همشهری آنلاین: مدیر پروژه باغ کتاب گفت: باغ کتاب به ۱۶ موضوع تقسیم‌بندی شده که عمدتاً دینی و قرآنی هستند؛ از آنجا که قصد داریم هویت این مجموعه با قرآن گره بخورد، با طراحان صحبت‌هایی داشته‌ایم تا طرح‌های نمادین قرآنی را در بهترین نقطه این پروژه اجرا کنند.

به گزارش ايكنا، علی‌اکبر اشعری افزود: پروژه باغ كتاب خوشبختانه با رویکرد جدید دكتر قاليباف شهردار تهران پس از دو سال و نیم توقف، شتاب خوبی گرفت. به هر حال مشکلات ارزی، تحریم و دیگر مسائل اقتصادی سبب این توقف بود.

وی ادامه داد: از امسال برای این پروژه همت خوبی صرف شده است و تقریبا این روزها مشغول نصب تجهیزات، تکمیل کارهای داخلی، چینش مبلمان داخلی و قفسه‌ها هستیم. امیدواریم تا دی‌ ماه این خرده‌کاری‌ها به اتمام برسد.

مدیر پروژه باغ کتاب تصریح کرد: برای انتخاب هیئت مدیره، مدیرعامل، جذب نیروی انسانی و نحوه اداره آن پیشنهاداتی ارائه کردیم مبنی بر اینکه با استفاده از تشکل‌های نشر، بخش‌های مختلف باغ کتاب را به حرفه‌ای‌ترین تشکل‌ها دهیم و خودمان هم با پنج پیمانکار کار کنیم. هم‌اکنون با برخی از آن‌ها مذاکراتی شده است تا تبدیل به قرارداد شود. همچنین نیروی ستادی باغ کتاب و پیمانکاران آن حتما باید دوره‌های آموزشی چندماهه را پشت سر بگذارند.

وی بیان کرد: زمانی که صحبت از کار مدرن و باکیفیت می‌شود، آرایش ساختمان و مکان تنها 30 درصد بوده و الباقی نیروی انسانی است که باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. همچنین انتخاب درست نیروها، آماده کردن فضای ذهنی و علمی آنها، تعامل مناسب با مردم بسیار حائز اهمیت است.

اشعری ادامه داد: تحویل کار با کیفیت زمان‌بر است و اگر با شتاب این کارها را انجام دهیم، امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

وی بیان کرد: پروژه باغ کتاب به صورت موضوعی است و مطالعات قرآنی جایگاه ویژه‌ای دارد و ما هم اقداماتی با موضوع قرآن در باغ کتاب پیش‌بینی کرده‌ایم چراکه ام‌الکتاب ما قرآن است و قرار است کار نمادینی در باغ کتاب انجام دهیم.

اشعری اظهار کرد: از آنجا که قصد داریم هویت باغ کتاب با قرآن گره بخورد، با طراحان صحبت‌هایی داشته‌ایم تا مفهوم خوب و رسایی داشته باشند و در نهایت این کار نمادین قرآنی را در بهترین نقطه باغ کتاب مستقر خواهیم کرد.

وی افزود: در بخش کودکان باغ کتاب، کارگاه‌های آموزشی و بازی‌های مختلف قرار خواهیم داد. همچنین یکی از فعالیت‌های بخش کودک و نوجوان، موضوع قرآن است.

مدیر پروژه باغ کتاب تصریح کرد: باغ کتاب به 16 موضوع تقسیم‌بندی شده که عمدتا دینی و قرآنی است. همچنین دفاع مقدس، سبک زندگی دینی و قرآنی از دیگر موضوعات این پروژه به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران، زمانی آغاز به کار کرد که ویترین عرضه کتاب در کشور و تهران وجود نداشت و فروشگاه‌های ما عمدتا فروشگاه‌های 12 متری و با گنجایش کم بود و کتابی که منتشر می‌شد، به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف، مردم کمتر به آن دسترسی داشتند. به همین دلیل نمایشگاه کتاب برگزار شد، اما امروزه شاهد فروشگاه‌های بزرگی همچون شهر کتاب، ترنجستان‌ها و ... هستیم.

اشعری ادامه داد: اول باید این سؤال را پرسید که آیا با وجود این فروشگاه‌ها نیازی به برگزاری نمایشگاه کتاب است یا خیر. این موضوع باید مطالعه شود. اگر فضای نمایشگاه کتاب را به جای یک هفته در سال، بتوانیم در طول سال و در باغ کتاب به شکل بهتری فراهم کنیم، بهتر نخواهد شد؟

وی با اشاره به مکان نمایشگاه تصریح کرد: اگر ما بتوانیم نمایشگاه را در جایی قرار دهیم که انواع دسترسی را بتوان در آنجا قرار داد، بهتر است. همچنین برخی از بازدیدکنندگان از شهرستان‌ها می‌آیند باید امکاناتی همچون هتل و مسافرخانه در نظر گرفت یا اگر خدای ناکرده زلزله یا آتش‌سوزی رخ داد، تعداد مراکز درمانی زیاد باشد تا بتوان مصدومین را جابه‌جا کرد.

وی یادآور شد: بهترین مکان برای برپایی نمایشگاه کتاب، زمین‌های تپه‌های عباس‌آباد است. اما از آنجا که زمین‌ها محدود است، پیشنهادمان این بود که زمینی در مجاورت باغ کتاب و کتابخانه ملی به مساحت 45 هزار متر است، خریداری و سه طبقه زیر را پارکینگ و دو طبقه 90 هزار متر محل دائمی نمایشگاه‌های فرهنگی شهر تهران بسازند.

اشعری ادامه داد: در ایام نمایشگاه کتاب 120 هزار متر فضا نیاز داریم و این 90 هزار متر باغ کتاب و زمین‌های اطراف می‌تواند نیاز نمایشگاه کتاب را برطرف کند. اصرارمان این بود تا این زمین‌ها تعیین تکیف نشده است خریداری کنیم چراکه در آینده اگر زمین‌ها ساخته شود، گزینه‌ها را ازدست خواهیم داد. به هرحال مکان نمایشگاه هرچقدر نزدیک‌تر باشد بهتر است.

وی بیان کرد: امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد قبل از آنکه شهرداری فکری به حال آن زمین‌ها بکند، برای نمایشگاه کتاب چاره‌ای بیندیشد و به جمع‌بندی برسد.

کد خبر 281130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha