چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

سهیلا نیاکان: گالری ملی تهران پس از 10 ماه بحث و بررسی هنرمندان، رایزنی‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مساعدت شهردار تهران برای نخستین بار در تاریخ پایتخت تأسیس می‌شود.

سیدمحمد جواد شوشتری، معاون هماهنگی و اجرایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو با همشهری ضمن اعلام این که ایده احداث گالری ملی در شورای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مورد تأیید قرار گرفته است، افزود: ضرورت دارد که این پیشنهاد به تصویب مراجع بالاتر در حوزه مدیریت شهری برسد و بقیه اقدام‌های لازم در این خصوص در دست پیگیری است.

یک فضای فرهنگی هنری متمرکز می‌تواند محلی برای حفظ و نمایش آثار هنرهای تجسمی هنرمندان ایرانی و به‌خصوص تهرانی‌ها در ادوار مختلف تاریخی باشد و این فضای فرهنگی، پلی برای ارتباط مستقیم دانشجویان و مردم با هنرمندان تلقی می‌شود.

این مهم از مدت‌ها پیش در همشهری در خلال گفتگو با هنرمندان و کارشناسان هنری مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان را به این صرافت انداخت تا کاری برای تأسیس آن انجام دهند.

هنرمندان از گالری ملی حمایت کنند

چندی پیش، استاد محمود فرشچیان برای تأسیس گالری ملی، فراخوان عمومی داد و از هنرمندان خواست تا در تأسیس این فضای فرهنگی تلاش کنند. این کار با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

هنرمندانی همچون آیدین آغداشلو، پرویز کلانتری، ناصر پلنگی، ابراهیم حقیقی، حسین خسروجردی، فرشید مثقالی، طاهر شیخ‌الحکمایی، منوچهر معتبر در این مدت اظهار آمادگی کرده‌اند تا گزیده‌ای از آثار خود را برای غنا بخشیدن به گالری ملی تهران اهدا کنند.

از طرف دیگر، نمایندگان انجمن‌های صنفی هنرهای تجسمی نیز با حمایت‌هایشان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در جهت تأسیس و راه‌اندازی گالری ملی تهران اعلام کرده‌اند.

گالری ملی تهران در ابعاد جهانی

گالری ملی تهران قرار است براساس تجربیات موفق دیگر کشورها و منطبق با فضای فرهنگی هنری بومی کشور راه اندازی می‌شود که دارای نمایشگاه‌های دائم و موقت، حفظ و عرضه و نمایش آثار هنرهای تجسمی ونیز مرکز آموزش و تحقیقات، موزه هنری تهران و فضاهای مختلف برای ارتباط روز و مستمر هنرمندان و مردم باشد.

در این خصوص، وجود عمارت‌های شاخص معماری تهران -به‌ویژه در مرکز شهر- جهت تأسیس موقت گالری ملی تهران ایده قابل‌تأمل و مطالعه‌ای است تا زمانی که با مساعدت شهرداری تهران، مکان دائمی این گالری در محل‌هایی نظیر تپه‌های عباس‌آباد یا اطراف میدان فرهنگ یا حتی برج میلاد طراحی و تأسیس شود.

کد خبر 42503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز