همشهری آنلاین: محققان انجمن قلب آمریکا در تحقیقی دریافتند کودکان دارای والدین سیگاری بیش از کودکان دیگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشرفته در بزرگسالی هستند.

به گزارش مهر، محققان اذعان داشتند اگر والدین می‌خواهند فرزندان‌شان دارای بهترین نوع سلامت قلبی عروقی در بزرگسالی باشند نباید سیگار بکشند.

در این تحقیق محققان انجمن قلب آمریکا، شرکت‌کنندگان در مطالعه «خطر بیماری قلبی عروقی در جوانان فنلاندی» را مورد بررسی قرار دادند. این افراد شامل کودکانی بودند که در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ در معرض سیگار کشیدن والدین‌شان قرار گرفته و داده‌های فراصوتی شریانی‌شان در بزرگسالی در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ جمع‌آوری شده بود.

در سال ۲۰۱۴، محققان سطح کاتینین خون بزرگسالی این شرکت‌کنندگان را از نمونه‌های جمع‌آوری شده و منجمد شده در سال ۱۹۸۰ اندازه‌گیری کردند.

«کاتینین» نشانگر زیستی غیرفعال قرارگیری در معرض دود سیگار است.

درصد کودکان فاقد سطح کاتینین قابل تشخیص، در بین خانوارهایی که هیچ یک از والدین سیگار نمی‌کشیدند بیشتر بود (۸۴ درصد)، در خانوارهایی که یکی از والدین سیگاری بودند کمی کاهش یافت (۶۲ درصد)، و در بین خانوارهای دارای هر دو والدین سیگاری به پایین‌ترین حد رسید (۴۳ درصد).

بر اين اساس و بدون توجه به سایر فاکتورها، احتمال خطر پیشرفت پلاکت‌های شاهرگی در دوران بزرگسالی در کودکانی که یکی از والدین یا هر دوی آنها سیگاری هستند دو برابر بالاتر از کودکانی است که هیچ یک از والدین‌شان سیگاری نیستند.

کد خبر 290653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha