همشهری آنلاین: کتاب ˝عشق و دو نمایشنامه دیگر˝ اثر توفیق الحکیم ، ˝وصف طعام˝ اثر مولانا ابواسحاق حلاج شیرازی به ویرایش محسن آزرم، سرمه کشیدن یا کور کردن˝ به قلم عباس عبدی و ˝از انعطاف‌پذیری تا شورش˝ (تلاش برای فهم پدیده انقلاب‌های عربی) با ترجمه رضا التیامی‌نیا و علیرضا سمیعی اصفهانی از تازه‌های کتاب این روزها هستند.

به گزارش سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، کتاب "عشق و دو نمایشنامه دیگر" اثر توفیق الحکیم با ترجمه قاسم غریفی در قالب صدوهفتمین جلد از مجموعه نمایشنامه‌های برتر جهان انتشارات افراز به بازار کتاب آمد.

این کتاب شامل سه نمایشنامه‌ تک‌پرده‌ای است که در یک جلد کتاب به‌چاپ رسیده است.

نمایشنامه "عشق" دارای هشت پرسوناژ است که در کنار نمایشنامه سه‌پرسوناژی "بین رویا و واقعیت" و نمایشنامه دوپرسوناژی "سفر شکار" منتشر شده است.توفیق الحکیم (1978-1902 م) نمایشنامه‌نویس، داستان نویس و محقق برجسته عرب در اسکندریه مصر به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و متوسطه در قاهره، وارد دانشکده حقوق شد و لیسانس گرفت. سپس به خواست پدر و مادرش برای گرفتن مدرک دکتری در همان رشته روانه پاریس شد، اما توفیق جوان در پاریس یکسره وقتش را صرف ادبیات و مطالعه در فرهنگ و نمایش اروپا کرد و دو سال بعد بی‌آن‌که از پایان‌نامه‌اش دفاع کند به مصر بازگشت. توفیق حکیم تا سال 1967 بیش از 80 نمایشنامه به رشته تحریر در آورد که 20 اثر آن اقتباس‌هایی از میراث نمایشی جهان بود.

انتشارات افراز پیش از این نیز از این نویسنده نمایشنامه "سرنوشت سوسک" را با ترجمه عظیم طهماسبی و علیرضا اسدی به چاپ رسانده بود.

"عشق و دو نمایشنامه دیگر" در 80 صفحه و با بهای 5500 تومان به چاپ رسیده است.

همچنین "وصف طعام" اثر مولانا ابواسحاق حلاج شیرازی به ویرایش محسن آزرم در نشر چشمه منتشر شد.

در پشت جلد کتاب و در توضیح این کتاب می‌خوانیم: "وصف طعام" دیوان بسحاق اطعمه شیرازی است؛ کتاب کم نظیری که سفره روزانه مردمان روزگار تیموریان و اطعمه و اشربه آن روزگار را به دست ما رسانده. این شیرازی خوش قریحه که در قرن نهم زندگی می‌کرده به جای آن‌که مثل بیشتر شاعران آن روزگار غزلی درباره معشوق و محبوب بسراید زبان به ستایش خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی گشوده که در سفره توده مردم یافت می‌شده و شعرهایی سروده که نقیضه مشهورترین و بهترین شعرهای حافظ و سعدی و باقی شاعران نام دار است و سراسر درباره غذاهایی است که در سفره آن‌ها که در شمار اشراف نبوده‌اند یافت می‌شده؛ سندی ماندگار که میرزا حبیب اصفهانی مترجم خوش قریحه کتاب "حاجی بابای اصفهانی"، 133 سال پیش از این در دار السعاده استانبول منتشرش کرده و فرهنگ مختصری هم به کتاب افزوده؛ دایره المعارف کوچک خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که در یدوان بسحاق آمده و نام بسیاری از آن‌ها به مرور از یاد رفته است.

این کتاب در تیراژ 1000 نسخه، 230 صفحه و با قیمت 14000 تومان منتشر شده است.

"سرمه کشیدن یا کور کردن" (یادداشت‌هایی درباره جامعه‌شناسی حقوق) به قلم عباس عبدی در 493 صفحه، در انتشارات تیسا منتشر شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: "اگر دویست سال پیش مقایسه‌ای میان حقوق اسلامی - و نه آنچه در عمل در جوامع اسلامی جاری بود - با حقوق غرب صورت می‌گرفت، در بسیاری از موارد حکم به برتری حقوق اسلامی داده می‌شد، زیرا از استحکام و منطق قوی‌تری برخوردار بود، ولی چرا اکنون این حقوق در مواجهه با دنیای مدرن دچار مشکلات گوناگون شده، در حالی‌که حقوق غرب مراحل پیشرفته خود را تجربه می‌کند؟ پاسخ این است که این قوانین قدرت انطباق‌پذیری و تحول را از دست داده یا به تعبیر دیگر نقش زمان و مکان در اجتهاد را به فراموشی سپرده است؛ ضمن اینکه درک دقیقی از موضوعات مستحدثه وجود ندارد."

این کتاب در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 27 هزار تومان منتشر شده است.و در آخر"از انعطاف‌پذیری تا شورش" (تلاش برای فهم پدیده انقلاب‌های عربی) با ترجمه رضا التیامی‌نیا و علیرضا سمیعی اصفهانی نیز در انتشارات فوق الذکر به چاپ رسیده است.

پشت جلد کتاب چنین نوشته است: "هدف این پژوهش که ثمره کوشش فکری جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه آمستردام هلند با همکاری برخی از کارشناسان و نویسندگان عربی است، ارائه درکی جامع از قیام‌های عربی و همچنین معرفی دقیق عوامل مهمی است که می‌تواند در توجیه و تبیین بسیج جنبش توده‌ای مردم خاورمیانه در سال 2011 سودمند باشد. براین اساس نویسندگان کتاب تلاش می‌کنند با تأکید بر عوامل درونی موثر در شکل‌گیری این جنبش مانند ویژگی اقتدارگرایی سیاسی رژیم‌های این کشورها، بی‌عدالتی‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی؛ ارزیابی فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو برای گذر سیاسی و در نهایت نگاهی به پیامدهای امنیتی این تحولات و واکنش‌های ملی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی آن، داستان حیرت‌انگیزی درباره اراده انسان و چگونگی غلبه او بر ترس را برای ما روایت کنند".

این کتاب نیز در 188 صفحه، با شمارگان 1200 نسخه و قیمت 12 هزار تومان به چاپ رسیده است.

کد خبر 285049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha