سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

درحالی‌که داعش در تازه‌ترین گروگانگیری‌های خود این بار به سراغ ۲ ژاپنی رفته و کشورشان را بین قتل آنان یا پرداخت باجی ۲۰۰ میلیون دلاری مخیر کرده.

داعش با انتشار فیلمی تهدید کرده در صورت پرداخت نشدن باج درخواستی ،۲ تبعه ژاپن به قتل خواهند رسید.

كانادا هم براي نخستين بار با داعش درگير شد. همزمان، نخست‌وزير عراق اعلام كرد كه بغداد عملا از دايره خطر داعش خارج شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، گروه تروريستي داعش روز سه‌شنبه فيلمي را منتشر كرد كه در آن ضمن تهديد به قتل 2گروگان ژاپني، از توكيو خواست تا براي آزادي آنان 200ميليون دلار پرداخت كند.

اين تازه‌ترين اقدام داعش در ارتباط با گروگان‌هاي خارجي پس از قتل 3شهروند آمريكايي و انگليسي در ماه‌هاي گذشته است. در فيلم ويدئويي داعش، فردي سياه جامه و كارد به‌دست ظاهر مي‌شود كه پيامي را خطاب به دولت ژاپن مي‌خواند و در مقابل وي، 2مرد ژاپني زانو زده‌اند كه جامه نارنجي داعش معروف به جامه اعدام را به تن كرده‌اند. در اين نوار ويدئويي، فرد منتسب به داعش تهديد كرده است كه اگر ژاپن طي 72ساعت خواسته داعش براي پرداخت 200ميليون دلار را عملي نكند و از حمايت خود از ائتلاف آمريكا عليه داعش دست نكشد، اين دو شهروند ژاپني را اعدام خواهد كرد.

هنوز مشخص نيست كه داعش اين افراد را در چه زمان و مكاني ربوده است اما در مرداد‌ماه فيلم ويدئويي پخش شد كه در آن فردي ژاپني ديده مي‌شد كه در شهر حلب در شمال سوريه به‌دست داعش بازداشت شده بود. وي در آن فيلم خود را عكاس و پزشك معرفي كرده بود.

اما در نخستين واكنش به اين اقدام، شينزو آبه نخست‌وزير ژاپن كه در حال حاضر در اردن به سر مي‌برد، خواستار آزادي هر چه سريع‌تر شهروندان كشورش شد. سخنگوي دولت ژاپن هم اعلام كرد كه موضع توكيو در مشاركت در جنگ عليه تروريسم تغييرناپذير است. وي افزود: دولت وزير مشاور در امور خارجه را براي بررسي موضوع عازم اردن خواهد كرد.

شينزو آبه اين هفته در آغاز سفرش به كشورهاي خاورميانه، در قاهره اعلام كرد كه علاوه بر2.5ميليارد دلار كمك به تمام كشورهاي خاورميانه، 200ميليون دلار هم براي كشورهاي آسيب‌ديده از بازخوردهاي ورود پناهجويان سوريه به خاك‌شان اختصاص داده است.
به موازات اين رويداد، ديروز دولت كانادا اعلام كرد كه براي نخستين‌بار مستقيما با اعضايي از گروه تروريستي داعش درگير شده است. مايكل روليو، فرمانده عمليات ويژه كانادا اعلام كرد كه داعش در شمال عراق به نيروهاي ويژه كانادايي هجوم برد و اين نيروها هم مستقيما با داعش درگير شدند اما تلفاتي نداشتند. روليو گفت: اين نخستين بار است كه چنين درگيري‌اي با نيروهاي كانادايي صورت مي‌گيرد.

همزمان، نخست‌وزير عراق با اشاره به اينكه بغداد از دايره خطر داعش خارج شده است، گفت: ابوبكر بغدادي سركرده داعش بيشتر وقت خود را در سوريه مي‌گذراند. حيدر العبادي در گفت‌وگو با روزنامه الحيات، تصريح كرد كه بغداد از دايره تهديدات و خطرات داعش دور شده اما اگر اين گروه بتواند مجددا هزاران جوان را به سوي خود بكشاند، هيچ ارتش سازمان‌يافته‌اي قادر به شكست آن نخواهد بود.

وي افزود: ابوبكر بغدادي در حمله جنگنده‌هاي عراقي در شهر قائم در مرز با سوريه زخمي شد اما به طرز شگفت‌انگيزي جان سالم به‌در برد و در حال حاضر بيشتر وقت خود را در سوريه مي‌گذراند هرچند كه هر از گاهي به موصل هم مي‌رود.وي در اين گفت‌وگو به اوضاع جاري در سوريه پرداخت و گفت كه اقدامات داعش باعث تغيير در اولويت‌هاي غرب شده و در حال حاضر، موضوع ساقط كردن نظام در سوريه عملا به تعويق افتاده است.

  • اقدام پيشگيرانه ايران در مقابله با داعش

نخست‌وزير عراق در مصاحبه با روزنامه الحيات درباره اقدامات پيشگيرانه ايران در واكنش به داعش گفت كه ايراني‌ها به سرعت به خطر داعش پي بردند و از اين‌رو نخستين كشوري بودند كه به بغداد و كردستان براي تأمين امنيت آنها سلاح فرستادند. وي درباره حضور همزمان ايران و آمريكا در عراق گفت كه از هر دو طرف خواستيم تا اختلافات خود را در عراق كنار بگذارند و عملا اين اتفاق نيز افتاد.

کد خبر 284874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha