سید محمد فخار: با گذشت ۳ هفته از آغاز اجرای طرح خط سفید که در قالب طرح «آسمان آبی، زمین پاک» در پایتخت آغاز شده، اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و آمار ارائه شده از سوی مسئولان این مسئله را تأیید می‌کند.

خط عابر

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نخستين آثاراجراي طرح «ايست به احترام زندگي» را كه به‌عنوان بخشي از كمپين آسمان آبي زمين پاك درنظر گرفته شده، در گفت‌وگو با همشهري تشريح كرد. آنگونه كه سرهنگ تيمور حسيني اعلام كرده، ترافيك تهران آنقدر كه ناشي از بي‌نظمي تردد در معابر و تقاطع‌هاست، ناشي از تعداد بالاي خودروها نيست.

وي به همشهري گفت: ما هر طرح و برنامه‌اي را كه در دستور كار خود قرار دهيم بايد محور انضباط بخشي باشد. يكي از مولفه‌هاي مهم در اين زمينه مربوط به ساماندهي تقاطع‌ها و گذرگاه‌هاي عابر پياده است. هر شهروندي كه در تهران تردد مي‌كند مي‌تواند به وضوح اين وضع را ببيند كه اگر تقاطعي بي‌نظم باشد، اگر هر وسيله نقليه يا عابري بخواهد بي‌توجه به حق تقدم و رنگ چراغ راهنمايي از عرض معبر رد شود، به راحتي بستر تقاطع‌ها قفل مي‌شود.

رئيس پليس راهور تهران بزرگ اظهار كرد: آنگونه كه همكاران من اندازه‌گيري كرده‌اند، در اين زمينه دست‌كم 15تا 20ثانيه براي بازشدن راه زمان صرف مي‌شود. بدين‌ترتيب به راحتي دقايقي از وقت ارزشمند هر شهروند در روز صرف بي‌نظمي سايرين مي‌شود. به علاوه اگر تقاطع پر رفت‌وآمدي باشد، ده‌ها دقيقه وقت به هدر مي‌رود تا از انباشتگي خودروها كاسته شود. براي نمونه شما تقاطع‌هاي خيابان آزادي را درنظر بگيريد. اگر تقاطع قريب- آزادي با چنين ترافيكي دست و پنجه نرم كند، تقاطع‌هاي اسكندري، توحيد و رودكي هم درگير انباشت ترافيك مي‌شوند و به راحتي سراسر خيابان آزادي قفل مي‌شود.

به گزارش همشهري، طرح ايست به احترام زندگي در واقع به حقوق عابر پياده از طرف راننده و حقوق راننده از طرف عابر پياده تأكيد مي‌كند. اين طرح ضمن برقراري نظم، از تصادفات احتمالي نيز مي‌كاهد و موجب روان‌سازي تردد ترافيكي مي‌شود. ايست به احترام زندگي به‌عنوان يكي از بخش‌هاي كمپين بزرگ محيط‌زيستي تهران، حاصل ماه‌ها كار كارشناسي و مطالعاتي از سوي پليس و شهرداري است و‌ با هدف اصلاح رفتار ترافيكي در‌ماه جاري به اجرا درآمده است.

نكته جالب توجه اينكه رئيس پليس راهور تهران اعلام كرد كه اصلاح رفتار ترافيكي هم‌اكنون در 95درصد رانندگان خودروها عملي شده و آنان در بيشتر تقاطع‌ها با نظم خاصي پشت خط سفيد مي‌ايستند. حسيني افزود: البته در تردد موتورسواران و عابران پياده نياز به‌كار بيشتر است كه اين امر در 2 منطقه 6و 8با همكاري بسيار ارزنده شهرداري تهران در طرح كلان «خط سفيد» دنبال مي‌شود و اميد است موتورسواران و عابران نيز به چرخه قانونمداري و احترام به حقوق ساير شهروندان بپيوندند.

  • متخلفان با جريان قانون همراه شوند

رئيس پليس راهور تهران بزرگ با تأييد آمار شهردار پايتخت كه هفته پيش اعلام كرده بود 70درصد مردم فرهنگ تردد و ترافيك را رعايت مي‌كنند، گفت:‌ عدم‌حركت خودروها بين خطوط در واقع يك ترافيك كاذب است و اگر در معابر حركت بين خطوط انجام شود، در بي‌نظمي وقت بيشتري از ما گرفته مي‌شود و بار ترافيك بسيار كندتر تخليه مي‌شود. البته آمار اعلام شده و اقدامات مثبت در تهران موجب شده كه بيش از 70درصد شهروندان به فرهنگ تردد احترام مي‌گذارند و رفتار صحيح را دارند. بنابراين 30درصد بقيه هم بايد خودشان را با جريان عمومي و قانون‌گراي شهر وفق دهند و ترافيك تهران آسان‌تر كنترل شود.

  • بي‌‍‌نظمي از تهران بايد حذف شود

سخنان مسئول نخست برقراري نظم ترافيك در تهران نشان مي‌دهد كه مردم از ترافيك منظم خسته نمي‌شوند و ترافيك منظم را پذيرفته‌اند. مشكل اين است كه آنان قانون را رعايت كرده‌اند و بايد در ترافيك بيشتر بمانند و متخلفان عبور كنند. سرهنگ حسيني دراين ارتباط گفت:به‌شدت با اين تخلف برخورد مي‌كنيم تا بي‌نظمي از تردد در شهر حذف شود. بدين‌منظور پليس متخلفان حركت بين خطوط را ۴۰ هزار تومان و متجاوزان به گذرگاه عابرپياده را ۲۰ هزار تومان جريمه خواهد كرد. همچنين عبور از چراغ قرمز نيز جريمه‌اي ۱۰۰ هزار توماني در پي دارد.

کد خبر 284351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha