۳۴۹قطعه شیء باستانی که به اشیای باستانی خوروین شهرت یافته‌اند، پس از ۳۳سال با پیروزی حقوقی ایران در دادگاه کشور بلژیک به ایران بازگردانده شد تا بدین‌ترتیب تلاش‌های حقوقی در استرداد اموال تاریخی متعلق به ایران به نتیجه برسد.

اشیای خوروین

محموله باستاني خوروين در 13جعبه مشتمل بر اشياي سفالين، مفرغ و برنز چهارم دي‌ماه جاري در فرودگاه مهرآباد تهران به زمين نشست و اسكورت ويژه، اين اشيا را از فرودگاه مهرآباد تهران تا موزه ملي ايران رساند.

10روز از ورود آثار تاريخي روستاي باستاني خوروين در شهرستان ساوجبلاغ به ايران گذشته است كه مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در نامه‌اي به مرتضي بانك، مديركل نهاد رياست‌جمهوري استرداد اشياي ارزشمند تاريخي منطقه خوروين را تبريك گفته و از حمايت مسئولان در پيروزي بين‌المللي حقوقي و بازگرداندن اشياي خوروين قدرداني كرد. مسعود سلطاني‌فر در نامه خود خطاب به مديركل نهاد رياست‌جمهوري اشياي متعلق به منطقه خوروين را مربوط به اواخر هزاره دوم و اوايل هزاره اول پيش از ميلاد خواند كه به گفته او 50سال پيش با ترفندهاي مختلف در چند بخش از كشور به سرقت رفته و غيرقانوني از كشور خارج شده بود.

آنطور كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي به مديركل نهاد رياست‌جمهوري نوشته است، پيروزي حقوقي ايران در استرداد اشياي تاريخي خوروين مرهون تلاش واحد حقوقي سازمان ميراث فرهنگي، مركز امور حقوقي بين‌الملل رياست‌جمهوري، وزارت امور خارجه به‌ويژه سفارت ايران در بلژيك بوده و همچنين نتيجه پشتيباني بهنگام و ويژه نهاد رياست‌جمهوري است.

اما در خبري ديگر عليرضا تابش، مديركل حوزه رياست سازمان ميراث فرهنگي خبر داده است كه فهرست‌برداري از اشياي تاريخي منطقه خوروين به‌صورت كامل انجام شده و تعدادي از اشيا كه نياز به مرمت جزئي داشتند نيز هفته گذشته مرمت شده‌اند. آنطور كه عليرضا تابش گفته است اشياي متعلق به روستاي خوروين به‌زودي در معرض ديد باستان‌شناسان، متخصصان، علاقه‌مندان و رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.

کد خبر 283022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha