دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نمایشگاه بزرگ فروش آثار هنری یا دومین اکسپوی نقاشی ایران، نیمه آبان‌ماه تا نیمه آذرماه در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی،تاریخی سعدآباد برگزار خواهد شد.

معصومه مظفری، رئیس انجمن نقاشان در نشستی مطبوعاتی، از برگزاری 2 سالانه یا 3 سالانه این انجمن در بهار سال 87 هم خبر داد:«ما می‌توانیم 2سالانه‌های مختلفی از سوی نگارخانه‌ها، وزارت ارشاد و انجمن‌ها برگزار کنیم.

منتها از آنجا که2سالانه‌های زیادی نداریم، تعویق و هر مسئله‌ای در آنها عمده می‌شود. من به تمام انجمن‌های دیگر هم پیشنهاد می‌کنم که برای بهترشدن کیفیت2سالانه‌ها، برنامه‌هایی مانند 2سالانه‌ها و نمایشگاه‌های فروش را با اهداف مشخص‌ برگزار کنند.»
هدف از برگزاری دومین اکسپو در نشست مطبوعاتی، تقویت بنیه مالی هنرمندان بیان شد.

به اعتقاد مظفری فروش آثار، بنیه مالی هنرمندان را افزایش می‌دهد. علاوه‌براینکه یک نوع بازاریابی برای اعضای انجمن نیز هست.

فکر کنم هرچقدر تعداد فروش آثار هنری بیشتر شود، به نفع هنرمندان است. امیدورام در هر فصل نمایشگاه‌های فروش توسط نگارخانه‌ها، انجمن‌ها، وزارت ارشاد و... برپا شود زیرا به رونق بازار هنر می‌انجامد.

فروش آثار هنری هرچقدر باشد، بازهم کم است.

همچنین یکی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه، برپایی همایش 2 روزه‌ای با عنوان اقتصاد هنر است که 10 روز پیش از آغاز نمایشگاه در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

نعمت‌الله کیکاوسی، معاون فرهنگی مجموعه فرهنگی هنری سعدآباد نیز در بخش دیگری از این نشست ضمن معرفی مجموعه سعدآباد، از برگزاری برنامه‌های موسیقی و حرکات موزون در کنار این نمایشگاه خبر داد وگفت: در مدت برپایی نمایشگاه بزرگ فروش آثار هنری بازدید از همه موزه‌های سعدآباد برای هنرمندان رایگان خواهد بود و مردم هم می‌توانند بدون پرداخت ورودیه وارد مجموعه سعدآباد شوند.

وی درباره قیمت‌گذاری آثار این نمایشگاه هم گفت: قیمت‌گذاری‌ها بر اساس آخرین اثر فروخته شده هنرمند انجام شده است.

یعنی اگر هنرمندی در آخرین نمایشگاه خود اثری به قیمت 200 هزار تومان فروخته است، سقف قیمت آثارش در این نمایشگاه نیز همان 200 هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: البته تعداد معدودی از هنرمندان پیشکسوتی که در بسیاری از حراج‌های بین‌المللی حضور داشته‌اند،‌اگر بخواهند قیمت آثارشان را خود تعیین کنند مانعی ندارد.

معاون فرهنگی مجموعه سعدآباد درباره تکرار نشدن مشکلاتی که در اکسپوی وزارت ارشاد اتفاق افتاد گفت: در اکسپویی که وزارت ارشاد در تالار وحدت برگزار کرد، چند وزارتخانه آثار خریداری شده را بازگرداندند و برخی از آثار نیز مفقود شد ولی ما در مجموعه سعدآباد زمانی آثار خریداری شده را تحویل مشتری خواهیم داد که تسویه حساب کامل صورت گرفته باشد.

وی درباره چگونگی حفاظت از آثار هم گفت: آثاری که به مجموعه سعدآباد وارد می‌شوند،‌چندین بار ثبت می‌شوند و طبق تفاهم نامه ما با انجمن، هرگونه صدمه وارده به آثار با پرداخت خسارت از سوی مجموعه سعدآباد همراه خواهد بود.

در این نشست مهلت شرکت آثار 15 روز آینده تعیین شد، ضمن این که کتاب نمایشگاه هم تا اواسط آن آماده می شود.

در بخش دیگری از این نشست، مظفری به بررسی دلایل انصراف انجمن از برگزاری دو سالانه نقاشی پرداخت و گفت: حبیب‌اله صادقی اشاره کرد که بودجه پیشنهادی انجمن برای برپایی این 2سالانه بالاست و به‌همین دلیل بدون مشورت با انجمن دبیر2سالانه را انتخاب کرد، انجمن هم اعلام کرد که در فعالیتی که مشورتی با آنها نشده است شرکت نخواهد کرد و این مسئله به معنای کوتاه آمدن ما نیست، بلکه به معنای حفظ اعتبار انجمن است.

ما حدود 500 عضو داریم که از طیف‌های مختلفی دور هم جمع شده‌اند ولی به هیچ وجه انجمن برای این اعضا خط مشی را تعیین نمی‌کند و اگر عضوی مایل به شرکت در این بی‌ینال باشد از طرف انجمن مشکلی ندارد.

کد خبر 32345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز