همشهری آنلاین: انتشارات ماهور آلبومی از آخرین اجراهای به جای مانده از نسلی از عاشوق‌های منطقه قشقایی را روانه بازار موسیقی کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین در این مجموعه  روایت‌های عاشوق‌های به نام قشقایی از منظومه‌های کوراغلو، غریب و صنم و محمود و نگار گردآوری و ضبط شده است.

عاشیق‌ها، که از مهمترین عوامل آفرینش و حفظ و ارائه و اشاعه ی ادبیات شفاهی جوامع و فرهنگ‌های قومی خویش‌اند، مضمون های عاشقانه، حماسی، رزمی و بزمی را در قالب منظومه های داستانی، با روایتی موسیقایی، همراه با پندهای اخلاقی و حکیمانه و نکات عرفانی، با شیوه هایی جذاب و خلاقانه نقل و روایت می‌کنند.

مدل‌های اجرایی عاشیق‌ها در هر فرهنگ و منطقه در شیوه‌های ارائه هنری و ادبی متفاوت  است و با بررسی اجراها و روایت‌های موسیقاییِ حتا یک منطقه خاص متوجه می شویم که عاشیق‌ها در اجرای یک منظومه هرکدام روایت و شیوه‌ای منحصربه فرد دارند. در بخش ادبی و داستانی، هر عاشیق با سبک و خلاقیت شخصی می کوشد در تلخیص، توسعه، بخش بندی و ترکیب اپیزودها و تمرکز بر عناصر و پرسوناژهای داستان و کمرنگ و پررنگ کردن آنها ابداعاتی ایجاد کند.

در بخش موسیقیِ سازی نیز عاشیق با توجه به تسلط و میزان توانایی تکنیکی در نوازندگی و دانش موسیقی، دست به خلاقیت های تکنیکی می زند و بداهه هایی را نیز ارائه می دهد. این ابداعات و خلاقیت ها، چه در بخش ادبیات و چه در بخش موسیقی، به الگویی جذاب و مورد تقلید برای دیگر عاشیق ها تبدیل و در فرهنگ و هنر آن ناحیه ماندگار می شود.

مثلاً در ایل قشقایی کوراوغلوی روایت شده توسط عاشوق صیاد در بین عاشوق‌های آن دوره شهرتی خاص داشته و یا در آذربایجان کوراوغلوی عاشیق فیض الهی این ویژگی را داشته است.

کد خبر 285028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha