اصفهان- فاطمه شفیعی: «مزارع ما سوخت و فقر نصیبمان شد. آیا فریادرسی نیست؟»، «به‌راستی چه کسی فاتحه کشاورزی را در منطقه خوانده!»، «مرگ زاینده‌رود مرگ کشاورزی است»، «آب زاینده‌رود به چه بهایی از کشاورزان منطقه دریغ شده است؟»؛ اینها جملاتی بود که روی پلاکاردهایی در دستان کشاورزان غرب استان اصفهان نقش بسته و حکایت از تنگدستی حاصل از بی‌آبی دارند.

 روز گذشته حدود 120نفر از اهالی روستاها و شهرستان‌های نجف‌آباد، قلعه‌سفید، سلطان‌آباد، خمینی‌‌شهر، مبارکه، فلاورجان و... در مقابل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان جمع شدند و از وضعیت کشاورزی و خشکسالی منطقه گلایه کردند.یکی از آنها پیرمردی است با صورت آفتاب‌خورده که خشکی زمین‌هایش، گلویش را نیز خشکانده است. پیرمرد سرفه می‌کند و می‌گوید: ما سال‌هاست که در روستای قهدریجان سهم آب زاینده‌رود را داریم و حالا این آب را از ما دریغ کرده‌اند و سهم آب ما در ماه به چند روز رسیده است. درختان 100ساله ما خشک شده، این سهمیه نه برای کشت گندم و جو مناسب است و نه برای به ثمر نشستن درختان میوه. نوروزعلی مشهدی ادامه می‌دهد: کشاورزی ما از رونق افتاده و باید خانواده‌هایمان را از فقر و گرسنگی نجات دهیم. وی بیان می‌کند: مردم شهرستان قهدریجان که 90درصد کشاورزند و حدود 100هزار هکتار زمین زیرکشت دارند باید به این روز بیفتند و بی‌آبی و فقر کمر مردم را بشکند؟

وی می‌گوید: چرا مصوبات استانی در رابطه با کم‌آبی و آنچه در سفرهای استانی برای کمک به کشاورزان مثل وام و تسهیلات وعده داده می‌شود، اجرا نمی‌شود؟ مشهدی ادامه می‌دهد: ما بیشتر از 30سال است که کشاورزی می‌‌کنیم و چند سال است که زمین‌ داریم و هر روز فقیر و فقیرتر می‌شویم، نه حقوق تامین اجتماعی داریم و نه بیمه و نه حمایت و مزیتی که موقع بی‌آبی بتوانیم زندگی‌مان را اداره کنیم.

وی می‌افزاید: حالا برای رفع مشکل به اینجا آمده‌ایم ولی مسئولان آب‌منطقه‌‌ای جوابگوی ما نیستند. رئیس شورای شهر فیلور و سلطان‌آباد در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: سهمی از آب رودخانه متعلق به شهرستان‌ها و روستاهای غرب استان اصفهان است که اختصاص به کشاورزی دارد. مرتضی مهدیان ادامه می‌دهد: حتی در طومار شیخ بهایی نیز قید شده است ولی در چند سال اخیر هر روز سهم آب غرب استان کمتر و کمتر شده و به کشاورزی و خانواده‌های این منطقه آسیب‌ فراوانی وارد کرده است و هیچ‌کس نیز پاسخگو نیست. وی می‌افزاید: هیچ اداره و سازمانی حاضر نیست که خسارت بی‌آبی را پرداخت کند. مهدیان اضافه می‌کند: چرا سهم آبی را که حق ماست به شهرهای دیگر می‌فرستند؟

امسال؛ تأمین آب منطقه شرق

به سراغ یکی از مسئولان آب‌منطقه‌ای استان می‌رویم و وی می‌گوید: در مجموع مسائل مربوط به آب در قرارگاه آب و ستاد مدیریت بحران طرح شده است که طی برنامه امسال بنا شده آب کشاورزی شرق اصفهان تامین شود و کشاورزان غرب در این میان بی‌نصیب مانده‌اند. وی بیان می‌کند: به خاطر کم‌آبی فقط کشاورزان شرق تامین آب شده‌اند که پس از برداشت آب مورد نیاز، ‌ آب رودخانه روی آنها نیز بسته می‌شود. این مقام مسئول ادامه می‌دهد: به‌خاطر افت 70درصدی آب پشت سد و کمبود بارندگی و کاهش بارش برف در ارتفاعات و در سرشاخه‌ها ما با کمبود شدید آب روبه‌رو هستیم و خشکسالی پیش‌رو است. وی می‌گوید: حجم آب پشت سد اکنون 300میلیون مترمکعب است که باید حدود یک‌میلیارد مترمکعب باشد.

وی در پاسخ به سؤالی که‌ آیا واقعا آب رودخانه زاینده‌رود به شهرهای دیگر انتقال داده می‌شود، می‌گوید: جز آب شرب شهر یزد که قسمت ناچیزی حدود 5دردصد است، ما از سهم استان اصفهان یک‌قطره آب را هم به شهرهای دیگر نمی‌فرستیم. وی بیان می‌کند: در چنین شرایط خشکسالی سازمان‌ها و مسئولان دیگر مانند بیمه هم باید به خسارت‌دیدگان کمک کنند و همه فشارها نباید به اداره آب وارد شود. به‌هرحال درد برخی از روستاهای فلاورجان فقط آب است و خشکسالی و حمایت نشدن از آنها به افزایش مهاجرتشا‌ن به شهرها می‌انجامد.

کد خبر 172069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز