرهنگی افغانستان متشکل از رییس پژوهشکده باستان شناسی افغانستان و اساتید دانشگاه کابل از آزمایشگاه‌های پژوهشکده حفاظت ومرمت آثار تاریخی - فرهنگی بازدید و با توضیح کارشناسان در روند کار هریک قرار گرفتند.

این هیأت که به دعوت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به ایران سفرکرده بود در طول دو روز اقامت در تهران با رییس پژوهشگاه و رییسان پژوهشکده‌های مختلف دیدار و در زمینه راه‌های گسترش همکاری ها از جمله تدوین تفاهم نامه همکاری‌های باستان شناس گفت و گو و تبادل نظر کرد .هیأت فرهنگی - علمی افغانستان همچنین از پژوهشکده هنرهای ملی سنتی و کارگاه‌های آن و موزه ملی ایران دیدن کرد.

کد خبر 307598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha