همشهری آنلاین: کابینه قبرس دریافت بسته نجات ۱۰ میلیارد یورویی را از سوی وام‏ دهندگان بین‎المللی به منظور نجات این کشور از ورشکستگی، مورد تایید قرار داده است.

قبرس

به گزارش شبکه پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از کریستوس استیلیانیدس سخنگوی دولت قبرس در همین خصوص گفت: «کابینه توافق در مورد دریافت وام را مورد تایید قرار داده و تفاهمنامه نیز به همین منظور تسلیم پارلمان خواهد شد تا در مورد آن در کمیته مربوطه بحث و تبادل نظر انجام شود.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «تصویب توافق‎نامه مربوط به وام احتمالا پس از ۲۶ آوریل انجام خواهد شد.»

قبرس پیش از این با به رای گذاشتن شرایط توافق‏‎نامه مربوط به این بسته کمکی در پارلمان، باعث شگفتی مقامات اروپایی شده بود.

پتروس سلریدس دادستان عمومی قبرس در تاریخ شانزدهم آوریل با مشابه دانستن توافق‎نامه اعطای وام با یک پیمان و معاهده بین‎المللی، اعلام کرد که مجمع باید در خصوص شرایط این توافق رای دهد.

بر اساس شواهد اولیه حدود نیمی از اعضای پارلمان قبرس که از ۵۶ کرسی برخوردار است، احتمالا با هزینه‏‌های بالای این بسته نجات مخالفت خواهند کرد.

بر اساس گزارش‎های موجود، هزینه‎های مربوط به این توافق از ۱۷.۵ میلیارد یورو به ۲۳ میلیارد یورو افزایش یافته است که بیشتر فشار این امر بر دوش قبرس بحران زده خواهد بود.

حزب کمونیست AKEL و حزب سوسیالیست EDEK ، که در مجموع ۲۴ کرسی پارلمان قبرس را در اختیار دارند از اصلی‎ترین مخالفان این توافق به شمار می‎روند.

جرج پردیکیس از نمایندگان پارلمان قبرس در تاریخ هجدهم آوریل با انتشار بیانیه‎ای با اشاره به اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‎المللی پول که از وام دهندگان بین‎المللی قبرس محسوب می‎شوند، گفت: « ما برای آزادی جنگیده‎ایم ما جنگیده‎ایم که همچنان جمهوری قبرس باقی بمانیم. به نظر من این جنایت است که قبرس را به دست تروئیکا واگذار کنیم و اجازه دهیم که این کشور به یک مستعمره تبدیل شود.»

نیکوزیا در تاریخ ۲۵ مارس پیمان نجات را با تروئیکای اروپایی به امضا رساند و بر اساس آن مکلف شد، سپرده‎های بالغ بر یکصد هزار یورو در دو بانک بزرگ قبرس را مشمول مالیاتی بالغ بر ۶۰ درصد کند.

کد خبر 211026
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز