یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

عربستان در حال ساخت حصار مرزی به طول ۹۰۰کیلومتر در مرز خود با عراق و اردن است. این حصار از شهر طریف در شمال غربی عربستان و در مرز اردن آغاز می‌شود و تا شهر حفر‌الباطن در شمال شرقی و در نزدیکی کویت ادامه می‌یابد. ا

عربستان -داعش

اين حصار مرزي كه ساختش 5ماهي است آغاز شده، 3 لايه است با 40برج ديده‌باني كه هركدام به رادارهاي تكنولوژيك مجهز هستند و مي‌توانند هر جنبنده‌اي را در هر ارتفاعي تشخيص دهند. همچنين 38برج ارتباطاتي جداگانه و 32ايستگاه بازرسي جديد به همراه 240وسيله نقليه مجهز به تجهيزات واكنش سريع در طول مرز عربستان با عراق و اردن مستقر مي‌شوند.

 اين حصار از شهر طريف در شمال غربي عربستان و در مرز اردن آغاز مي‌شود و تا شهر حفر‌الباطن در شمال شرقي و در نزديكي كويت ادامه مي‌يابد.در كنار اين تدارك دفاعي جديد در مرزها، در داخل عربستان هم شرايط امنيتي فوق‌العاده‌اي برقرار شده و هر روز خبري از شناسايي و دستگيري مظنونان تروريستي و مرتبط با داعش شنيده مي‌شود. همه اينها موجب شده نشريه آمريكايي نيوزويك ديروز به نقل ازتحليلگران امنيتي و سياسي‌اش از دورخيز داعش براي هدف‌گيري مكه و مدينه خبر بدهد. يكي از مستندات اين گزارش، تحركات شديد روزهاي اخير اعضا و هواداران داعش در شبكه‌هاي اجتماعي اينترنت عليه سعودي‌هاست.

اعضاي اين گروه در شبكه‌هاي اجتماعي، از شهروندان عربستاني خواسته‌اند كه مانند اروپايي‌ها در خيابان‌ها دست به حمله بزنند تا شبه‌جزيره عربستان آزاد شود. اين تحركات حاكمان سعودي را به‌شدت نگران كرده‌است. دليل اين نگراني هم آن است كه داعش از بطن جامعه عربستان و از درون مراكز آموزشي تكفيري وهابي اين جامعه ايجاد شده‌است. اگر كشوري باشد كه بخشي از جامعه و مردمش با داعش ابراز همدردي كنند، آن كشور عربستان است. خاندان حاكم سعودي سال‌هاست كه براي حفظ قدرت، اين پايگاه فكري وهابي تكفيري جهادي را تقويت مي‌كنند و براي صدورش ميليون‌ها دلار هزينه كرده‌اند. اكنون عوامل اين پايگاه تفنگ‌هايشان را به سمت كانون صدور آن نشانه رفته‌اند.

اينكه داعش عربستان سعودي را هدف‌گيري كرده، فقط يك تحليل يا پيش‌بيني درباره آينده نيست.‌ماه گذشته 3 مرد مسلح در يك سحرگاه به پاسگاهي در مرز عربستان و عراق حمله كردند و چند نظامي عربستاني را كشتند. آنها قصد ورود به خاك عربستان از اين منطقه مرزي را داشتند. داعش مسئوليت اين حمله را به‌عهده گرفت. داعشي‌ها در داخل خاك عربستان هم تا‌كنون چند عمليات انجام داده‌اند. ازجمله آنها حمله عاشوراي گذشته به شيعيان در منطقه عواميه در شرق عربستان است.

نيوزويك خبر داده‌است كه آمريكا و ناتو به عربستان و كشورهاي عربي ديگر ازجمله كويت و اردن وعده داده‌اند كه در كنترل مرزهايشان در مقابل نفوذ عوامل داعش به آنها كمك مي‌كنند. ديروز هيأتي از چند سناتور آمريكايي ازجمله جان‌مك‌كين به ديدار مقامات سعودي در رياض رفت. موضوع مذاكرات اين سناتورها، چگونگي ايجاد پايگاه براي آموزش مخالفان سوريه‌اي در خاك عربستان و همچنين آخرين وضعيت داعش در منطقه بود.

بيماري شاه عربستان و بستري بودن او در بيمارستان در كنار شرايط اقتصادي كه با سقوط قيمت نفت براي عربستان مانند ديگر كشورهاي توليدكننده نفت ايجاد شده، شرايط اين كشور را در مقابل داعش شكننده‌تر كرده‌است.

کد خبر 284612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha