همشهری آنلاین: ساختمان انرژی خورشیدی پژوهشگاه مواد و انرژی بهمن ماه امسال رونمایی می‌شود. این ساختمان اولین ساختمان انرژی تجدیدپذیر با دو مکانیسم جدا است.

به گزارش مهر، سید محمد مهدی هادوی- رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: در این پژوهشگاه ساختمان انرژی خورشیدی در حال آماده‌سازی است که مراحل ساخت آن به اتمام رسیده و در بهمن ماه امسال آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به این که کل انرژی مورد نیاز ساختمان از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود، افزود: این ساختمان، اولین ساختمان انرژی تجدیدپذیر است که برق مصرفی آن با دو مکانیسم جدا، یعنی معماری ویژه که بتوان از نور خورشید به نحو مطلوب استفاده کرد و همچنین پانل‌های خورشیدی برای واحدهای آموزشی و پژوهشی تامین می‌شود.

وی افزود: کل انرژی مورد نیاز ساختمان مانند برق، سیستم حرارتی، صوتی و مواردی از این دست از خورشید و باد گرفته می‌شود که در اوج استفاده از برق، همان انرژی مصرفی را به برق سراسری ساختمان تبدیل می‌کند.

هادوی اظهار داشت: پانل‌های خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز واحدهای آموزشی و پژوهشی استفاده می‌شوند. همچنین آب گرم مصرفی برای ساختمان از کلکتورهای خورشیدی نصب شده در پشت بام و بخشی از هوای گرم ساختمان نیز از طریق پدیده گلخانه‌ای تامین می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی عنوان کرد: همچنین به منظور تامین هوای مطبوع در فصول گرم نیز از بادگیرهایی استفاده می‌شود و این بادگیرها طوری طراحی شده‌اند که هوای خنک را از یک طرف ساختمان وارد و از سمت دیگر ساختمان خارج می‌کنند.

وی افزود: ساختمان انرژی خورشیدی پژوهشگاه مواد و انرژی با مصرف صفر، با مساحت 2000 متر مربع در دو طبقه فضای اداری، آموزشی و پژوهشی به مناسبت ایام دهه مبارک فجر امسال رونمایی می‌شود.

کد خبر 284030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha