رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست بر جاری‌بودن آب زاینده‌رود اصرار دارد، گفت: براساس آخرین تصمیمات مسئولان عالی شورای هماهنگی حوضه زاینده‌رود، آب این رودخانه تا اطلاع ثانوی همچنان بازخواهد ماند.

زاینده رود

به گزارش ايسنا، معصومه ابتكار در حاشيه گردهمايي مديران كل محيط‌زيست كشور در جمع خبرنگاران با تأكيد بر ظرفيت‌هاي محدود آبي و خاكي ايران گفت: درنتيجه بي‌توجهي امروز برخي مسئولان و مردم، بسياري از تالاب‌ها به منشأ گردوغبار تبديل ‌شده‌اند. با اين‌حال دولت در ماه‌هاي گذشته به‌صورت جدي بحث مبارزه با ريزگردها و خشكسالي تالاب‌ها را در دستور كار قرار داده است.

وي با اعتقاد به اينكه الگوي مصرف آب كشور نيازمند اصلاح است، افزود: اگرچه به‌صورت كلي بخش عمده نياز آبي كشور به مصرف امور مربوط به كشاورزي مي‌رسد، اما كشاورزان فعال در عرصه كشت و زرع نباتات و ساير محصولات، بايد با استفاده از روش‌هاي نوين آبياري به سمت ارتقاي بهره‌وري در مصرف آب حركت كنند.

رئيس سازمان محيط‌زيست به فضاي وسيع سبز در استان و شهر اصفهان اشاره كرد و گفت: شيوه آبياري اصفهان در بخش‌هاي مختلف كشاورزي و فضاي سبز نيازمند ارتقا و اصلاح است. مسئولان و كشاورزان بايد به سمت كشت گونه‌هاي كم‌نياز به آب و سازگار با محيط‌هاي خشك حركت كنند و از اين طريق توان زمين را در برابر خشكسالي، افزايش دما و تغييرات زيست‌محيطي به‌طور قابل‌توجهي افزايش دهند.

ابتكار در پاسخ به سؤالي مبني بر تبعات بسته شدن آب زاينده‌رود از دهم خردادماه سال‌جاري در اصفهان، گفت: آب اين رودخانه تا اطلاع ثانوي همچنان بازخواهد ماند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ادامه داد: تأكيد سازمان جاري ماندن آب در تمام نقاط رودخانه و حتي تالاب است كه لازمه اين خواست عمومي، مديريت مصرف آب با توجه به محدوديت منابع و كاهش بارندگي‌هاست.

ابتكار، زاينده‌رود را رگ حياتي شهر و استان اصفهان و تالاب گاوخوني دانست و افزود: بسته شدن آب زاينده‌رود با تبعات بسيار زياد زيست‌محيطي و اقتصادي همراه خواهد بود و بايد هرچه سريع‌تر براي آن چاره‌انديشي كرد.

رئيس سازمان محيط‌زيست كشور با مخالفت شديد با پديده دزدي از خاك براي توليد مصالحي همچون گچ و آجر، تصريح كرد: توسعه شهري نيازمند ضوابط و دستورالعمل‌هاي ويژه‌اي است. توسعه نبايد به بهاي تخريب فضاي زيست‌محيطي كشور تمام شود يا تبعات و ناهنجاري‌هايي مانند آلودگي و ناپايداري محيط‌زيست را با خود به‌دنبال داشته باشد.

وي افزود: بسياري از تخريب‌هاي صورت گرفته در سال‌هاي اخير، كانون توليد گردوغبار در كشور بوده‌ و به همين دليل با توافقي كه اخيراً با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، چارچوب‌ها و ضوابط مبني بر غيرمخرب بودن احداث معادن تدوين شده و به تصويب سازمان حفاظت محيط‌زيست و وزارتخانه مربوطه رسيده است.

کد خبر 296373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha