گروه ادب و هنر - پیروزه روحانیون: در شبی که سرمای هوا و بارش برف خیلی‌ها را غافلگیر کرده بود، تالار وحدت یکی از شلوغ‌ترین شب‌های خود را پشت‌سر گذاشت و میزبان جمعیت علاقه‌مندی بود که حتی در بالکن‌های طبقه‌های سوم و چهارم ایستاده بخش‌های مختلف مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر فجر را دنبال می‌کردند.

تقدیر از برترین‌های تئاتر ایران و ۴هنرمند پیشکسوت


قرار بود مراسم اختتامیه ساده و مختصر برگزار شود، آن قدر که کسی خسته و اذیت نشود. بنابراین بخش‌های مختلف خیلی سریع و کم‌حاشیه پیش‌رفت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها سخنران رسمی جلسه بود. علی جنتی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای شهر تهران، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی و بسیاری از چهره‌های مطرح تئاتر ایران مهمانان ویژه مراسم بودند.

سخنان تئاتری وزیر

وزیر ارشاد که در 2هفته برگزاری جشنواره حتی به دیدن یک نمایش‌ هم نیامده بود، سعی کرد در سخنرانی‌اش این کم‌توجهی به هنر نمایش را از دل تئاتری‌ها درآورد. او با اشاره به قدمت، اصالت و جایگاه هنر نمایش گفت: تئاتر هنری دیرپا و کهن است که در تاریخ همه ملل جهان رد پایی از آن یافت می‌شود؛ هنری که از یک سو چنان به واقعیت نزدیک می‌شود که گویی مخاطب جزئی از روایت است و با آن ارتباط دوسویه دارد و از سوی دیگر همه عوامل را برای اجرایی مجازی از برش یک واقعیت در زندگی روزمره گرد هم می‌آورد. جنتی افزود: هر چند هنر نوپدید سینما گوی رقابت را از هنر نمایش ربوده و به یک رسانه فراگیر جهانی تبدیل شده اما باید دانست سینما ریشه در نمایش دارد. سینما ‌زاده و فرزند کوچک نمایش است. به همین دلیل است که هنرمندانی که کار هنری را با تئاتر آغاز کرده‌اند، در سینما موفق‌تر از دیگر همقطاران خود درخشیده‌اند. هنرمند تئاتر دیالوگ را خوب می‌داند؛ اما غالبا تفکر، تدبر و سکوت خارج از صحنه را به پرگویی ترجیح می‌دهد. او دلی سوخته و قلبی سرشار از شوق به آفریدن دارد.

تقدیرها و حاشیه‌ها

در مراسم اختتامیه سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، از 4چهره تئاتر ایران تقدیر شد؛ انوشیروان ارجمند، فردوس کاویانی، نصرت‌الله مسعودی و ناهید مسلمی. مسلمی که به‌خاطر 3دهه فعالیت تئاتری مورد تقدیر قرار گرفت، با حضور روی صحنه گفت: از مسئولان محترم ممنونم که در زمانی که من سالم هستم، برایم بزرگداشت گرفتند نه زمانی که مجبور باشم با عصا روی صحنه بیایم.

سعیده ذبیحی هنرمند خردسال کرمانشاهی که برای بازی در نمایش خیابانی «انتظار عطر یوسف» مورد تقدیر قرار گرفت، با لباس محلی روی صحنه رفت و تشویق همگان را برانگیخت؛ تا آنجا که همه حتی وزیر ارشاد به‌صورت ایستاده او را تشویق کردند و وقتی این بازیگر از پله‌ها پایین آمد، وزیر او را صدا کرد و بر سر این هنرمند کوچک بوسه زد.

علیرضا نادری برگزیده بخش بهترین نمایشنامه تازه‌های تئاتر ایران به جای حضور در سالن یادداشتی فرستاد که در بخشی از آن آمده است: در طول مدت جشنواره چندبار مورد پرسش قرار گرفتم که آیا حاضرم از شرکت در مسابقه انصراف بدهم. گفتم نه. چون همیشه به مسابقه علاقه داشتم و از تحسین و تشویق سرشار از شوق می‌شوم.

آرش دادگر که بیشتر جوایز جشنواره را از آن نمایش «هملت» کرد، همراه با پسرش روی صحنه حاضر شد و گفت: 4سال برای اجرای هملت برنامه‌ریزی کردم. امشب جایزه‌ام را به همسرم تقدیم می‌کنم که آوار آرزوها را تحمل کرد و همچنین به پسرم سیاوش که با ایمان کامل از من خواست هملت را اجرا کنم.

امیرحسین مدرس که اجرای برنامه را برعهده داشت، خطاب به وزیر ارشاد از ریه‌های گرفته تئاتر گفت و از جنتی خواست برای اینکه بچه‌های تئاتر انرژی داشته باشند و بتوانند نفس‌به‌نفس تماشاگر روی صحنه بروند، فکری به حال ریه‌های خسته تئاتر کند.

برگزیدگان سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بخش اصلی اختتامیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، اعلام برگزیدگان بخش‌های تئاتر بین‌الملل، مرور تئاتر ایران، تازه‌های تئاتر ایران، نمایشنامه‌نویسی، تئاترخیابانی، رادیوتئاتر، عکس و پوستر بود. مسابقه بین‌الملل: موسیقی: ولادیمیر استانیفسکی برای Pythian Oratorio از لهستان، طراحی صحنه: آرش دادگر برای هملت، بازیگری زن: نیکل هیسترس برای خانه برنارد آلبا از آلمان، بازیگری مرد: پیام دهکردی برای مرد بالشی، نمایشنامه‌نویسی: حسین کیانی برای در شوره‌زار، کارگردانی: آرش دادگر برای هملت، جایزه بزرگ: نمایش هملت. مسابقه نمایشنامه‌نویسی: وحید جباری برای خیلی زود عادت می‌کنیم، محسن زمانی برای چیزهایی که پشت در سردخانه جامی‌ماند، سعید هاشمی‌پور برای یک فیلم مستند داستانی، مریم رنگرز برای ناتمام، افسانه شکاری برای بستنی یخی. تازه‌های تئاتر ایران: موسیقی: محمدرضا جدیدی برای 3جلسه تراپی و یک مهمانی، طراحی صحنه: سعید حسنلو برای فرجام سفر طولانی طوبا، کارگردانی: سیدمحسن حسن‌زاده برای فرجام سفر طولانی طوبا.مسابقه رادیو تئاتر: بازیگری زن: نوشین حسن‌زاده برای امشب به وقت مگر نمی‌خواند این خروس، بازیگری مرد: نورالدین جوادیان برای امشب به وقت مگر نمی‌خواند این خروس، نمایشنامه‌نویسی: عمار خطی برای پست روی موج اف‌ام ردیف 109مگاهرتز، کارگردانی: رضا بهاروند برای جن بچه در حجله عریان. مسابقه عکس: رتبه‌های اول تا سوم به‌ترتیب پیمان ایروانی، ساره سرلک، مهسا صفاری‌پور. مسابقه پوستر: رتبه‌های اول تا سوم به‌ترتیب خیام مؤیدی، بهراد جوانبخت، رضا باباجانی.

کد خبر 248135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز