دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با تشریح چگونگی مشاوره قلب در اعمال جراحی غیر قلبی گفت: در کشور با روند افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی مواجه هستیم.

دکتر مسعود قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی مصرف دارو در بیماران قلبی، گفت: مصرف خودسرانه هیچ دارویی را توصیه نمی‌کنیم. مفهوم دارو این است که توصیه پزشکی به همراه داشته باشد. گاهی افراد در اینترنت گایدلاین‌های عمومی را مطالعه کرده و دارو را خودسرانه مصرف می‌کنند که این موضوع را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم، اما این مهم به معنی آن نیست که اگر پزشک یا تیم پزشکی دارو یا آسپرینی را برای بیمار توصیه کرد، آن بیمار به دلایل دیگر مصرف آسپرین را قطع کند.

وی افزود: آنچه که ما به عنوان مشاور قلب نسبت به آن تاکید داریم این است که همکاران متخصص جراح به دلیل جراحی داروی کسانی را که با توصیه پزشک آسپرین مصرف می‌کنند، قطع نکنند؛ زیرا این بیماران می‌توانند عمل قلب باز، عمل عروق کرونر را همراه با مصرف آسپرین انجام دهند و حتی به صلاح است تا همراه مصرف آسپرین، عمل جراحی را انجام دهند.

رییس انجمن آترواسکلروز ایران در مورد عدم ضرورت برخی اقدامات تشخیصی در مشاوره‌های قلبی گفت: در مورد روش‌های مراجعه باید گفت اگر بعضی از مراکز اصرار به انجام اقدامات بیشتر تشخیصی دارند، ممکن است ریسک حادثه را کمتر کند، اما زمان انجام جراحی را به تعویق می‌اندازد. به نظر می‌رسد سمینارهایی که در مورد مشاوره قلب در اعمال جراحی غیرقلبی برگزار می‌شوند، می‌توانند میزان زیادی از نگرانی متخصصان قلب و متخصصان بیهوشی را در مورد ضرورت انجام برخی اقدامات تشخیصی قبل از انجام جراحی در صورتی که شرح حال بالینی کامل و وسیعی از بیمار داشته باشیم را کاهش دهد و امکان جراحی را برای بسیاری از بیماران مهیا کند.

قاسمی درمورد معیارهای سنی در مشاوره قلب با بیان اینکه مشاوره قلب قبل از جراحی یک روش علمی کاملا ضروری است، گفت: معیارهای سنی برای کسانی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، در زمینه مشاوره حل شده است. در گذشته افراد بالای 40 سال نیاز به مشاوره قلبی قبل از عمل داشتند، در حالی که در حال حاضر مجموعه‌ای از کل اطلاعات مثل زمینه‌های فامیلی، موقعیت بیمار و... مورد نظر است. بنابراین مشاور قلب قبل از اعمال جراحی غیرقلبی امر بسیار مهمی است و در صورتی که درست انجام شود، میزان ریسک حوادث ناشی از جراحی قلبی و عروقی را به طور چشمگیر کاهش خواهد داد.

وی با تایید اینکه انجام مشاوره قلبی در جراحی‌های غیرقلبی برای کسانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، لازم‌ است، اظهار کرد: مشاوره یکی از ارکان مهم جراحی است و اگر بیماری کاندید مشاوره قلب شده باشد، متخصص بیهوشی تا قبل از انجام مشاوره جراحی را انجام نمی‌دهد و این موضوع در جهت سلامت و حفظ وضعیت بیمار انجام شده و بسیار مهم است. خوشبختانه سال‌هاست که این کار به صورت رسمی علنی و جدی در اتاق‌های عمل دنبال می‌شود. باید گفت این مشاوره برای همه سنین توصیه نشده یعنی ممکن است بیماری حتی 40 سال به بالا نیز داشته باشد اما هیچ یک از ریسک فاکتورهای موردنظر در او نباشد. بنابراین آنچه که در انجام مشاوره اهمیت دارد، وضعیت بیمار است، نه یکسری معیارهای از قبل تایید شده مثل سن بیمار.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران در همین مورد ادامه داد: البته درست است که برای بیماری‌های قلبی سن خاصی مطرح است، به همین خاطر ما سن مشاوره قلبی را 40 سال گرفته‌ایم ،زیرا از نظر آماری ثابت شده که در مردان محدوده سنی 40 به بالا و در بعضی موارد 35 به بالا سن بروز و ظهور و آشکاری بیماری‌های قلبی است و در زنان از سن یائسگی به بعد، بیماری‌های قلبی بروز می‌کند. اما بعد از این سن این دو جمعیت از نظر آمار بروز بیماری‌های قلبی و ریسک آن به هم نزدیک می‌شوند.

قاسمی در ادامه در مورد وضعیت بیماری‌های قلبی در کشور تصریح کرد: ما در ایران مثل هر جای دنیا با روند افزایشی در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی مواجه هستیم که یکی از دلایل آن صنعتی شدن جامعه، کم تحرکی و تغییر سبک زندگی، استرس، چاقی و آلودگی هوا و... است. البته در عین حال افزایش محسوس آگاهی‌های عمومی و توسعه امکانات تشخیصی پزشکی هم در این آمار موثر بود. یعنی در کنار افزایش آمار بیماران میزان کشف بیماری ما نیز بیشتر شده است؛ به این صورت که اگر در 30 یا 40 سال گذشته نسبت به جمعیت، آمار کمتری از بیماری داشتیم، معنی آن این نبوده است که بیمار کمتری وجود داشته است. بنابراین امکانات ما از نظر تشخیصی چه در سطح کشور و چه در سطح تکنولوژی توسعه یافته و این باعث افزایش آمار بیماران شده است که البته افزایش آگاهی مردم نیز در این زمینه اهمیت دارد. عوامل اصلی و ریسک فاکتورهای اصلی ما فشار خون، دیابت، چربی خون و دخانیات بوده که نحوه زندگی در آن نیز حائز اهمیت است.

رئیس انجمن آتروا اسکلروز ایران در مورد میزان شیوع سکته‌های قلبی در کشور گفت: در این مورد در دنیا و ایران تفاوت‌های زیادی وجود ندارد. منتها این را به کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تقسیم می‌کنند که آمار کشورهای توسعه یافته از نظر شیوع این بیماری‌ها تا حدودی بهتر شده است و سنین بالاتر را معیار بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌دهند، اما متاسفانه در کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، متاسفانه سنین در محدوده 40 سال به بعد در مردان و 50 سال به بعد در زنان است که تنها راهکار را برای آن پیشگیری می‌دانیم.

کد خبر 285297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha