یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

محمد باریکانی: اشیای باستانی خوروین سرانجام پای حسن روحانی رئیس‌جمهور را به موزه ملی ایران باز کرد تا او ۸:۳۰صبح دیروز با حضور در این موزه، روز کاری خود را با رونمایی از اشیای باستانی خوروین شروع کند.

اشیای خوروین

رونمايي آثار خوروين و نخستين بازديد حسن روحاني از موزه ملي ايران، بدون حضور خبرنگاران در جمعي بسيار محدود، 20دقيقه به طول انجاميد.

رئيس‌جمهور چند دقيقه نيز به مخزن موزه ملي ايران كه بيش از 200هزار شيء تاريخي را در خود جاي داده است، رفت و در همان چند دقيقه با مشكلات موزه ملي آشنا شد. 5دقيقه نيز صرف يك گفت‌وگوي تلويزيوني بسيار كوتاه شده است. در اين رونمايي تنها رئيس سازمان ميراث فرهنگي، معاونان وي و رئيس و 2كارشناس موزه ملي حضور داشتند.

حضور حسن روحاني در موزه ملي ايران با تدابير شديد امنيتي و بدون اجازه به خبرنگاران براي حضور در اين مراسم همراه شد تا جايي كه به اعتراض خبرنگاران در نشست خبري رونمايي از اشياي خوروين منجر شد.

آنطور كه خبرنگار همشهري اطلاع يافت، تيم حفاظت رئيس‌جمهور از يك روز پيش از رونمايي از اشياي خوروين در موزه ملي ايران مستقر شد تا شرايط نخستين حضور 20دقيقه‌اي رئيس‌جمهور در موزه ملي فراهم شود.حسن روحاني در رونمايي از اشياي باستاني خوروين از تلاش‌ها براي بازگرداندن مجموعه خوروين به كشور قدرداني كرد.

رئيس‌جمهور به مخزن موزه ملي ايران رفت و در بازديد چنددقيقه‌اي از اين مخزن با مشكلات موزه ملي و حجم اشياي موجود در آن آشنا شد. دماي سالن بازديد از اشياي خوروين نيز به‌دليل حساسيت رئيس‌جمهور به دماي بالا توسط تيم حفاظت رئيس‌جمهور بين 15تا 17درجه سانتي‌گراد تنظيم شد.

براساس خبري كه سازمان ميراث فرهنگي براي رسانه‌ها ارسال كرد، رئيس‌جمهور در رونمايي از اشياي خوروين گفت كه مجموعه تاريخي خوروين، بخش مهمي از تاريخ ايران را معرفي مي‌كند و نشان مي‌دهد كه چند هزار سال پيش، ملت ايران چه تمدن بزرگي داشت، چگونه زندگي مي‌كرد و حتي براي دفاع از خود از چه ابزاري برخوردار بود.

رئيس‌جمهور آثار تاريخي خوروين را‌ از نظر كيفيت و كميت قابل توجه و ذي‌قيمت خواند و گفت كه بازگشت اين مجموعه به كشور نشانه اراده ملت، مسئولان و توانمندي بخش حقوقي در احقاق حقوق ملت ايران است. آثار تاريخي خوروين مربوط به 2800 تا 3200 سال پيش در دوره تمدن مادها و هخامنشيان در ايران است. مهناز گرجي، رئيس موزه ملي ايران در حاشيه رونمايي از اشياي خوروين به همشهري گفت كه بيش از 20شيء از مجموعه مستردشده خوروين، مرمت شده‌اند. هنگامه گزواني، رئيس بخش پيش از تاريخ موزه ملي ايران نيز به خبرنگاران گفت كه 215سفال، 2گردنبند، 4شيء تركيبي ساخته‌شده از سفال و مفرغ و 128قطعه مفرغ در مجموعه آثار مسترد شده به ايران از بلژيك وجود دارند.

گزواني به آييني بودن برخي ظروف موجود در مجموعه مسترد شده خوروين و مشخص‌نبودن كاربرد آنها اشاره كرد و گفت كه احتمال دارد اين ظروف آييني بوده و هداياي تدفيني باشند. او گفت: مي‌گوييم اين ظروف آييني است چون در بافت مسكوني يافت نشده و متعلق به گورستان خوروين است. بنابراين چون كاربرد تعدادي از اين اشيا مشخص نيست و از گورها به‌دست آمده‌اند، مي‌گوييم كاربرد آييني داشتند.

228شيء تاريخي از كاوش‌هاي گورستان خوروين استان البرز پيش‌تر در موزه ملي ايران نگهداري مي‌شدند كه با استرداد 349قطعه از اشياي متعلق به گورستان تاريخي خوروين، مجموعه آثار به‌دست آمده از كاوش‌هاي باستان‌شناسي اين محوطه تكميل شد.

اشياي مستردشده به ايران در اختيار وولف كاريوس، مجموعه‌دار فرانسوي بود كه پس از ازدواج با يك ايراني نام خود را به يولاند ملكي تغيير داد. او علاقه زيادي به نگهداري و خريد آثار تاريخي ايران داشت. محمود موسوي، باستان‌شناس پيشكسوت ايراني كه چندين ديدار با يولاند ملكي در محوطه‌هاي در حال كاوش در سال 1346داشت، پيش‌تر به همشهري گفته بود كه علاقه ويژه يولاند ملكي به نگهداري از آثار تاريخي هزاره اول پيش از ميلاد بود.

ملكي بخشي از آثار مجموعه خوروين را از حفاران غيرمجاز خريداري كرده و آنها را به خارج از كشور برده بود. او در ميانه پيگيري‌هاي حقوقي ايران براي بازگرداندن آثار تاريخي خوروين فوت شد. ورثه‌اش چندين اعتراض شكست‌خورده بر دعوي حقوقي ايران در دادگاه‌هاي بلژيك مطرح كردند تا آنكه مجموعه خوروين پس از 33سال پيگيري حقوقي در چهارم دي‌ماه با پرواز اختصاصي به فرودگاه مهرآباد تهران رسيد.

کد خبر 284495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha