همشهری آنلاین: ۱۳چهره دانشگاهی به مدت دو روز به بررسی دلایل ایجاد بحران در حوزه آبخیز زاینده‌رود می‌پردازند.

به گزارش مهر، نشست بین‌المللی تخصصی "پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا باتلاق گاوخونی" با حضور مدیران ارشد شهر و استان اصفهان و جمعی از متخصصان داخلی و خارجی صبح امروز در مجتمع آموزشی فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

در این نشست علمی بین‌المللی 13 چهره برجسته دانشگاهی از کشورهایی چون انگلیس، ایتالیا، آمریکا و کانادا به همراه اساتید صاحب‌نظر داخلی به‌ویژه متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان در مدت 2 روز به بررسی دلایل ایجاد بحران در حوزه آبخیز زاینده‌رود، مشکلات بوجود آمده و راهکارهای علمی و عملی احیای این رودخانه خواهند پرداخت.

در ابتدای این مراسم دکتر سید محمود مدرس هاشمی- رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت موضوع آب به دلیل محدودیت‌های نسبی دسترسی به آن به ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک چون ایران گفت: وجود قنوات با عمق‌هایی قریب به 300 متر در زیر زمین که توسط دست حفاری می‌شده و هنوز نیز پس از سه هزار سال مرمت و مورد استفاده قرار می‌گیرند از شاهکارهای آبرسانی ایرانیان است.

وی با اشاره به وقوع دوره‌های ممتد خشکسالی طی 10 سال گذشته، بارگذاری بیش از توان اکولوژیکی در فلات مرکزی ایران به لحاظ استقرار صنایع آب بر تمرکز جمعیت و نیز توسعه کشاورزی برای تولید غذا تصریح کرد: به نظر می‌رسد بالاترین چالش پیش رو، مسئله تأمین آب با کیفیت مناسب در این بخش از ایران باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نگرش جامع همراه با مشارکت همگانی را تنها راه نجات رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور بر مبنای نظر متخصصان این رشته دانست و ادامه داد: در این زمینه تجارب بین‌المللی زیادی وجود دارد که از چند دهه پیش آغاز شده و نیاز است تا ما نیز از این تجارب گرانقدر حداکثر استفاده را نماییم.

وی با اشاره به خدمات ارزنده دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه آموزش، تربیت نیروی انسانی و نیز تحقیقات و پژوهش در حوزه‌های مختلف مربوط به منابع آب به بخشی از افتخارات و دستاوردهای این دانشگاه برتر کشور پرداخت و گفت: در سال 2014 بر اساس رتبه‌بندی تایمز، دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

مدرس هاشمی افزود: دانشکده مهندسی عمران، دانشکده کشاورزی، دانشکده منابع طبیعی و نیز پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله بخش‌های مرتبط با موضوع آب در این دانشگاه می‌باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای دانشگاه صنعتی اصفهان به‌ویژه در حوزه مقالات، کتاب‌ها، طرح‌های تحقیقاتی و ارتباطات بین‌المللی اعضای هیات علمی مرتبط با موضوع آب در این دانشگاه تصریح کرد: دو طرح کلان ملی "ارزیابی اثرات تغییر اقلیم و مدیریت خشکسالی" و نیز "دانش و فناوری بازیافت پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی" از جمله طرح‌های پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در این زمینه است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با ذکر برخی از سوابق این دانشگاه در برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در زمینه مهندسی و مدیریت منابع آب گفت: کنفرانس بین‌المللی "مدیریت منابع آب 1995" با همکاری سازمان یونسکو در سال 1371، دومین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران در سال 1385 و نیز ششمین و نهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی عمران در سال‌های 1382 و 1391 با ارائه مقالات و کارگاه‌های متعدد تخصصی در زمینه آب از جمله آن‌ها است.

مدرس هاشمی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان بیش از 20 سمینار تخصصی و نشست‌های هم‌اندیشی در سطح استان اصفهان در رابطه با مدیریت خشکسالی و پیش‌بینی اثرات تغییر اقلیم برگزار نموده که نتایج آن در طرح جامع مدیریت بحران استان با همکاری استانداری اصفهان تبلور یافته است.

وی با بیان این که این دانشگاه با محوریت پژوهشکده آب و فاضلاب خود هم اکنون همکاری در زمینه طرح مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود با مسئولیت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان را بر عهده دارد تصریح کرد: این طرح با مشارکت گروه همکاران بین‌المللی از کشور آلمان در حال انجام است و فاز دوم آن نیز از سال آینده آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار امیداوری کرد: نشست بین‌المللی تخصصی پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا تالاب گاوخونی منجر به نقشه راهی برای خروج از بحران کم‌آبی و نیز نجات زاینده‌رود از زردکوه تا تالاب گاوخونی باشد.

دکتر حمیدرضا صفوی با اشاره به اهمیت بحران زاینده‌رود به دلیل تبعات بوجود آمده در آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: مصرف بیش از حد آب در 160 کیلومتر از مسیر این رودخانه، سبب افزایش مشکلات ناشی از این بحران شده است.

وی تصریح کرد: اگر در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال طرح ۹ ماده‌ای احیای زاینده‌رود اجرایی نشود ما در شرایط نرمال سالانه با ۴۰۰ میلیون مترمکعب کمبود آب مواجه می‌شویم و در شرایط خشکی نیز ۸۰۰ میلیون کمبود آب خواهیم داشت.

نشست بین‌المللی علمی تخصصی "پایداری رودخانه زاینده‌رود ‌از زردکوه تا تالاب گاوخونی" که با همکاری مشترک دانشگاه صنعتی اصفهان، استانداری و شهرداری اصفهان صبح امروز در مجتمع آموزشی فرهنگی اردیبهشت دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد، فردا در اصفهان به کار خود پایان خواهد داد.

کد خبر 283754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha