همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف مذاکره خود با جان کری را صریح و جدی توصیف کرد و گفت: مذاکرات پیچیده شده و وارد جزییات شده ایم و در مذاکرات بین المللی هم گرفتاری همیشه در جزییات است و مذاکره بعدی با وزیران ۱+۵ در داووس و مونیخ برگزار می‌شود.

ظریف

به گزارش ايرنا،‌ وزیر امورخارجه صبح دوشنبه در روز هوای پاک و در متروی تهران در جمع خبرنگاران در مترو گفت: در حال حاضر کلیات در مذاکرات مشخص شده ؛ اصل غنی سازی، ضرورت برداشتن تحریم ها و حفظ برنامه هسته ای ایران مورد قبول همه واقع شده است. چند ماه پیش رو که در حال مذاکره هستیم در باره جزئیات گفتگو می شود.

ظریف اظهار داشت: مذاکرات پیچیده شده و به جایی رسیده که وارد جزئیات شده ایم چرا که کلیات مشخص است.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: البته در مذاکرات بین المللی گرفتاری همیشه در جزئیات است و در حال حاضر با دوستان ده‌ها ساعت مذاکره می کنند . به همین دلیل نیز با جان کری مذاکرات صریح و جدی داشتیم و به جزئیات رسیدیم.

ظریف اضافه کرد: در جزئیات ممکن است مثلا در مورد سانتریفیوژها یا موارد مشابه علاوه بر طول دوران مذاکره متخصصان ساعت ها و روزها با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری و مدل سازی انتخاب‌های مختلف را بررسی کنند.

وی اظهارداشت: این یک نشان و افتخار ملی ما هم محسوب می‌شود که در مورد اقداماتی که دانشمندان جوان ما می‌کنند بهترین دانشمندان غربی ساعت‌ها مطالعه انجام دهند تا جزئیاتش را مشخص کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در آن ، جزئیات بسیار جدی است گفت: نکته ای که همیشه تاکید کرده‌ایم این است که باید طرف مقابل بپذیرد اگر می‌خواهد با ایران به راه حل مذاکراتی برسد باید از سیاست فشار دست بر دارد.

ظریف ادامه داد: نمی توانند هم مذاکره کنند و هم فشار را وارد کنند؛ فکر می‌کنم موضوع روشن شده و در حال حاضر فقط درباره ساز و کار ها مذاکره می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با بحث جدی در وقت لازم به نتیجه برسیم البته کار دشواری است و ممکنه است به نتیجه رسیدن دشوار باشد اما ما با اطمینان، اعتماد به نفس و امید به خدا جلو می رویم.

  • رایزنی بعدی با کری؛ شاید هفته دیگر

وی درباره این که آیا در هفته‌های آینده نیز با کری دیدار خواهید داشت یا خیر گفت: ما در آخر این هفته به همراه تعداد دیگری از وزرای 1+5 در داووس برای اجلاس مجمع جهانی اقتصاد خواهیم و هنوز برنامه ریزی قطعی برای دیدار صورت نگرفته اما فرصتی است تا در این اجلاس مذاکره کوتاهی داشته باشیم.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: در داووس همه وزرای خارجه مشغول صحبت و میزگردهای مختص اجلاس هستند و من نیز باید در سه میزگرد حضور یابم و حضور ما نیز آنچنان طولانی نیست؛ همزمانی حضور من و جان کری در اجلاس کوتاه است لذا احتمال این که با کری یا سایر اعضای 1+5 ملاقات کنم وجود دارد اما زمان آن کوتاه است.

ظریف ادامه داد: بعد از اجلاس داووس کنفرانس امنیت مونیخ وجود دارد و براساس شنیده ها وزرای 1+5 در مونیخ حضور دارند و احتمال یک دور دیگر مذاکرات 1+5 در مونیخ هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: در داووس البته قرار گذاشته ام از سفری که به بروکسل داشتم که یک دور دیگر خانم موگرینی داشته باشیم؛ با دیگران هم ممکن است مذاکره صورت گیرد البته الزاما محور همه مذاکرات هسته ای هم نخواهد بود و یک جلسه دیگر سوریه هم خواهم داشت و در مورد وضعیت ژئوپلتیک جهانی صحبت خواهیم کرد؛ و بنده و خانم موگرینی هر دو در خصوص این مسائل نیز صحبت خواهیم کرد.

وزیرامورخارجه کشورمان درباره این که آیا رییس جمهور هم در اجلاس جهانی داووس حضور خواهند داشت یا خیر گفت: خیر رییس جمهور امسال شرکت نخواهد کرد.

ظریف درباره این که کدام یک از مقامات دولتی در داووس شرکت خواهند کرد گفت: احتمالا آقای نهاوندیان نیز در این اجلاس حضور خواهند یافت.

وزیر امورخارجه کشورمان درباره اینکه آیا سندی در مذاکرات اخیر ایران و آمریکا به دست آمده که بخواهند به 5+1 ارائه دهند یا خیر؟ گفت: البته ما با 1+5 مذاکره می کنیم و مذاکرات ایران و آمریکا در راستای مذاکرات 1+5 است .همانطور که گفت و گوهای خوبی با روس ها داشتیم و در سفری که به فرانسه و آلمان داشتم نیز گفتگوهای خوبی داشتیم ، بحث ها با آمریکا حول همان موضوع های بحث با اروپا و روسیه و چین است.

ظریف یادآور شد: چینی ها در وین پیشنهادهای خیلی خوبی آوردند و روس ها نیز در مورد همکاری با ایران در حوزه غنی سازی و تولید سوخت نظرات خوبی داده اند؛ فرانسوی‌ها در مورد گداخت هسته ای نظرات خوبی را ارائه دادند؛ یعنی زمینه‌های مختلفی مطرح شده و به صورت غیررسمی نوشته‌هایی هم بین طرف ها هم در زمینه همکاری‌های موجود رد و بدل شده است .

وی گفت: اما آن کاری که باید صورت گیرد در نهایت تدوین یک متن مشترک با 1+5 است نه با آمریکایی ها؛ ضرورت دارد که بگویم علت اینکه به نظر می رسد ما با آمریکایی ها زیاد صحبت می کنیم در دو وجه مورد بررسی است یکی اینکه ما تنها جای گفتگوهایمان با آمریکایی ها در چارچوب 1+5 است در صورتی که دوستان ما با سفرای فرانسه، آلمان و کاردار انگلیس ملاقات می‌کنند و همکاران ما در برلین و پاریس، لندن، پکن بصورت روزانه با همتایان خود ملاقات دارند و با آمریکایی‌ها تنها زمان گفتگوهایمان در زمان مذاکرات 1+5است.

وی ادامه داد: این ها باعث می‌شود به نظر برسد ما با آمریکایی ها خیلی ملاقات می‌کنیم در صورتی که اینگونه نیست چرا که زمانی که برای گفتگو با روس ها یا سایر همتایان ملاقات می‌کنیم بیشتر از آمریکایی ها است و با آمریکایی‌ها فقط در زمان مذاکرات 1+5 گفتگو می‌کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان علت دیگر اینکه تصور می شود با آمریکایی ها گفتگو می کنیم را تحریم ها عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران توسط دولت آمریکا و کنگره این کشور اعمال شده و بنابراین ضروری است تا با آنها گفتگو کنیم که چگونه می شود به تحریم ها پایان داد و نکات ریز تخصصی وجود داد.

  • با فشار کار به نتیجه نخواهد رسید

ظریف تصریح کرد: امروز همه می‌دانند که موضوع تحریم نه تنها یک ابزار فشار برای جمهوری اسلامی شده بلکه یک ابزار دعوای سیاسی در داخل آمریکا شده است و این نشان دهنده اشتباه محاسباتی دولت آمریکا در این خصوص است و ضرورت دارد اگر می خواهند موضوع به نتیجه برسد و اگر می‌خواهند یک سابقه مثبت در این زمینه ایجاد شود هر چه سریع تر این بازی فشار بر ایران را خاتمه دهند چرا که با فشار هیچ گاه کار به نتیجه نخواهد رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که شما گفته اید در این 4 ماه سعی می کنیم به نتیجه ای برسیم گفت: در واقع یک هفته برای رسیدن به توافق کافی است و این در صورتی است که همه طرف ها به این واقع بینی برسند که تحریم کارایی ندارد و برنامه هسته ای ایران در ابعاد مختلف ادامه می یابد . بهترین راه برای اینکه اطمینان پیدا کنند برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است این است که این برنامه به صورت شفاف و تحت نظارت آژانس ادامه داشته باشد و این یک واقعیت است .همه به این واقعیت رسیده اند که برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت و تحریم ها باید برداشته شود و این جزئیات است که کار را طولانی کرده است.

  • آماده ایم تا بهمن به نتیجه برسیم

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدف رسیدن به نتیجه وارد مذاکرات شده ولی اینکار با هدف حفظ دستاوردهای علمی و منافع ملی است لذا اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد ما آماده ایم تا بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب به نتیجه برسیم.

ظریف درباره سفرش به فرانسه و اینکه منتقدین گفته اند در این شرایط نباید به فرانسه سفر می کرد گفت: سیاست خارجی ایران باید فعال باشد، ما با قهر کردن نمی توانیم سیاست خارجی را دنبال کنیم. ما باید در همه صحنه ها حضور داشته باشیم و دیدگاه هایمان را بصورت شفاف، منطقی و جدی بیان کنیم.

وی در ادامه درباره سفرش به فرانسه افزود: فرانسه نقش قابل توجهی در مذاکرات هسته ای داشته و یک دوران این کشور موتور محرکه مذاکرات ایران و 3 کشور اروپایی بوده، ما علاقه مندیم این نقش را مجددا داشته باشد؛ فرانسه یک شریک تجاری مهم ایران است و می تواند در حوزه هسته ای نیز یکی از شرکای خوب ایران باشد.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: یکی از موضوعات با همتای فرانسوی بحث هسته ای بود و در موضوع افراط از نوع اقدامات خشونت آمیزی که در منطقه صورت می گیرد و هم توهین به مقدسات که یکی از مظاهر افراط است امروز فرانسه محلی است که این بحث جهانی در آن صورت می گیرد و ضرور دارد جمهوری اسلامی در این زمان ها حضور داشته باشد و مواضع بسیار شفافی نیز در این زمینه داشته ایم.

ظریف افزود: ما افراط را در توهین به مقدسات محکوم می کنیم و در این زمینه پیشگام بوده ایم و من در ملاقاتم با وزیر خارجه فرانسه موضع و دیدگاه منطقی خود را بیان کردم.

وی اضافه کرد: زمانی که عده ای به مقدسات و ارزش‌ها توهین می کنند و توهین به شهروندان کشور دیگر صورت می‌گیرد بذر تنفر و افراط پاشیده می شود و همین ها باعث شده بسیاری از افراطی ها در منطقه ما به قتل و غارت افراد بی گناه بپردازند و این ها یک درد مشترک است که باید کشورهای غربی به آن فکر کنند که چرا این تعداد از شهروندان آنها به سوریه و عراق می روند و مردم بی گناه را گردن می‌زنند؛ آیا این نتیجه ، همان چیزی است که تمدن غربی دنبال آن بوده ؟ اینها که در واقع افراط گرایی را ترویج می کنند باید مورد مقابله قرار گیرند و باید با آنها برخورد شود.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حرف حساب و منطقی دارد و این حرف ها را بدون خجالت و نگرانی و با اعتماد به نفس کامل به همه حوزه ها میزند و بیان می کند؛ ما خطوط قرمز دیدگاه های نظام، رهبری و مردم را رعایت می کنیم و همزمان حضور فعال در دیپلماسی داریم و منافع کشور و اسلام را پیش می بریم و با اسلام هراسی و ایران هراسی باید مقابله کرد.

ظریف ادامه داد: امروز شرایطی پیش آمده که اسلام هراسی و ایران هراسی در حال رنگ باختن است و افراطیون تنها یک مزاحمت هایی ایجاد می کنند که باید با آنها برخورد کرد و باید با بهترین سیاست ها در مقابل آنها ایستاد تا نتوانند این میزان در منطقه ما کشتار و ناامنی ایجاد کنند.

  • علت پیاده روی با کری

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که پیاده روی با آقای جان کری آیا پیشنهاد شما بوده یا وی گفت: نخیر، به دلیل اینکه جلسه صریح و جدی داشتیم شاید نیاز بود که چند دقیقه ای بحث ها متوقف شود و به شکل دیگری ادامه یابد؛ این کارها در بحث های دیپلماسی خیلی طبیعی است؛ ژنو دو ایراد داشت، یکی اینکه هتل باغ و حیاطی نداشت و دیگر اینکه کوچه های کنار هتل که چند دقیقه ای در آن قدم زدیم پر از خبرنگار بود و آنها هم اینگونه سوژه ها و عکس ها را می پسندند.

ظریف ادامه داد: بیش از اندازه مورد نیاز پرداختن به این حواشی کمکی نمی کند؛ حرکتی که آنجا شد بدون حاشیه سازی بود و صرفا به دلیل این بود که مذاکرات از حالت نسبتا تنش آلودی که پیدا کرده بود خارج شود تا بتوان با استفاده از هوای پاک مقداری فضای مذاکرات تغییر پیدا کند.

وی اضافه کرد: مذاکرات بسیار فشرده بود و تنها زمان استراحت ما همان یک ربع پیاده روی و زمان نماز بود که جلسه بسیار جدی بود و فرصت استراحت وجود نداشت؛ فکر می کنم دوستانی که بیش از ظرفیت موضوع در این زمینه استفاده سیاسی می کنند اشکالی ندارد، ما آمادگی داریم که دوستان استفاده سیاسی کنند؛ همیشه گفته ام مذاکرات ما یک حرکت ملی است و جناحی نیست و من هیچگاه در عمرم جناحی نبوده ام و نخواهم شد ولذا دوستان مطمئن باشند من برای اهداف جناحی چنین کاری را نمی کنم چرا که جناحی ندارم و از دوستان نیز توقع دارم که منافع ملی را فدای ملاحظات جناحی نکنند.

  • محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به بلندی‌های جولان

وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به بلندی‌های جولان و اوضاع منطقه در روزهای آتی تیز گفت: حیات رژیم صهیونیستی در ایجاد بحران، تنش و التهاب بوده است و همواره بر این اساس عمل کرده است.

ظریف ادامه داد: رژیم صهیونیستی از آرامش منطقه نگران است؛ کما این که مذاکرات هسته ای ایران بیشترین عامل نگرانی رژیم صهیونیستی بوده و نتانیاهو مدتهاست که به در و دیوار می زند تا از موفقیت مذاکرات جلوگیری کند.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: حرکت‌های رژیم صهیونیستی هیچ اقدام جدیدی نیست ضمن این که هر حرکت و تجاوزی را به شدت محکوم می کنیم و این اقدام اخیر رژیم صهیونیستی هم به شدت محکوم است.

ظریف ادامه داد: از سابقه تاریخی که در منطقه وجود دارد جز این از رژیم صهیونیستی انتظار نمی رود و این رفتارها به شدت محکوم است.

وی افزود: تمام حرکت های تروریستی و سیاست های تروریسم دولتی که توسط رژیم صیهونیستی همواره اعمال شده حرکت هایی است که از سوی مجامع بین المللی بارها و بارها محکوم شده و در واقع رژیم صهیونیستی با اقداماتی که انجام می دهد نشان دهنده یک سیاست تروریسم دولتی است.

وی اضافه کرد: سیاست تروریسم دولتی، بارها توسط سازمان ملل متحد محکوم شده و این کارها مخالف حقوق بین الملل است و با مواضع بشردوستانه نیز مغایر است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران این حرکت ها را محکوم می کند و تصور می کنم جامعه بین المللی هم نگاهی جز این به سیاست ها و برنامه های رژیم صهیونیستی ندارد.

  • سفر به افغانستان

وی درباره سفرش به افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جهاد در افغانستان و به ویژه بعد از پایان حکومت طالبان در کنار دولت و مردم افغانستان بوده است و بسیار خوشحالیم که امروز دولت وحدت ملی در افغانستان شکل گرفته و دو دوست نزدیک جمهوری اسلامی ایران، مسوولین این دولت هستند و بسیار خوشحالیم که کابینه این کشور معرفی شد و احساس می کردیم ضرورت دارد در این مقطع مهم، سفری به افغانستان داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دو هفته قبل مشاور امنیت ملی افغانستان به ایران سفر کرد و گفت و گوهای خوبی با بنده و آقای شمخانی داشت و امیدوارم در سفر فردا به کابل بتوانیم هم حمایت خود را از روند وحدت ملی در افغانستان داشته باشیم و هم زمینه های مورد علاقه دو کشور را مطرح کنیم و اشتراکات دو کشور را بیان کنیم؛ امیدواریم در زمینه مبارزه با مواد مخدر و ترور و افراط نیز گفت و گوهایی انجام دهیم.

ظریف در ادامه درباره حضور نتانیاهو در راهپیمایی اخیر گفت: فکر نمی کنم هیچ کس از حضور وی در راهپیمایی خشنود بوده است.

کد خبر 284676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha