اسدالله افلاکی: سیستان بیش از هر چیزی نیازمند توجه مسئولان است. اکنون مدت‌هاست سرزمینی که روزگاری انبار غله ایران بود با هیولای خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

انرژی بادی

هامون به بياباني به وسعت 570هزار هكتار تبديل شده و هزاران خانواري كه معيشت‌شان نسل اندر نسل وابسته به هامون بوده به مهاجرت ناگزير تن داده‌اند. آب كه نباشد نه اشتغال رونق دارد و نه كشت وكار. اما در نبود آب، دانشگاه زابل به سراغ معيشت جايگزين رفته است، آنها مي‌گويند انرژي‌هاي نو باعث رونق اشتغال و كشاورزي پايدار در منطقه مي‌شود.

محققان اين دانشگاه براساس مطالعات گسترده‌اي كه درباره انرژي‌هاي نو انجام داده‌اند، تأكيد مي‌كنند كه استفاده از انرژي‌هاي نو مي‌تواند تحولي در منطقه بحران‌زده سيستان ايجاد كند. براساس همين ايده، نخستين كنفرانس ملي انرژي‌هاي تجديدپذير و توسعه پايدار روزي‌هاي 24و 25دي‌ماه جاري در دانشگاه زابل برگزار شد.

دكتر محمود اوكاتي صادق، رئيس دانشگاه زابل در اين كنفرانس گفت: امروز انرژي‌هاي تجديدپذير در تأمين انرژي در كشورهاي توسعه يافته به يك اولويت تبديل شده به‌طوري كه چين و آمريكا با تمهيدات مختلف ازجمله با پرداخت سوبسيد و حذف ماليات به‌شدت از توليد انرژي‌هاي تجديدپذير حمايت مي‌كنند.

اوكاتي صادق كه رياست كنفرانس را برعهده داشت، معتقد است استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير در سيستان علاوه برآنكه باعث رونق اشتغال و درآمدزايي در منطقه مي‌شود مي‌تواند با اجراي راهكارهايي كه او تحت عنوان ايجاد مزارع بادي از آن نام مي‌برد تحولي در كشاورزي منطقه ايجاد كند.

حسين صفايي، معاون وزير جهاد كشاورزي و مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي كشور هم در اين كنفرانس به اهميت استفاده از انرژي‌هاي نودر رونق كشاورزي اشاره كرد و گفت:در حال حاضر، حدود 17درصد كل برق كشور و حدود11درصد كل نفت وگاز كشور در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود.

به گفته وي، سال گذشته حدود 11ميليارد مترمكعب آب، بيش از حد مجاز از سفره‌هاي زيرزميني برداشت شده و به همين دليل امكان توسعه كشاورزي در سطح وجود ندارد. در عين حال صفايي خاطرنشان كرد: با ايجاد گلخانه‌هايي كه انرژي مورد نياز آن مبتني بر انرژي‌هاي تجديدپذير باشد مي‌توان بستر لازم را براي صنعت توليد انرژي‌هاي نو و رونق آن در كشور فراهم كرد.

سيستان بزرگ‌ترين فرصت براي توليد انرژي پاك

دكتر محمد ساتكين، مديردفتر باد وامواج سازمان انرژي‌هاي نو ايران در اين كنفرانس گفت كه در پايان سال 2013سهم سوخت‌هاي فسيلي از مجموع انرژي‌هايي كه براي توليد الكتريسيته در سراسر جهان استفاده شده 78درصد و انرژي‌هاي تجديدپذير با احتساب نيروگاه‌هاي برق‌آبي،4 /16درصد بوده است. درواقع سهم توليد برق جهان از انرژي بادي 9 /2درصد و انرژي خورشيدي 1 /1درصد بوده است.

رئيس اﻧﺠﻤﻦ اﻧﺮژي اﻳﺮان با اين مقدمه افزود: بنابر مطالعات سازمان انرژي‌هاي نو ايران، در منطقه سيستان، قابليت استفاده از انرژي بادي و خورشيدي به وفور وجود دارد.به گفته ساتكين هر مترمربع از عرصه‌هاي سيستان قابليت توليد 5/4تا 2/5كيلووات ساعت برق را دارد كه با احتساب اين آمار، اگر تنها 100كيلومترمربع از اراضي سيستان به توليد انرژي خورشيدي اختصاص يابد برق به‌دست آمده ازاين عرصه معادل كل برق كشور خواهد بود. ساتكين با اشاره به اينكه مناطق مناسب براي توليد انرژي‌هاي تجديدپذير در سيستان شناسايي و تاكنون 10ايستگاه بادسنجي در اين مناطق نصب شده به مشكلاتي اشاره كرد كه در روند مطالعات سازمان انرژي اختلال وارد كرده است.

وي گفت: طي ماه‌هاي اخير، برخي با تخريب تاسيسات و تجهيزات اين سازمان در 3 منطقه شندول، ميرجاوه و ميرنادر آسيب جدي به تجهيزات مطالعاتي اين سازمان وارد كرده‌اند، براين اساس از مقامات محلي انتظار مي‌رود مانع اين اقدامات مخرب در منطقه شوند.

تقدير از روزنامه همشهري

اين كنفرانس با برگزاري 2 پانل تخصصي و اهداي تنديس و لوح سپاس به برخي نهادها و سازمان‌هاي اثر‌گذار در حوزه انرژي‌هاي نو به پايان رسيد. از گروه زيست‌بوم روزنامه همشهري هم به‌خاطر اطلاع‌رساني مؤثر در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير و توسعه پايدار و توجه ويژه به منطقه سيستان با اهداي لوح سپاس تقدير شد.

کد خبر 284377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha