جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد کوتاه قد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند که می‌تواند از ژن‌های آنان ناشی شود.

به گزارش ایسنا به نقل از لایو ساینس،‌ محققان انگلیسی در این بررسی به تحلیل اطلاعات بیش از 65 هزار فرد مبتلا به بیماری شریان‌های کرونری و 128 هزار نفر دیگر که به این عارضه مبتلا نبودند، پرداختند.

بیماری شریان‌های کرونری نوعی از بیماری‌های قلبی به حساب می‌آید که موجب می‌شود پلاک‌هایی در این شریان‌ها که تامین‌کننده خون مورد نیاز قلب هستند، ایجاد شود.

در این بررسی محققان به مطالعه روی 180 شاخص ژنتیکی تاثیر گذار بر قد افراد پرداخته تا ارتباط آن‌ها را با بیماری شریان‌های کرونری پیدا کنند و مشخص شد به ازای هر شش سانتی‌متر افزایش در قد فرد خطر ابتلا به بیماری شریان‌های کرونری به طور متوسط 13.5 درصد کاهش می‌یابد.

اگرچه فاکتورهای متفاوتی همچون استعمال سیگار بر خطر ابتلای فرد به بیماری شریان‌های کرونری تاثیر می‌گذارد، یافته‌های این مطالعه تاکید می‌کند عوامل بروز این بیماری بسیار پیچیده است.

در این مطالعه همچنین آمده‌ است: وجود تعداد بیشتری از شاخص‌های ژنتیکی افزایش دهنده قد با کاهش خطر ابتلا به بیماری شریان‌های کرونری مرتبط است. افرادی که از بیشترین میزان این شاخص‌های ژنتیکی برخوردارند 26 درصد کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

ارتباط میان قد و خطر ابتلا به بیماری شریان‌های کرونری تنها در مردان مشاهده شده و لازم است برای مشخص شدن این ارتباط در زنان نیز بررسی‌های بیشتری انجام شود.

کد خبر 291746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha