یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع خبری در سوریه و عراق از قبضه شدن بازار قاچاق و فروش اعضای بدن انسان از سوی گروهک تکفیری داعش در جهان خبر دادند.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، تجارت و قاچاق اعضای بدن انسان در سوریه و عراق روز به روز درحال گسترش است. به گفته ناظران و پیگیران این مساله، بخش اعظم تجارت اعضای بدن انسان در بخش‌های شمالی سوریه و عراق و در نزدیک مرزهای این دو کشور با ترکیه افزایش چشمگیری یافته است.

بر اساس اسناد به دست آمده از سوریه و عراق در خصوص این پرونده، بیشتر موارد قاچاق اعضای بدن انسان از شهرهای حلب و موصل به سمت ترکیه گزارش شده‌اند. یکی از منابع امنیتی عراقی در خصوص نحوه جابجایی و انتقال اعضای بدن انسان از سوی داعش و تهیه این اعضا، اطلاعاتي را فاش کرد.

به گفته این منبع امنیتی عراقی، داعش اعضای مذکور را از اعضای کشته‌های خود و اسرایی که در اختیار دارد تهیه می‌کند.

وی می‌گوید: از زمانی که داعش به بازار قاچاق اعضای بدن انسان در جهان پای گذاشته این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است و باعث شده بهای اعضای بدن انسان که به صورت قاچاق خرید و فروش می‌شوند کاهش یابند.

یک منبع امنیتی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری العهد، از نحوه انتقال اعضای قاچاق بدن انسان از سوی داعش توضیحاتی ارائه کرد و گفت: داعش بعد از اشغال بخش‌هایی از شمال عراق اقدام به استخدام شماری از پزشکان کرده است. داعش از پزشکان مزدور خود خواسته است با تشکیل بیمارستان‌های صحرایی در مناطق درگیری‌ها بلافاصله برای خارج کردن اعضای سالم بدن کشته‌ها و نگهداری از این اعضا در مکان مناسب اقدام کنند، تا در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرند.

این منبع امنیتی عراقی در ادامه توضیح داد، در این راستا داعش ناگزیر شده است از تجربیات و فعالیت کارشناسان و پزشکان خبره با تابعیت‌های غربی و بعضاً عربی و بخصوص پزشکان اسرائیلی بهره گیرد، پزشکانی که از نحوه نگهداری صحیح و انتقال درست این اعضا آگاهی دارند.

منبع امنیتی عراقی در بخش دیگری از سخنانش با العهد می‌افزاید: بعد از تجهیز و راه‌اندازی این بیمارستان‌های صحرایی، داعش وارد بازار بین‌المللی قاچاق اعضای بدن انسان در جهان شد.

به گفته وی، داعش به قاچاقچیان برجسته این حرفه اعلام کرد، می‌تواند اعضای بدن انسان را با قیمت‌های نازل و با هر مقدار که بخواهند در اختیار آنها قرار دهد.

این منبع امنیتی عراقی گفت: داعش اعضای بدن انسان را از اجساد کشته‌هایش در میدان‌های جنگ در نبرد با ارتش سوریه و عراق تهیه می‌کند، البته بخش دیگری را هم از بدن اعضای کشته شده دیگر گروه‌های تکفیری به دست می‌آورد.

در همین راستا همین منبع امنیتی عراقی فاش کرد، داعش بارها برای تهیه اعضای بدن انسان مورد نیاز بازار جهانی قاچاق اعضای بدن، این اعضا را از بدن اسرای خود که اغلب از کودکان کمتر از 12 سال هستند، تهیه می‌کند.

وی براي مستند ساختن سخنانش، گفت: تا کنون چندین گور جمعی کشته‌های مربوط به داعش و اسرای آنها توسط ارتش عراق و نیروهای امنیتی کشف شده است که این اجساد فاقد اعضای حیاتی بودند.

وی افزود: بعد از جداسازی اعضای بدن مهم و حیاتی بدن کشته‌ها و اسرای به قتل رسیده داعش این اعضا را به کشورهای نزدیکی مثل ترکیه و اقلیم کردستان عراق منتقل می‌کند تا پس از آن به سرعت به اروپا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای شرق آسیا و حتی آمریکا ارسال شوند.

از سوی دیگر این منبع امنیتی عراقی در خصوص پیامدهای این اقدام داعش در فروش و قاچاق اعضای بدن انسان گفت: بازار سیاه جهانی در این خصوص ضربه شدیدی خورد، چراکه از زمان ورود داعش به این بازار کثیف، بها و ارزش فروش اعضای بدن انسان کاهش یافت و اکنون اوضاع به گونه ایست که در هر زمان اعضای بدن انسان برای فروش فراهم است.

وی می‌افزاید: داعش برای این که در این بازار جای خود را حفظ کند، به دیگر رقبای خود اعلام کرده است که می‌تواند اعضای مورد نظر را از بدن زنان و کودکان خردسال و شیر خوار هم فراهم کند.

یکی از منابع پزشکی آشنا به بازار خرید و فروش اعضای بدن انسان در این باره به العهد گفت: علت کاهش بهای فروش اعضای بدن انسان ظرف مدت اخیر به دلیل افزایش این اعضا در بازارهای جهانی است. داعش برای ورود به این بازار در ابتدای امر قیمت‌های خود را با کاهش شدید وارد بازار کرد، این امر باعث افت شدید بهای فروش اعضای بدن انسان در بازارهای سیاه شد.

به همین دلیل این مساله باعث شده است تا خریداران تنها اعضای مورد نیاز خود را از بازار داعش در این زمینه تهیه کنند، از این رو دیگر کاسبان این بازار با داعش به توافق برای همکاری دست یافتند.

البته منافعی که این بازار کثیف برای داعش داشته بسیار زیاد است و اموال بسیاری را داعش از این طریق به دست آورد. این منبع پزشکی در خصوص بهای بعضی از اعضای بدن انسان بعد از ورود داعش به این حرفه کثیف را به قرار ذیل اعلام کرد: هر کلیه سالم انسان 1200 دلار، هر جفت چشم انسان سالم 1500 دلار، قلب انسان جوان و سالم 120000 دلار ، معده سالم 500 دلار، روده‌های باریک 2500 دلار، شریان اصلی قلب 1500 دلار ، کتف 500 دلار و دست 350 دلار است.

کد خبر 284576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha