همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ ، گفت: دو موضوع صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و لغو کامل تحریم‌ها اگر در متن نهایی گنجانده شود، می‌توان به توافق دست یافت.

ظریف

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف، پس از ملاقات و گفت وگوی «هنری اوکلو اوریم» وزیر مشاور و کفیل وزارت خارجه اوگاندا در نشست مشترک خبری با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران افزود: امکان دستیابی به توافق وجود دارد.

وی با بیان این که دستیابی به انرژی هسته‌ای تحت معاهده ان.پی.تی حق مسلم ما است، اظهار داشت: ما این فناوری را داریم و هیچ کسی نمی‌تواند آن را از ما بگیرد زیرا دانشمندان ما توانسته‌اند به این فناوری دست یابند.

ظریف اضافه کرد: ما برای نشان دادن صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای و ارایه تضمین به جهان تلاش می‌کنیم.

  • باید ائتلاف علیه سلطه تروریسم ایجاد کرد

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کشورهایی که مورد تهدید تروریسم هستند، خودشان می‌توانند علیه سلطه تروریسم ائتلاف ایجاد کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به این که خشونت و افراطی‌گری از چالش‌های بزرگ ایران و آفریقا است، گفت: باید در این زمینه با هم همکاری داشته باشیم و با تکیه بر ارزش‌ها، اصول و منافع خود با آن برخورد کنیم.

ظریف با بیان این که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی منافع و زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری دارند؛ افزود: هدف از این سفر بررسی فرصت‌ها و راهکارهای مقابله با چالش‌ها از جمله مقابله با افراطی‌گری و همچنین گسترش همکاری‌های دوجانبه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران و اوگاندا در مسایل سیاسی همیشه همراه هم بوده و از یکدیگر حمایت کرده‌اند.

ظریف در ادامه درباره روابط اقتصادی با جهان از جمله آفریقا اظهار داشت: یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط اقتصادی با کشورها و صادرات غیر نفتی است که وزارت خارجه به عنوان وظیفه خود، این بحث را دنبال می‌کند.

به گفته وی، روابط ایران و آفریقا دارای جنبه‌های متعدد و راهبردی در تمامی زمینه‌ها است و روابط اقتصادی هم به نفع کارآفرینان و هم سبب گسترش روابط است.

  • در مبارزه با افراطی گری و تروریسم مواضع یکسانی داریم

وزیر مشاور و کفیل وزارت خارجه اوگاندا نیز در این نشست خبری با تاکید بر روابط خوب ایران و کشورش خواستار توسعه روابط تهران - کامپلا در تمامی زمینه‌ها بیش از گذشته شد.

هنری اوکلو اوریم گفت: ما با ایران در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم مواضع یکسانی داریم و امیدواریم نتیجه مذاکرات هسته‌ای به نفع دو طرف مذاکره کننده باشد.

پیش از این مصاحبه، دو طرف یادداشت تفاهم همکاری مشورتی را بین وزارت خارجه ایران و اوگاندا امضا کردند.

ظریف در ادامه سفر به چهار کشور آفریقایی به بروندی مي‌رود.

کد خبر 286232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha