شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

مراسم رونمایی از چهار اثر تازه محمود فرشچیان با نام‌های «آزار»، «حیات وحش»، «شکوفایی» و «ابرهای متراکم» با حضور عزت‌الله انتظامی و پرویز پورحسینی و جمعی از علاقه‌مندان به هنر نگارگری در موزه فرشچیان واقع در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد.

همچنین در این مراسم دو تابلو «غدیر» و «کوثر» به نمایش در آمد. این تابلوها به‌صورت امانی در اختیار موزه فرشچیان قرار گرفته‌اند.

محمود فرشچیان در مراسم رونمایی از چهار اثر جدیدش به همراه تابلوهای «غدیر» و «کوثر» گفت:‌ با این‌که همیشه در آثار هنری نیروهای قوی بر ضعیف چیره بوده‌اند اما من می‌توانم ادعا کنم که در تمامی آثارم نیروهای ضعیف بر نیروهای قوی مسلط هستند.

فرشچیان درباره چهار اثر تازه خود که با اکریلیک خلق شده‌اند، گفت: تابلوی شکوفایی انسانی را به تصویر کشیده است که دنیا را می‌شکافد تا بتواند برکت وجودی خود را به هستی نمایانگر کند. در تابلو ابرهای متراکم، انسان با دست خودش ابرها را تکان می‌دهد. این تابلو نشان می‌دهد که چگونه انسان می‌تواند با توانایی خود بر امور غیرممکن غلبه پیدا کند و آنها را ممکن کند.

وی افزود: در «حیات وحش» سعی کرده‌ام نشان دهم که چگونه نیروهای ضعیف بر نیروهای قوی مسلط می‌شوند. با این‌که همیشه در آثار هنری نیروهای قوی بر ضعیف چیره بوده‌اند اما من می‌توانم ادعا کنم که در تمامی آثارم نیروهای ضعیف بر نیروهای قوی مسلط هستند.

فرشچیان درباره تابلو آزار گفت: این تابلو حیوانات مختلفی را نشان می‌دهد که حیوانی را آزار می‌دهند.

وی درباره دو تابلو مذهبی «غدیر» و «کوثر» اظهار داشت: تابلو غدیر محصول هفت سال تلاش من است. در این تابلو حضرت پیامبر اسلام(ص) در غدیر خم امام علی(ع) را به همراهان خود به‌عنوان وصی خود معرفی می‌کند. تمام عناصر در این تابلو طوری چیده شده‌اند تا پیامبر(ص) بالاتر از حضرت علی(ع) قرار گیرد. یکی از مشکلات کشیدن این تابلو این بود که چگونه می‌توان مسایل الهی را با مسایل زمینی پیوند داد و آنها را به تصویر کشید. من سعی کرده‌ام با تکنیک‌های رنگ و نور این مشکل را حل کنم.

وی ادامه داد: تابلو کوثر نیز حضرت فاطمه زهرا را در روز قیامت نشان می‌دهد که مشغول شفاعت گناهکاران هستند. او با دست خود به مردم یاری می‌رساند. در تعلیمات دینی ما سه زن مورد احترام قرار گرفته‌اند که آن سه زن حضرت مریم و حضرت خدیجه و حضرت زهرا هستند.

فرشچیان در پایان گفت: این روزها مشغول طراحی ضریح حضرت امام حسین(ع) هستم که کار بسیار عظیمی است. تابلو «کوثر» به‌مدت یک ماه و نیم در موزه فرشچیان به نمایش عموم گذاشته شده است و پس از آ‌ن به موزه حضرت رضا(ع) تقدیم خواهد شد. همچنین تابلو «غدیر» که متعلق به یک مجموعه‌دار ایرانی علاقه‌مند به اهل‌بیت است، پس از یک ماه نمایش عمومی در موزه، به این مجموعه‌دار بازگردانده می‌شود.

کد خبر 52101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز