کارشناسان اصفهانی خشکی زاینده‌رود را نه به علت خشکسالی، بلکه بر اثر مدیریت ناصحیح در بالادست این رودخانه می‌دانند، و این یعنی متهم کردن استان چهارمحال و بختیاری در پرونده زاینده‌رود.

از اواخر سال گذشته بود که «زاینده‌رود»، شاهرگ حیاتی مرکز ایران آرام‌آرام رو به خشکی رفت و وضع به گونه‌ای پیش رفت که در حال حاضر تمامی بخش‌های زاینده‌رود در شهر اصفهان خشک شده است و پل‌های تاریخی که بر روی این رودخانه طی 400 سال گذشته پابرجا مانده، اکنون در خشکی محض فرو رفته‌اند.

طی جلسه‌ای که مسئولان نظام مهندسی کشاورزی اصفهان با مسئولان شهری و شورای شهر اصفهان برگزار کردند، بر این امر صحه گذاشتند که خشکی زاینده‌رود نه تنها به علت خشکسالی است؛ بلکه مهمترین دلیل خشکی آن بر اثر مدیریت ناصحیح در این‌خصوص است.

در این جلسه به مواردی همچون عدم مدیریت صحیح آب، برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی در حوزه آب زاینده‌رود، آلودگی آب زاینده‌رود، انتقال آب اصفهان به دیگر استان‌ها، عدم مدیریت واحد، تسریع اجرای پروژه بهشت‌آباد، ‌تونل سوم کوهرنگ و چشمه لنگان و صدور مجوز پمپاژ آب در بالادست زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

هر چند اخیرا مسئولان استان چهارمحال و بختیاری، اظهارات مدیران و نمایندگان استان اصفهان در خصوص زاینده‌رود را جنجالی عنوان کرد‌ه‌اند. عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این‌باره گفت: مردم در‌خصوص خشکی زاینده‌رود به ما فشار می‌آورند که چرا این رودخانه به این وضعیت دچار شده است.

حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: گروهی در حال پیگیری این موضوع هستند که چند درصد زاینده‌رود بر اثر خشکسالی و چند درصد بر اثر استفاده آب در بالادست باعث خشکی زاینده‌رود شده است.

وی در‌خصوص انتقال آب زاینده‌رود به استان‌های همجوار اصفهان اظهار کرد: این انتقال حتما با برنامه بوده است؛ چرا که سهمیه‌ای برای این استان‌ها در گذشته در نظر گرفته شده بود. حاج‌رسولی‌ها در‌خصوص عدم مدیریت واحد در حوزه زاینده‌رود گفت: از نظر سیاست‌گذاری باید یک نوع مدیریت واحد وجود داشته باشد. قبلا مدیریت آب شهرکرد را از اصفهان جدا کردند که باعث بروز مشکلاتی در این خصوص شد.

بهروز جعفری، دبیر مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس نیز درخصوص مناقشه‌ای که میان مسئولان استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان در خصوص مدیریت بر زاینده‌رود پیش آمده، گفت: چهارمحال و بختیاری، حوزه پرآبی است و آب‌های زیادی نیز از این استان خارج می‌شوند و این که این استان نباید کم‌آب باشد، شکی در آن نیست.

اما بحثی در این میان مطرح است مبنی بر این که شهرکی در نزدیکی سد زاینده‌رود در حال احداث است که شهرکی آزمایشی و مربوط به اصفهان است. اما مسئولان چهارمحال و بختیاری عنوان کرده‌اند که این شهرک مربوط به این استان است و اصل مناقشه این دو استان نیز بر سر این موضوع است.

حمیدرضا فولادگر،‌ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز، اظهار کرد: خشکسالی قطعا عامل اصلی خشک شدن زاینده‌رود است، اما مسائل مدیریتی نیز در این میان وجود دارد.

فولادگر با تایید برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی در بالادست زاینده‌رود، گفت: از ابتدا مخالف تصویب قانون تقسیم آب بودیم، در عین حال همچنان پیگیر این موضوع هستیم و بارها نیز با وزارت نیرو صحبت کرده‌ایم.

فولادگر در خصوص انتقال آب زاینده‌رود به استان‌های همجوار نیز اظهار کرد: متاسفانه در دولت گذشته بحث انتقال آب به یزد از محل طرح‌های جدید داده شد که در ردیف‌های بودجه سالیانه نیز می‌آید.

رجبعلی صادقی ، استاندار چهارمحال و بختیاری چند روز قبل، با اشاره به آنچه «جنجال‌آفرینی‌های اخیر مسئولان و نمایندگان استان اصفهان در مورد مشکل کم‌آبی» می‌خواند، گفت: این بهانه‌جویی‌ها تنها برای مخفی کردن ضعف مدیریتی‌شان است.

وی  ادامه داد: خشکسالی‌های 2 سال گذشته و افت 25 متری سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌ها و تامین آب شرب و کشاورزی، این استان را در وضعیت بحرانی قرار داده است. صادقی با بیان اینکه آباد شدن چهارمحال و بختیاری و برداشت آب استان کوچک‌ترین کمبود آبی برای استان اصفهان در پی نداشته، افزود: مسئولان و مردم استان خواستار قانونمندی و تسلیم در برابر قانون و نظر صحیح کارشناسان هستند.

کد خبر 87772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز