همشهری آنلاین: وزیر خارجه قبرس همچنین با اشاره به تحولات در منطقه گفت: تحولات در سوریه و عراق چالش امنیتی برای لبنان ایجاد کرده و معتقدیم ایران می‌تواند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را تسهیل کند.

وزیر خارجه قبرس

به گزارش ایسنا، یانی کاسولی دی، وزیر خارجه قبرس در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: سفر من به ایران در زمان بسیار مهمی انجام شده و فرصت خوبی است که علاوه بر مسائل دوجانبه درباره موضوعات منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کنیم.

وی با اشاره به پایبندی دو کشور به یک ارزش، اظهار کرد: ما به خوبی یکدیگر را درک می‌کنیم و فرصتی خوبی فراهم شده تا درباره ثبات و امنیت منطقه که مورد علاقه دو طرف است صحبت کنیم.

وزیر خارجه قبرس ادامه داد: تجارت، توریسم، فرهنگ، آموزش و نهادهای مالی و اجرایی کردن توافقنامه‌های فیمابین از جمله مسائلی است که ما درباره آن صحبت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما در قبرس منطقه اختصاصی تجاری داریم که متاسفانه نیروهای ترکیه در آن هستند و به نوعی به آن تهاجم کرده‌اند. ما همچنین از روند تشکیل دولت فراگیر در عراق و مقابله با داعش حمایت می‌کنیم و معتقدیم سرنوشت سیاسی سوریه بسیار مهم است و باید در مسیر حل و فصل بحران سوریه، تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور حفظ شود.

وزیر خارجه قبرس همچنین درباره تحولات در منطقه به لبنان اشاره کرد و گفت: تحولات در سوریه و عراق چالش امنیتی حتی برای لبنان ایجاد کرده و معتقدیم ایران می‌تواند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را تسهیل کند. ما معتقدیم تروریسم تهدیدی است که از منطقه فراتر می‌رود و باید مانع آن شویم.

وی نقش ایران را در مقابله با تروریسم کلیدی دانست و گفت: ایران می‌تواند در این زمینه به طور موثر وارد شود و ما از ایران می‌خواهیم از سیاست حسن همجواری با تمام همسایه‌ها استفاده کند. وی هم چنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نتیجه مثبت برسد.

وزیر خارجه قبرس خاطرنشان کرد: قبرس در زمینه مبارزه با تروریسم بسیار جدی وارد شده است و از اولویت‌های سیاسی خارجی‌اش است. ما می‌خواهیم به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا متوجه ضروریات و نیاز منطقه باشیم. مدیترانه شرقی و فراتر از آن باید به مساله مقابله با تروریسم توجه ویژه داشته باشیم. برخی از همسایگان ما از جمله لبنان در خطر هستند و اگر تروریسم به سواحل مدیترانه برسد برای بقیه اروپا و دنیا پیچیدگی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: ما با وجود اینکه کشور کوچکی هستیم و مشکلات خاص خود به ویژه با ترکیه داریم اما در ارسال تجهیزات برای ارتش لبنان در مقابله با تروریسم و یا برای اقلیم کردستان تردید نداشتیم. امروز صدای ما در اتحادیه اروپا به وضوح شنیده می‌شود و سعی می‌کنیم در تصمیمات عمده آن شرکت کنیم و نگرانی‌های دوستان‌مان از جمله ایران را در آنجا نیز مطرح سازیم.

وزیر خارجه قبرس همچنین از سفر وزیر انرژی، توریسم و تجارت قبرس در راس هیاتی در ماه آینده به ایران خبر داد و گفت: رفت و آمد بین دو کشور گسترش خواهد یافت و سعی می‌کنیم برخی زمینه‌های همکاری را تسریع و توافقنامه‌های قبلی را اجرا و توافقنامه‌های جدیدی را به امضا برسانیم. ما همچنین آماده‌ایم نسبت به جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف و احیای فرهنگ، توریسم و باستان‌شناسی با ایران همکاری کنیم.

کد خبر 283798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha