‌پلیس اعلام کرد که خودروسازها با فراخوان یک میلیون خودروی بدون کنیستر باید برای نصب این قطعه اقدام کنند.

خودرو وانت

رئيس پليس راهور ناجا از معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان محيط‌زيست درخواست كرد تا پايان سال93 رعايت استاندارد يورو5 را در توليد خودروها اجباري كند.

سردار اسكندر مومني در همايش «دوباره آسمان آبي» كه به مناسبت 29دي روز ملي هواي پاك برگزار شد، گفت: اكنون 17/5ميليون خودرو در كشور تردد مي‌كند، از آنجايي كه سرانه خودرو در كشور ما نسبت به دنيا پايين‌تر است، براساس پيش‌بيني‌ها تا پايان دهه90 تعداد خودروهاي كشور به 30ميليون دستگاه بالغ مي‌شود. وي با بيان اينكه خودرو و سوخت 2منشأ آلودگي هوا هستند، افزود: براي داشتن هواي پاك توليد خودروهاي بدون آلودگي، بردن خودرو در زما‌ن‌هاي تعيين شده به تعميرگاه و انجام معاينه فني 3مؤلفه‌اي است كه بايد براي كاهش آلودگي هوا با جديت مدنظر قرار گيرد.

رئيس پليس راهور ناجا عدم‌توليد خودروهاي آلاينده و پرمصرف را از اقداماتي دانست كه بايد به‌صورت جدي مدنظر قرار بگيرد و گفت: به محض اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست موضوع توقف شماره‌گذاري خودروهاي آلاينده را مطرح كرد ما در همان ساعت اين اقدام را انجام داديم و طبق مقررات گام برداشتيم. انتظار داريم خانم ابتكار استاندارد يورو5 را براي امسال نيز به‌صورت اجباري اعلام كند. موضوع نصب كيسه هوا با مشكلات بسياري روبه‌رو بود و ما مكاتبات زيادي داشتيم كه از نظر فني امكانش فراهم شود و همان زمان نيز به‌صورت كتبي اين موضوع اعلام شد و انجام گرفت.

وي با بيان اينكه نبايد خودرو با آلايندگي بالا توليد شود و در اختيار مردم قرار گيرد و بعد مردم را ملزم به انجام معاينه فني كنيم، تأكيد كرد: قطعا تنها راه‌حل پليسي و انتظامي جواب نمي‌دهد و هم توليد‌كننده و هم مصرف‌كننده بايد عملكرد درستي داشته باشند.

سردار مومني افزود: مقرر شده بود كه كپسول آتش‌نشاني در خودروها تعبيه شود كه اين امر به تصويب رسيد ولي طي مقرراتي تغيير يافت درحالي‌كه ما اين امر را نياز مي‌دانيم. وي با بيان اينكه از سال 84 تا 88 كنيستر از خودروهاي پرتيراژ حذف شد، تصريح كرد: با اينكه از سال88 خودروسازان دوباره ملزم به نصب اين قطعه روي خودروها شدند اما طي 4سال آلودگي هوا در كشور افزايش چشمگيري داشت. اكنون حدود يك ميليون خودرو بدون كنيستر در چرخه حمل‌ونقل عمومي قرار دارد و خودروسازان بايد تمام آنها را فراخوان كرده و اين قطعه را روي آنها نصب كنند.

سردار مومني توليد نشدن خودروهاي آلاينده و پرمصرف را ضروري دانست و افزود: در اين راستا از تصميمات سازمان حفاظت محيط‌زيست براي متوقف‌كردن خودروهاي آلاينده استقبال مي‌كنيم؛ به‌طوري‌كه وانت پيكان تا پايان سال‌جاري شماره‌گذاري مي‌شود و بعد از آن روانه موزه خواهد شد.

کد خبر 284639

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha