همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو (سانا) با اشاره به این که استفاده از انرژی بادی در سیستان باعث حفظ محیط زیست و رونق اقتصادی می‌شود، گفت: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان فرصتی برای استفاده از انرژی‌های نو است.

به گزارش ایرنا، یوسف آرمودلی اظهار کرد: ایجاد مزرعه بادی در مسیر عبور بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان عاملی برای تامین برق منطقه و تامین بخشی از نیازهای کشور خواهد بود.

وی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد نیروگاه بادی و خورشیدی نیاز کشور به استفاده از نیروگاه‌های حرارتی و سوخت فسیلی را کاهش داده و زمینه حفظ محیط زیست را فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو در حالی از تامین برق منطقه سیستان و بخشی از نیازهای برق کشور با استفاده از بادهای 120 روزه در این منطقه خبر می‌دهد که قرار است 24 و 25 دی ماه امسال، اولین کنفرانس ملی انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه پایدار در دانشگاه زابل برگزار شود.

آرمودلی گفت: بسیاری از نقاط کشور پتانسیل ایجاد نیروگاه‌های بادی را دارد اما بیش‌تر قسمت‌های استان سیستان و بلوچستان شامل زابل، منطقه چاه نیمه، شمال و جنوب استان و در مسیر زاهدان به زابل هم پتانسیل خوبی برای ایجاد مزرعه بادی وجود دارد، این مناطق عمدتا در مسیر وزش بادهای 120 روزه قرار دارند.

مدیرعامل سانا با اشاره به این که استان سیستان و بلوچستان تابش خورشیدی خوبی نیز دارد، اظهار کرد: در این استان حدود 5.2 تا 5.4 کیلو وات ساعت در کیلومتر مربع امکان تولید انرژی خورشیدی وجود دارد.

وی به مردم منطقه توصیه کرد تا در مجتمع‌های صنعتی، با ساخت نیروگاه‌های بزرگ‌تر و نصب توربین‌های قوی‌تر، از انرژی باد برق تولید کرده و مازاد نیاز خود را وارد شبکه سراسری برق کشور کنند.

آرمودلی افزود: با ایجاد نیروگاه‌های بزرگ‌تر و با ظرفیت بیشتر، توان تولید در واحد سطح نیز افزایش می‎یابد و امکان جابه‌جایی و صادرات برق مازاد هم فراهم می‌شود.

وی با اشاره به این که می‌توان توربین های کوچکی که نیاز انرژی یک خانوار را تامین کند هم در منازل نصب کرد، صرفه تولید در نیروگاه‌های بزرگ‌تر را بیش از نیروگاه‌های کوچک دانست.

آرمودلی در پاسخ به این سوال که ایجاد نیروگاه بادی چقدر هزینه نیاز دارد، گفت: پاسخ به این سئوال بستگی به شرایط نیروگاه دارد، نمی‌شود درباره آن قطعی حرف زد اما به طور متوسط برای ساخت این نیروگاه‌ها، با نیروی نیم مگاواتی و ارتفاع بلند حدود1500 دلار برای هر کیلووات ساعت هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس قوانین، دولت موظف است به مدت پنج سال به صورت تضمینی برق مازاد مزارع بادی را به قیمت 463 تومان خریداری کند.

مدیرعامل سانا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش قیمت خرید تضمینی برق بادی در سال آینده وجود دارد یا خیر، گفت: تعیین قیمت برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر بر اساس فرمول خاصی انجام می‌شود، در این فرمول قیمت ارز و تورم لحاظ شده و بانک مرکزی بهای خرید تضمینی برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر را اعلام می‌کند.

همچنین محمود اوکاتی صادق، رئیس دانشگاه زابل و رئیس اولین کنفرانس ملی انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه پایدار درباره این کنفرانس گفت: انتظار می‌رود برگزاری این کنفرانس بتواند بستر لازم را برای سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی بادی در سیستان فراهم کند و باعث رونق اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم محروم این منطقه شود.

کد خبر 279608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha