پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشنواره تئاتر فجر پس از انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد و در دوره هفدهم به طور رسمی عنوان بین‌المللی به خود گرفت. از اول بهمن شاهد برگزاری سی و سومین دوره از این جشنواره در کشور خواهیم بود.

theater

این جشنواره به عنوان مهمترین تجلی‌گاه فعالیت‌های یک ساله هنر نمایش در کشور است و به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همزمان با دهه فجر برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس تئاتر هنرآنلاین یکی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر، بخش مسابقه است که جذاب‌ترین بخش آن نیز محسوب می‌شود؛ در دوره‌های گذشته از جشنواره هنرمندان بسیاری با شرکت در این بخش موفق به کسب رتبه، لوح تقدیر، جایزه و یا تندیس شده‌اند.

  • نمایشنامه‌نویسان

در بخش نمایش‌نامه نویسی‌ باید اول از رضا صابری شروع کرد. او در نخستین دوره و پس از آن در دوازدهمین جشنواره تئاتر فجر، عنوان نمایشنامه‌نویس برگزیده را از آن خود کرد. او همچنین در دومین جشنواره تئاتر فجر نیز توانست مقام دوم نمایشنامه‌نویسی را کسب کند و در بخش کارگردانی نیز دو بار حائز مقام نخست شده است، اما جای صابری در جشنواره سی و سومین خالی به نظر می‌رسد.

محمد رحمانیان از دیگر هنرمندانی است که تاکنون بارها به عنوان نویسنده و کارگردان در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است. از جمله رتبه‌هایی که او در این جشنواره کسب کرده است می‌توان به رتبه سوم نمایشنامه‌نویسی و دوم کارگردانی در جشنواره شانزدهم اشاره کرد.

چیستا یثربی نمایشنامه‌نویس دیگری است که تاکنون دو بار موفق به دریافت رتبه یک نمایشنامه‌نویسی شده و یک بار هم رتبه دوم در این بخش را از آن خود کرده است. او همچنین یک بار هم در بخش کارگردانی رتبه دوم را به دست آورده است؛ او در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش "فقط به خاطر من" را در بخش مسابقه بین‌الملل روی صحنه خواهد برد.

حمید امجد نیز از نمایشنامه‌نویسانی است که در دوره‌های پیشین جشنواره شرکت کرده و از جمله جوایزش می‌توان به رتبه نخست جشنواره هفدهم اشاره کرد. او در همین دوره جایزه نخست کارگردانی را به دست آورد و یک بار نیز در بیست و دومین دوره جشنواره تئاتر فجر به رتبه سوم نایل شد. امجد سالهاست که از حوزه تئاتر دوره شده و در سالهای اخیر در سینما فعال شده است.

محمدامیر یاراحمدی نیز کسب رتبه‌ی دوم نمایش‌نامه‌نویسی از بیست و دومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر برای نمایشنامه‌ی "تیغ کهنه" و همچنین دریافت جایزه نخست بهترین نویسنده بخش تلویزیونی (تله تئاتر) از بیست و هفتمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر را در کارنامه دارد.

نادر برهانی‌مرند نیز تاکنون یک بار به دریافت رتبه سوم و یک بار به دریافت رتبه دوم در بخش نمایشنامه‌نویسی و سه بار به دریافت رتبه سوم کارگردانی در جشنواره تئاتر فجر نایل آمده است. او امسال در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر "مرگ فروشنده" را در بخش مسابقه بین الملل روی صحنه دارد.

نغمه ثمینی هم که پیش از این دو بار موفق به دریافت جایزه نخست و یک بار هم موفق به دریافت رتبه سوم نمایشنامه نویسی از دوره‌های پیشین جشنواره شده بود. علیرضا نادری نجف آبادی هم از نمایشنامه‌نویسانی است که تاکنون رتبه‌های نخست تا سوم نمایشنامه نویسی را از جشنواره تئاتر فجر به دست آورده است. از دیگر نمایشنامه‌نویسانی که تاکنون موفق به دریافت جایزه از جشنواره تئاتر فجر شده اند می توان به محمد یعقوبی، حمید رضا آذرنگ، حسین کیانی، حسن باستانی، حسین مهکام و ... نام برد.

  • کارگردانان

در میان کارگردانان شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر نیز نام‌های آشنایی به چشم می خورد. از جمله دکتر قطب الدین صادقی که در چندین دوره جشنواره حضور پر رنگی داشته است. او در بخش میهمان جشنواره سی و سوم نیز به عنوان نویسنده و کارگردان و با نمایش "عزیز شنگال" شرکت خواهد کرد. البته نمایشنامه "مروارید" او نیز در بخش تازه های تئاتر ایران حضور دارد.

از دیگر کارگردانانی که برگزیده جشنواره تئاتر فجر بودند و در این دوره نیز حضور دارند. می‌توان از مصطفی عبداللهی با نمایش "در اعماق" و سیما تیرانداز با نمایش "تقدیربازان" نام برد که در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر نیز حضور دارند.

البته آتیلا پسیانی، حسین پاکدل، یاسر خاسب و اصغر خلیلی هم از برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر هستند که در جشنواره سی‌وسوم به ترتیب نمایش‌های "باغ آلبالو"، "یک صبح ناگهان"، "بی لالا" و "الیور توئیست" را در قالب بخش‌ میهمان سی و سومین جشنواره را به صحنه می برند.

پیش از این در بخش کارگردانی، گلاب آدینه، مرحوم خسرو شکیبایی، محمد یعقوبی، کیومرث مرادی، و ندا هنگامی از دیگر کارگردانان تئاتر هستند که لایق دریافت جایزه نخست کارگردانی جشنواره شده اند.

  • بازیگری

اما هنگامی که به بخش بازیگری جشنواره تئاتر فجر نگاه می‌کنیم، با نام‌هایی روبه رو می‌شویم که این روزها بیشتر در سینما و تلویزیون به چشم می‌خورند تا بر روی صحنه تئاتر. از جمله می‌توان به محمود پاک‌نیت، جهانبخش سلطانی، لادن طباطبایی، مهوش صبرکن و الهام پاوه‌نژاد اشاره کرد. همچنین پانته‌آ بهرام دیگر بازیگری است که به دریافت یک رتبه نخست و دو رتبه دوم و یک رتبه سوم نایل آمده است. پرستو گلستانی نیز که پیش از این از یک بار رتبه نخست بازیگری جشنواره تئاتر فجر را به دست آورده امسال با بازی در نمایش "خرمگس" به کارگردانی علی عابدی دربخش مسابقه بین الملل جشنواره سی و سوم شرکت خواهد کرد.

نام سیما تیرانداز هم که در جشنواره‌های پیشین سه جایزه نخست بازیگری را به خود اختصاص داده در جشنواره امسال به عنوان بازیگر به چشم نمی‌خورد.

ستاره اسکندری نیز از برگزیدگان جشنواره‌های گذشته تئاتر فجر است که امسال با نمایش "هم هوایی" در بخش مسابقه بین‌الملل سی و سوم تئاتر فجر روی صحنه می رود.

مهتاب نصیرپور، ریما رامین‌فر‌، شهره سلطانی، رویا میرعلمی و فروغ قجابگلی از دیگر بازیگرانی هستند که جوایز بخش بازیگر زن جشنواره را در کارنامه دارند.

در بخش بازیگری مرد نیز کارنامه امیر جعفری هم جایزه سوم بازیگری از دوره هجدهم، ‏جایزه اول مشترک از جشنواره بیستم و بازیگری دوم از جشنواره تئاتر بیست و یکم به چشم می خورد.

‏از جمله دیگر نام‌هایی که تاکنون جایزه‌های بازیگری جشنواره تئاتر فجر را به خود اختصاص داده‌اند می‌توان به حمید رضا آذرنگ اشاره کرد که امسال با نمایش "مرگ فروشنده" در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارند و یکی از شانس‌های کسب جایزه بازیگری از سی و سومین جشنواره تئاتر فجر است.

مجید مظفری، فرزین صابونی، پیام دهکردی، علیرضا اسیوند و احمد مهران فر نیز دیگر بازیگران برگزیده جشنواره تئاتر فجر هستند.

کد خبر 285048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha