سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: محمود فرشچیان از همه هنرمندان هنرهای تجسمی کشور دعوت کرد در یک فراخوان عمومی حمایت خود را از تأسیس گالری ملی اعلام کنند.

استاد فرشچیان با اعلام این مطلب که حاضر است شخصاً تعدادی از آثار نقاشی خود را به‌منظور حمایت از تأسیس گالری ملی اهدا کند، هنرمندان را به تأسیس گالری ملی فراخواند.

خالق اثر به‌یاد ماندنی «عصر عاشورا» افزود: همه نهادهای فرهنگی و هنری کشور بدون هیچ شائبه‌ای باید به این اقدام همت کنند و بر هنرمندان عرصه تجسمی است که با یک حرکت عمومی و فراگیر بر ضرورت وجودی گالری ملی در این برهه تاریخی فرهنگی کشور تأکید کنند.

وی همچنین افزود: شاید بخشی از دایره فعالیت‌های گالری ملی توسط موزه هنرهای معاصر و فرهنگسراها به‌صورت پراکنده و مقطعی انجام شود، اما با تأسیس گالری ملی با حمایت و پشتیبانی شهرداری تهران، معرفی و ترویج هنر امروز ایرانیان به جوانان و نسل‌های آینده سامان‌یافته و متمرکز می‌شود.

این هنرمند شناخته شده بین‌المللی هشدار داد مجموعه کم‌نظیری از آثار نقاشی هنرمندان جهانی در یک نهاد دولتی در اثر نشت آب در شرف تخریب کامل است و اگر یک گالری ملی در کشور وجود داشت، مسئولیت ثبت و نگهداری آثاری از این دست به عهده مدیران آن بود و نیازی نبود که اقداماتی پراکنده و بعضاً بی‌نتیجه برای حفظ و نگهداری آثار هنری صورت گیرد.

فرشچیان ضمن تقدیر از جریان کشف 260 تابلوی نقاشی در وزارت صنایع، متذکر شد: آثار بسیار دیگری در مراکز شناخته شده و نشده با بدترین شرایط ممکن انبارداری می‌شود و در صورت وجود هیأت امنایی از طرف هنرمندان، کارشناسان و مدیران مستقر در گالری ملی، نه‌تنها این فضای هنری می‌تواند پناهگاه امنی برای میراث فرهنگی کشور باشد، بلکه می‌تواند مکانی برای اهداء آثار منتخب هنرمندان بوده و در ظرف مدت کوتاه خزائن این گالری ملی با گنجینه ملی کشور برابری کند.

و اما دیگران

اما این تنها فرشچیان نیست که بر لزوم راه‌اندازی گالری ملی در ایران تأکید دارد؛ پیش از این هنرمندان و مسئولان دیگری نیز در گفت و گوهای جداگانه‌ای با روزنامه همشهری، اهمیت موضوع را متذکر شده‌اند تا جایی که حسین خسروجردی در این باره می‌گوید: آن‌قدر به ایجاد چنین مراکزی اعتقاد دارم، که حاضرم به عنوان یک نیروی جدی در این زمینه نیمی از وقت هر روز خود را صرف آن کنم. حتی حاضرم نقاشی را به این دلیل کنار بگذارم. هرچند شاید این مسأله از دید کسانی که نگاهی عمیق به آثار من دارند حرف خوشایندی نباشد.

فاطمه رهبر، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز ایجاد گالری ملی را در پایتخت، یک نیاز جدی می‌داند: «شهر تهران به‌عنوان مرکز کشور و پایتخت فرهنگ با توجه به قدمت دیرینه‌ای که ما در تمدن داریم، دارای تعداد موزه‌های کمی است و ایجاد گالری ملی در تهران در واقع یک نیاز جدی است که احساس می‌شود باید روی آن کار کرد.»

اما فرشید مثقالی این وظیفه را برعهده شهرداری می‌داند و می‌گوید: گالری ملی بیشتر متأثر از مدیریت شهری است تا وابسته به نظام دولتی.

مثقالی ادامه می‌دهد: حمایت از فضاهای فرهنگی یکی از وظایف اصلی شهرداری است، در واقع ایجاد جایی مثل گالری ملی، یکی از خدمات مدیریت شهری در یک کلان‌شهر محسوب می‌شود.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که لزوم ایجاد فضایی با نام گالری ملی با اهدافی متفاوت و اثراتی گوناگون، به‌ویژه آن‌چنان که آیدین آغداشلو می‌گوید «جمع‌بندی معنا و حضور هنرمندان در 100 سال اخیر» امری مورد توافق و تأکید است. اما این پرسش هم‌چنان باقی است که چه‌طور و از کجا باید آغاز کرد؟

آغداشلو می‌گوید: اکنون مهم‌ترین نکته این است که چنین جایی به‌وجود بیاید.

(گفت و گوی کامل با استاد فرشچیان در باره گالری ملی، طی روزهای آینده در روزنامه همشهری می‌شود.)

کد خبر 28459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز