دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: آخرین گزارش‌های رسمی و نیمه رسمی درمورد کیفیت تولید، فروش و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی در حالی از ارتقای کیفی این خودروها حکایت دارد که حتی با استناد به این آمارها نیز در برخی شاخص‌ها مانند‌ تحویل بموقع خودرو، هنوز ۴۸ درصد مشتریان ناراضی هستند.

تولید خودرو

درجا زدن خودروسازان داخلي در جاده كيفيت هنوز هم گلايه اصلي مشتريان و دغدغه ذهني مديران خودروساز است. آخرين گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در مورد ميزان رضايتمندي مشتريان از كيفيت خودروهاي داخلي طي 6ماهه نخست امسال نسبت به 6ماهه دوم سال گذشته نيز حاكي از رشد 3درصدي است و در بخش رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش نيز در 3 ماهه سوم 93بهبود يك‌درصدي نسبت به 6 ماهه اول 93حاصل شده است.

با وجود اين، نارضايتي بيش از 48درصدي مشتريان خودروهاي داخلي از زمان تحويل خودرو و فاصله اين آمارها با نگرش مشتريان به كيفيت خودروهاي داخلي موجب شد تا مديران خودروساز كندي ميزان رشد در برخي شاخص‌ها را با افزايش انتظارات مشتريان از كيفيت خودروها‌ي داخلي توجيه كنند.

وضعيت نامناسب كيفيت خودرو و نارضايتي مشتريان از محصولات داخلي، محور اصلي پرسش‌هاي خبرنگار ما از معاون كيفيت ايران خودرو در نشست خبري روز گذشته بود كه مجتبي استاد رحيمي را ناگزير به تأييد نارضايتي مردم از سطح كيفي محصولات اين شركت كرد، هر چند وي به محصولات ايران‌خودرو نمره 70 از 100 داد. مجتبي استاد رحيمي تأكيد كرد كه وقتي از كيفيت محصولاتمان راضي مي‌شويم كه رضايت مشتريان خودرو افزايش يافته باشد و فاصله اين آمارها با رضايتمندي واقعي مشتريان كمتر شود، اما اين امر نيازمند زمان است.

معاون كيفيت ايران خودرو رشد شاخص‌هاي فروش و تحويل خودرو به مشتريان را بسيار كند دانسته و اذعان كرد كه اگر ما 15تا 20درصد بهبود در 18شاخص رضايتمندي مشتريان را شاهد باشيم، رشد اين شاخص، شايد حدود يك‌درصد باشد و در مورد محصولات فعلي ايران خودرو، اين رشد بسيار كند ادامه خواهد يافت و براي همه خودروسازان داخلي همين گونه است.
با وجود اين وي وعده بازگشت محصولات اين شركت به جاده ارتقاي كيفي در سال 93و تدوين برنامه ۷ ساله بهبود كيفيت محصولات را مطرح كرد.

استاد رحيمي در مورد علت بي‌اعتمادي مشتريان به آمارهاي ارتقاي كيفي و رضايت از خدمات پس از فروش اعلام كرد كه آمارهاي ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي واقعي است. اما در اواخر سال 91به‌دليل قطع شدن ارسال قطعات خودرو توسط پژو، تعهدات زياد به مشتريان و نبود فرصت لازم براي تأمين قطعات و منابع مالي افت 7پله‌اي كيفيت محصولات اين شركت را شاهد بوديم به‌نحوي كه ميانگين نمره منفي اين محصولات از 22به 29افزايش يافت.

  • 7درصد قطعات چيني است

معاون كيفيت ايران خودرو سهم قطعات چيني در خطوط توليد اين شركت را كمتر از 7درصد دانست و با رد‌ استفاده از قطعات بي‌كيفيت چيني در خطوط توليد ايران خودرو و هزينه سربار ناشي از تعويض اين قطعات به هنگام ارائه خدمات پس از فروش تأكيد كرد كه واردات قطعات چيني با معيارهاي مشخص صورت مي‌گيرد و رشد آمار واردات قطعات چيني به كشور الزاما به‌معناي استفاده آن در خطوط توليد خودروسازان نيست و اين قطعات در بازار عرضه مي‌شود.

کد خبر 288773

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha