همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت و حمایت، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با رسیدن آبگرمکن‌های خورشیدی به روستای سرخ آباد شهرستان طارم جان درختان این روستا برای همیشه در امان خواهد بود.

آبگرمکن‌های خورشیدی جان جنگل‌های سرخ آباد طارم را نجات می‌دهند

به گزارش ايرنا، مهدی آرمیون گفت: سرخ آباد یکی از روستاهای دور افتاده و محروم شهرستان طارم است که شش هزار و 174 هکتار از جنگل‌های استان زنجان در این روستا قرار دارد.

وی با بیان این که سرخ آباد 31 کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد و 21 کیلومتر دیگر نیز دارای جاده‌ای صعب‌العبور است، اظهار کرد: به دلیل داشتن شرایط سخت جغرافیایی تهیه نفت سفید برای ساکنان این روستا بسیار سخت و دشوار است.

رییس اداره حفاظت و حمایت، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: به همین دلایل خانوارهای روستای سرخ آباد برای تهیه آبگرم خود اقدام به قطع درختان جنگلی این روستا می‌کنند.

آرمیون ادامه داد: اداره حفاظت و حمایت، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان برای نجات جان این درختان اقدام به تهیه 89 دستگاه آبگرمکن خورشیدی کرده است و این تعداد دستگاه‌ها در همه منازل روستای سرخ آباد نصب خواهد شد.

وی تاکید کرد: در قبال نصب این آبگرمکن‌ها 89 خانوار ساکن در این روستا نیز تعهد محضری خواهند داد تا از قطع هرگونه درختی جلوگیری کنند.

رییس اداره حفاظت و حمایت، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ساکنان روستای سرخ آباد فقط برای تهیه آبگرم حمام خود از چوب درختان جهت روشن کردن آتش استفاده می‌کنند و با توجه به این که هر خانواده ای دارای هشت تا 10 کپسول گاز مایع است از این کپسول‌ها برای پخت و پز غذا استفاده می‌کنند.

آرمیون مقدار اعتباری که به این طرح تخصیص خواهد یافت را یک میلیارد ریال بیان کرد و افزود: علاوه بر این مبلغ 500 میلیون ریال دیگر نیز نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: روستاییان در مرحله نصب فقط هزینه لوله‌کشی از حیاط تا حمام را پرداخت خواهند کرد و مابقی هزینه‌های نصب و دستگاه توسط اداره حفاظت و حمایت، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان پرداخت می‌شود.

رییس اداره حفاظت و حمایت، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: 89 دستگاه آبگرمکن خورشیدی تا 10 روز دیگر به روستای سرخ آباد شهرستان طارم منتقل خواهد شد و تا پایان شهریور نیز مراحل نصب آن در منازل به پایان خواهد رسید.

آرمیون تاکید کرد: ساکنان حدود پنج روستای دیگر در این شهرستان شرایط مردم روستای سرخ آباد را دارند و معمولا این گونه روستاها در مرز شهرستان خلخال استان اردبیل و استان گیلان و منتهی به جنگل هستند.

وی افزود: آن دسته از ساکنان این روستاها که توانایی زندگی در شهرها را داشته‌اند مهاجرت کرده‌اند و آنهایی که توانایی نداشته‌اند در روستاها ماندگار شده‌اند.

با توجه به شرایط اقلیمی نیمه گرمسیر شهرستان طارم که متفاوت از سایر نقاط استان زنجان است کشاورزی، زراعت، باغبانی و دامپروری در این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طی 12 سال گذشته فعالیت در زمینه‌های کشاورزی، زراعت، باغبانی و دامپروری از رونق خوبی برخوردار شده است و حدود 95 درصد مردم این شهرستان در امور مربوط به کشاورزی فعالیت می‌کنند.

اکثر محصولات زراعی طارم به صورت نوبرانه به بازار مصرف داخل استان زنجان و نیز خارج از استان عرضه می‌شود.

عرضه محصولات تولیدی این شهرستان به اقصی نقاط کشور و خارج از کشور در زمان تولید نیازمند برنامه‌ریزی‌های اساسی است.

عبور رودخانه قزل اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از شهرستان طارم توانمندی‌های کشاورزی را دو چندان کرده و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه شده است.

طارم به عنوان قطب کشاورزی بخصوص در زمینه تولید محصول زیتون این منطقه را به عنوان منطقه استراتژیک کشاورزی استان معرفی می‌کند.

کشاورزان شهرستان طارم از ابتدای سال جاری تاکنون محصول کرفس و نخود فرنگی، گیلاس، سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز را از مزارع خود برداشت کرده‌اند.

باغداران طارمی با تولید 45 درصد از زیتون کشور نقش تاثیرگذاری در اقتصاد دارند.

طارم در شمال استان زنجان واقع شده است و با استان‌های اردبیل، گیلان و قزوین همسایه است.

کد خبر 303946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha