همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز نوشت: قبرس روز دوشنبه اعلام کرد با توجه به موانعی که هنوز پابرجاست، به مخالفت خود با مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

 قبرس گفت و گوهای ترکیه و اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد

به گزارش ایرنا، رویترز ادامه داد: سران اتحادیه اروپا هفته پیش وعده دادند مذاکرات پیوستن ترکیه را به اتحادیه اروپا پس از مدتها وقفه از سر می گیرند و در ازای آن، از کمک آنکارا در برخورد با بحران صدها هزار مهاجر فراری از جنگ و فقر خاورمیانه و آفریقا بهره مند می شوند.

یوآنیس کاسولیدس (Ioannis Kasoulides) وزیر امور خارجه قبرس، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی نت (NET) یونان گفت: «موانعی که موجب توقف مذاکرات شد، کماکان وجود دارد. در شرایط فعلی نمی توانیم موافقت خود را با ادامه مذاکرات اعلام کنیم.»

وی به دو بخش ویژه در این مذاکرات شامل «حقوق اساسی و قوه قضائیه» ، «عدالت و آزادی و امنیت» اشاره کرد.

قبرس از سال 2004 (1383) عضو اتحادیه اروپا است. پس از کودتای نظامی در سال 1974 (1353) و متعاقب آن تهاجم نظامی ترکیه، این کشور به دو بخش قومی تقسیم شده است.

قبرس مذاکرات پیوستن ترکیه را به اتحادیه اروپا وتو کرده است چرا که نیروهای ترکیه کماکان در بخش جدایی طلب شمال قبرس که دولت آن تنها توسط آنکارا به رسمیت شناخته می شود، حضور دارند.

اتحادیه اروپا، دولت بخش یونانی نشین قبرس به مرکزیت نیکوزیا را به عنوان دولت رسمی قبرس به رسمیت می شناسد.

مذاکرات منقطع پیرامون اتحاد قبرس در قالب یک فدراسیون در سال های گذشته به شکست انجامیده است، اما دیپلمات ها می گویند دور فعلی مذاکرات نشانه های امیدوارکننده ای از پیشرفت دارد.

کد خبر 310955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha