همشهری آنلاین: استاد ایرانی دانشگاه تکنولوژی نیویورک گفت: خشکسالی دلیل کمبود آب زاینده‌رود نیست بلکه علت اصلی این مشکل برداشت‌های بی‌رویه و استفاده نابجا از این ماده حیاتی است.

به گزارش ایرنا، "حمید نوروزی" روز شنبه در نشست بین‌المللی پایداری زاینده‌رود از زردکوه تا تالاب گاوخونی، در سخنانی افزود: پایداری زاینده‌رود نیازمند بررسی‌های عمیق و ژرف است و برای تحقق این هدف، باید از تمام قابلیت‌های موجود استفاده شود.

این استاد دانشگاه، توجه به موقعیت آبگیرها، رودخانه‌ها و مسائل مرتبط با این عرصه‌های طبیعی را از جمله موضوعات مهم دانست و بر ضرورت دسته‌بندی آب‌های سطحی، عمقی و تغییرات این منابع تاکید کرد.

وی گفت: با انجام این اقدامات می‌توان مجموعه دلایل بروز مشکلات در حوضه زاینده‌رود را شناسایی و برای پایداری این عرصه طبیعی و مهم برنامه‌ریزی کرد.

نوروزی در ادامه سخنان خود، مدیریت بر منابع آبی، استفاده از فناوری پیشرفته و به کارگیری الگوهای مناسب را برای مقابله با کمبود آب و ایجاد وضعیت پایدار در زاینده‌رود موثر و مهم توصیف کرد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: بررسی علل و عوامل بروز مشکلات زیست محیطی در عرصه طبیعی دریاچه ارومیه که عمدتا ناشی از مسئله آب می‌باشد از نقطه نظر اکولوژیکی قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است.

وی افزود: باید این موضوع را مورد بررسی و مطالعه قرار داد که از 40 سال قبل تاکنون در دریاچه ارومیه چه تغییراتی بوجود آمده و چه مسائلی باعث خشکی این عرصه طبیعی شده است.

نوروزی افزود: چگونگی مدیریت آب و استفاده از فناوری با خشکسالی ارتباط دارد و در این زمینه تمام موارد و جوانب باید مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

نخستین همایش بین‌المللی و تخصصی "پایداری زاینده‌رود از زردکوه تا تالاب گاوخونی" روز شنبه در مجتمع اردیبهشت اصفهان با حضور شخصیت‌های علمی و متخصصین داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

در این نشست بین‌المللی، متخصصان و چهره‌های بین‌المللی از مراکز علمی و دانشگاه‌های انگلیس، ایتالیا، آمریکا و کانادا به همراه کارشناسان داخلی، در مدت دو روز راهکارهای علمی و عملی برای احیای زاینده‌رود به عنوان یکی از عرصه‌های طبیعی و تمدن‌ساز را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

کد خبر 283761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha