سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: قوهای مهاجری که زمین‌های غرقابی منطقه ازباران فریدونکنار و سرخ رود در استان مازندران را برای زمستان‌گذرانی انتخاب کردند، اکنون به علت کمبود غذای طبیعی و فضای اندک، خطر افتادن در دام‌های پهن شده در اراضی شالیزاری یا در تیررس قرار گرفتن شکارچیان غیر مجاز، آنان را به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش ايرنا، اراضی شالیزاری منطقه سرخ رود و تالاب ازباران به دلیل غرقاب بودن هر ساله محل فرود هزاران قطعه قوی مهاجری است که برای زمستان‌گذرانی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

به نظر می‌رسد با کم بودن فضا و غذای ناکافی، این پرندگان وحشی مناطق دیگری را برای زمستان‌گذرانی انتخاب کنند که بسیار ناامن خواهد بود.

در حالی قوهای فریادکش با چنین مشکلی مواجه شدند که روز به روز مهاجرت این پرندگان به منطقه سرخ رود و تالاب ازباران در حال افزایش است.

نماینده سازمان‌های مردم مازندران، کمبود غذا برای قوهای مهاجر در تالاب سرخ‌رود و تالاب ازباران را جدی دانست و تاکید کرد که این پرندگان زیبا برای ادامه زمستان‌گذرانی در منطقه به غذای کمکی نیاز دارند.

هر چند شمار زیادی از شهروندان هنگام دیدن قوهای فریادکش به همراه خود ذرت و گندم می‌آورند، اما با توجه به اراضی کم و تعداد زیاد قوها، این مقدار غذای اهدایی اندک است.

قوها با داشتن پاهای ظریف و وزن سنگین باید تا سینه در آب باشند، اما این موقعيت با توجه به مساحت اراضی غرقابی برای قوهای مهاجر در سرخ رود مهیا نیست.

قوهای مهاجر حداکثر تا بیستم بهمن میهمان طبیعت مازندران هستند و اگر مردم و دوستداران حیات وحش کمک‌های خود را ارایه کنند، قوها بدون تحمل گرسنگی ادامه حیات خواهند داد.

علی فلاح افزود: سازمان مردم نهاد مازندران یکی از تشکل‌های فعال محیط زیست را در این منطقه مستقر کرد و آماده دریافت کمک‌های مردم است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه این سازمان در زمان حاضر در منطقه سرخ‌رود تامین غذا برای قوهای مهاجر است و این آمادگی وجود دارد تا گندم و ذرت اهدایی مردم را جمع‌آوری کرده و به منطقه فریدونکنار و سرخ‌رود ارسال کنیم.

پرنده نگری یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است و با ایجاد محیط امن و افزایش این فضاها در مازندران که می‌تواند زمینه حضور پرندگان وحشی را در سال‌های آینده تداوم ببخشد، فرصتی اقتصادی در گردشگری محسوب می‌شود.

مازندران با داشتن شرایط آب و هوایی مناسب هر ساله میزبان بیش از یک میلیون قطعه پرنده در تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها است.

به همین منظور مراسم ذرت‌پاشی برای قوهای مهاجر تالاب ازباران فریدونکنار روز یکشنبه با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران، مسئولان استانی و شهرستان، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و علاقمندان به محیط زیست برگزار شد.

در این مراسم "علیرضا یونسی" معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران اظهار کرد: مردم، مسئولان و محیط زیست استان باید در کنار هم برای حفاظت از پرندگان مهاجر گام بردارند و زمانی که اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل‌های مردم نهاد پاسخگوی نیازهای زیست محیطی نباشند سایر دستگاه‌ها از جمله استانداری از آنان حمایت می‌نماید.

کد خبر 284012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha