همشهری آنلاین: رهبران دو بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین قبرس وارد یک دور دشوار از مذاکرات صلح تحت رهبری سازمان ملل شدند؛ مذاکراتی که از آن به عنوان بهترین فرصت پایان دادن به بحران سیاسی این کشور به عنوان یکی از طولانی‌ترین بحران‌های سیاسی جهان یاد می‌شود.

آغاز مذاکرات سرنوشت‌ساز اتحاد ۲ قبرس در سوئیس

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشور جزیره‌ای قبرس واقع در دریای مدیترانه از سال ۱۹۷۴ تاکنون یعنی زمانی که نیروهای ترکیه یک سوم شمالی آن را در پاسخ به یک کودتای مورد حمایت یونان تصرف کردند به دو بخش تقسیم شده است.

مذاکرات صلح قبرس در مدت پنج روز در محل یک تفرجگاه در حومه شهر "لوزان" سوئیس برگزار می‌شود و انتظار می‌رود تمرکز اصلی این مذاکرات بر مساله مناقشات ارضی دو طرف است که موجب بیش از چهار دهه اختلاف میان قبرس یونانی نشین و ترک نشین شده است.

فرآیند صلح فعلی میان نیکوس آناستاسیادس، رهبر قبرس یونانی نشین و مصطفی آکینجی، همتای وی در قبرس ترک نشین با میانجیگری سازمان ملل و ۱۷ ماه پیش آغاز شد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل تصریح کرده می‌خواهد شاهد یک توافق صلح نهایی و پایدار برای قبرس پیش از کنار رفتن از این سمت در پایان سال جاری میلادی باشد.

آخرین مذاکراتی که برای صلح در قبرس برگزار شد مربوط به سال ۲۰۰۴ بود که در آن زمان با میانجی‌گری کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل و با ارائه یک طرح پیشنهادی از سوی وی برگزار شد، اما پس از آن که قبرس یونانی‌نشین در طی دو همه پرسی این طرح را رد کرد، مذاکرات فروپاشید.

این بار هر توافقی که حاصل شود در آن باید مصالحه‌های دشواری در خصوص تبادل اراضی صورت بگیرد، به نحوی که ممکن است به موجب آن تعدادی از مردم قبرس ترک نشین از خانه خود رانده شوند.

بان کی مون روز دوشنبه در ضمن افتتاح این دور از مذاکرات در سوئیس گفت، توافق اتحاد قبرس در دسترس قرار دارد.

وی اظهار کرد: رهبران هر دو قسمت قبرس ابراز امیدواری کرده اند که این نشست راه را برای برگزاری آخرین مرحله از مذاکرات در راستای تعهد مشترک آنها به منظور رسیدن به توافق صلح در سال 2016 هموار کند.

چند روز پیش آناستاسیادس از هر دو طرف خواست فرصت را غنیمت شمرند. وی خواهان پیشرفت در زمینه مناقشات ارضی شد تا مذاکرات منجر به یک توافق نهایی شود.

آکنیجی نیز که جمهوری تحت امرش تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته شده گفته، تلاش بیهوده برای حل بحران قبرس نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد.

کد خبر 351964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha