آلودگی هوای تهران که سال‌هاست تبدیل به یک معضل شده مدام درحال رکوردشکنی است.

ترافیک

آمار اين ركورد شكني  همزمان با هفته هواي پاك و برگزاري نشست تخصصي شهر، شهروند و رسانه با موضوع آلودگي هوا اعلام شد. وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين نشست وضعيت آلودگي هواي كشور از منظر استاندارد سالانه كشوري را ناسالم دانست و گفت: طي 20سال گذشته براساس استاندارد سالانه حتي يك سال سالم نداشته‌ايم.براساس توصيه سازمان بهداشت جهاني، غلظت آلاينده‌هاي ذرات با قطر كمتر از2.5 ميكرون بايد 10ميكروگرم بر مترمكعب باشد.

اين آلاينده در شهر تهران 50ميكروگرم بر متر و 5برابر توصيه سازمان بهداشت جهاني است. به گفته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران ذرات معلق كه ترافيك و سوخت سهم عمده‌اي در توليد آنها دارند، حاوي انواع فلزات سنگين، سولفات، نيترات و كربن است. همچنين متوسط سالانه ميزان آلاينده‌هاي دي اكسيد گوگرد و اكسيد ازت در تهران بسيار بالاست.

از سويي با توجه به تردد ميليوني خودروهاي كاربراتوري و ديزلي، موتورسيكلت‌ها، نيسان و ديگر ناوگان بي‌كيفيت نمي‌توان انتظار داشت وضعيت آلودگي هواي پايتخت بهتر از اين باشد. اكنون ناوگان موتورسيكلت بنزيني يكي از آلوده‌ترين وسايل نقليه بوده به‌طوري كه متوسط توليد آلودگي موتورسيكلت‌هاي بنزيني 15گرم بر هر كيلومتر پيمايش است. همچنين يك خودروي يورو2توليد جديد 2.7 گرم آلايندگي توليد مي‌كند. حسيني با اشاره به ميزان درصد انتشار آلايندگي از خودروهاي ديزلي گفت: وقتي خودروهاي ديزل بدون هيچ تجهيز كنترل آلايندگي در شهر تردد مي‌كنند، يعني تمام آلايندگي‌هاي ناشي از احتراق سوخت را به حلق و ريه شهروندان فرو مي‌كنند.

در عين حال براساس مصوبه هيأت وزيران خودروهاي ديزل بالاي 20سال ممنوعيت تردد دارند اما هنوز جرأت نكرده‌ايم آن را اجرايي كنيم و مادامي كه عزم و اراده جدي در اجراي مصوبات نداشته باشيم، وضعيت آلودگي هواي كلانشهرها و تهران بهبود نخواهد يافت. جنبه ديگر مشكلات آلودگي هوا نيز در زمينه هزينه و خسارت‌هاي بالاي آن در كشور است. در يك تحقيق در شهر بارسلون اسپانيا كه غلظت متوسط سالانه ذرات معلق نصف شهر تهران است، ميزان خسارت 1600يورو به ازاي هر شهروند برآورد شده است. از سويي وضعيت انباشت منواكسيد‌كربن، آزبست و بنزن در 10سال گذشته بهبود يافته است. وضعيت سوخت در تهران از سال90تاكنون به‌مراتب بهتر شده به‌طوري كه غلظت آلاينده بنزن كه در سال90، 2.8 حجمي بود در سال 93به 0.7 حجمي رسيده است. همچنين گوگرد موجود در سوخت ديزل در سال 90، 8هزار قسمت در ميليون بود كه اكنون در سال 93به 40قسمت در ميليون رسيده است.

  • معضل آلودگي هوا به شهرداري‌ها سپرده شود

محمدباقر صدوق، معاون سابق سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين نشست با بيان اينكه در سال73آلودگي هواي تهران به وضعيت ناهنجاري رسيد، گفت: كارنامه موفقي در زمينه كاهش آلودگي هوا نداريم و همچنان اندرخم يك كوچه هستيم و هنوز در روز 29دي‌ماه حركات نمادين انجام مي‌دهيم. صدوق با تأكيد بر اينكه سال‌ها در كميته آلودگي هوا مصوبات برنامه كاهش آلودگي هوا را پيگيري كرده‌ام، افزود: متأسفانه كميته آلودگي هوا كميته‌اي بي‌خاصيت است و معتقدم آلودگي هوا به شهرداري‌هاي كشور سپرده شود. معاون سابق سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به برنامه‌هاي جامع كاهش آلودگي هوا كه طي سال‌هاي گذشته نوشته شده گفت: از برنامه اول منتظريم دولت برنامه‌اي عملي انجام دهد، اما متأسفانه طرح‌هاي كتابخانه‌اي مطرح شده و هيچ‌گاه عملي نشده، به‌طوري كه اكنون 16دستگاه متولي كاهش آلودگي هوا هستند و سازمان حفاظت محيط‌زيست در وسط گود گير كرده است.

صدوق با بيان اينكه خودرو سازان با توليد خودروهاي بي‌كيفيت بر آلودگي هوا دامن مي‌زنند، تصريح كرد: بسيار خوشحاليم كه خودروي پيكان به موزه رفته است اما خودروي پرايد كنوني از يك خودروي پيكان بيشتر آلودگي ايجاد مي‌كند و شهر و شهروندان را به تنفس آلودگي محكوم كرده است.

کد خبر 285009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha