همشهری آنلاین: علی‌ اکبر اشعری با اشاره به تأثیر مشکلات اقتصادی بر روی فرهنگ و سرانه مطالعه می‌گوید: اگر به‌جای همتی که برای خرید توسط نهادها و سپس انبار کردن آن‌ها صورت می‌گیرد در زمینه توسعه زیربناها مثل بحث توزیع و تبلیغ کار انجام می‌شد نتیجه چیزی غیر از وضعیت کنونی می‌شد.

مدیر باغ کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا‌، با بیان این‌که در دو سه سال اخیر هنوز در حوزه فرهنگی اتفاق خاصی نیفتاده است‌، گفت: در مجموع در حوزه فرهنگ به دلیل این‌که اعتبارات فرهنگی محدود شده، خریدهای نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و این موضوعات طبیعتا بر مسائل فرهنگی و رشد آن تاثیر گذاشته است.

او افزود: در کشور ما از ابتدا رویه‌ای بنیان گذاشته نشده تا بخش اقتصاد نشر به دولت وابسته نباشد. همین موضوع باعث شده وقتی کشور با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شود حوزه کتاب و نشر به شدت ضربه بخورد.

اشعری درباره بودجه فرهنگی امسال نیز گفت: وقتی قرار است در کشور بودجه انقباضی در نظر گرفته شود‌ و در همه حوزه‌ها صرفه‌جویی صورت بگیرد‌، طبیعتا حوزه فرهنگ و کتاب نیز بی‌نصیب نمی‌ماند. به همین دلیل امسال نیز می‌بینیم که در حوزه فرهنگ بودجه افزایش پیدا نکرده است. اگر هم چیزی افزایش پیدا کرده، مربوط به دستمزد کارکنان حوزه فرهنگی است که لاجرم باید پرداخت شود.

او با اعتقاد به این‌که از ابتدا زیرساخت‌های فرهنگی بنیاد خوبی در کشور نداشته‌اند، بیان کرد: برخی افراد فکر می‌کنند با زیاد کردن اعتبارات جایزه‌ها و افزایش سکه‌های جایزه‌های فرهنگی فعالیت‌های فرهنگی توسعه پیدا می‌کند؛ در صورتی‌که این‌گونه نیست و الان که جامعه بحث تامین اعتبارات را دارد مشکلات این‌گونه فعالیت‌ها هم بیش‌تر شده است؛ بنابراین نباید ارزش معنوی کار را با ریال نشان داد.

این مدیر فرهنگی گفت: به نظرم زمانی نشر می‌تواند پایدار بماند که به خریدهای دولتی وابسته نباشد، ناشر مخاطب خودش را پیدا کند‌ و کتاب‌ها در تک‌فروشی‌ها به فروش برسند؛ وگرنه خریدهای دولتی مشکلات خاص خود را دارند و اگرهم در این حوزه خریدهایی صورت می‌گیرد بیش‌تر شامل کتاب‌هایی است که ارزش خواندن ندارند و بی‌خود حمایت و خریداری می‌شوند؛ در صورتی‌که مخاطب کتاب کسانی هستند که با انگیزه‌های شخصی اقدام به خرید و خواندن کتاب می‌کنند.

اشعری سپس درباره وضعیت ساختمان باغ کتاب تهران نیز گفت: ما منتظر بودیم تا اواخر سال 92 باغ کتاب به بهره‌برداری برسد ولی مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها کار را عقب انداخته است. در حال حاضر فعالیت‌های مربوط به تجهیز مبلمان و اصلاحات محیط پیرامونی باغ کتاب در حال انجام است، که اگر اعتبارات مورد نیاز آن تامین شود‌، می‌تواند تا سه چهار ماه آینده راه‌اندازی شود‌.

 

کد خبر 284300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha