چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از احیای رودخانه زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اولویت‌ها خبرداد و افزود: کارگروه بررسی این رودخانه تشکیل شد و بر مهم‌ترین نکته یعنی سیاستگذاری‌های صحیح و برنامه‌ریزی دقیق تاکید شد.

زاینده رود

البته در کنار این مسائل باید واقعیت‌ها را درنظر گرفت و ملاحظات مسائل آبی را در استان اصفهان که استانی خشک است بررسی کرد. این ملاحظات در بخش‌های آب‌بری همچون کشاورزی و صنایع هم باید مورد توجه باشد. ابتکار که به اصفهان سفر کرده است درباره مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود نیازمند مدیریت یکپارچه و بلندمدت است و ضروری است با نگاهی جامع نگر مسائل آن از سرچشمه تا تالاب گاوخونی بررسی شود. معضل زاینده‌رود باید فراتر از استان و منطقه و در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد. وی به مصوبات دولت گذشته اشاره کرد و افزود: برخی از مصوبات دولت گذشته قابل بازنگری است و در حال انجام این فرایند هستیم، اما برخی از مشکلات به سادگی‌ قابل حل نیست و باید فرصت گذاشت و آرام‌آرام آنها را ترمیم کرد. رئیس سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: توسعه در دل محیط‌زیست وجود دارد اگر توسعه دارای برنامه‌ریزی، طرح‌های آمایش سرزمین و به‌خصوص ارزیابی استراتژیک باشد به راحتی می‌تواند انجام گیرد.

ابتکار درخصوص تبدیل‌شدن زاینده‌رود به یکی از مناطق چهارگانه خاطرنشان کرد: 5رودخانه حفاظت شده وجود دارد که از آن جمله سرداب رود و چالوس است که دارای شرایط محیطی و اکوسیستمی خاصی هستند اما زاینده‌رود بخشی از این ویژگی‌ها را ندارد. بدیهی است اگر این رودخانه بتواند به‌صورت طبیعی این رخدادها را در خود جای دهد و شرایط خاص اکوسیستمی ایجاد کند ما از ورود آن به یکی از مناطق چهارگانه استقبال می‌کنیم البته درحال حاضر، تالاب و قسمت‌هایی از سد زاینده‌رود درشمار مناطق چهارگانه قرار دارند.

گزارش وضعیت زیست محیطی

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور درباره گزارشات وضعیت محیط‌زیست کشور، گفت: در سال‌های82 و 83 طرحی تحت عنوان گزارش وضعیت محیط‌زیست به مردم ارائه شد؛ اما طی 8سال گذشته مسکوت مانده بود که قول می‌دهم تا چند ماه آینده گزارش وضعیت زیست‌محیطی کشور مربوط به 8سال گذشته در اختیار مردم قرار بگیرد.

ابتکار در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: مقوله توسعه و محیط‌زیست در استانی مثل اصفهان می‌توانند به خوبی در کنار هم قرار گیرند به شرطی که آمایش سرزمین دقیق انجام گرفته باشد. اگر استان‌ها بتوانند در زمینه ارزیابی و آمایش سرزمین حرکت رو به جلویی داشته باشند مشکلات فعلی و معضلات گذشته حل و فصل خواهد شد. وی ادامه داد: در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اصفهان طرح جامع «کاهش آلودگی اصفهان» که از سال81 مصوب و از سال82 اجرایی شد مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم متأسفانه طی 6سال گذشته این طرح اجرایی نشده است.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور درباره خودروهای فرسوده و خارج کردن آنها از چرخه حمل‌ونقل، تصریح کرد: دولت اخیرا مصوبه‌ای داشته است که در آن سیاست‌های حذف خودروهای فرسوده تقویت شده و تسهیلات را افزایش داده‌ایم و اعتبارات آن را نیز تامین کردیم تا بتوانیم خودروهای 20 سال و بالاتر را به‌طور کامل از چرخه حمل‌ونقل خارج کنیم.

اصفهان در اولویت سوخت یورو 4

آن طور که در گزارش ایسنا آمده است، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره چگونگی رعایت استقرار صنایع در شعاع 120کیلومتری برای شهرهایی همچون تهران و اصفهان گفت: شعاع 120کیلومتری برای شهری همچون تهران درنظر گرفته شده و سعی شده شعاع 50کیلومتری شهر‌اصفهان نیز با سختگیری فراوان دنبال شود و تنها صنایعی می‌تواند در شعاع 50 کیلومتری اصفهان قرار گیرد که تمام شرایط زیست‌محیطی را دار باشد در غیر این صورت هیچ مجوزی داده نخواهد شد.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر به غیر از صنایعی چون مواد غذایی و کشاورزی که مصوبه دولت است صنعت دیگری همچون فولاد در شعاع 50 کیلومتری نمی‌تواند احداث شود و صنایع فولاد نیز مجوز چنین کاری را ندارند مگر اینکه از کمیسیون زیربنایی مجوز خود را گرفته باشند که دیگر این مسئله از دست ما خارج است. وی درخصوص موعد عرضه سوخت یورو4 در اصفهان و نتایج رایزنی‌ها با وزیر نفت تصریح کرد: خبر خوش این است که طبق گزارش‌های رسیده تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه شازند اراک آغاز شده است که البته نمی‌تواند نیاز همه شهرهای کشور را تامین کند اما شهر اصفهان در اولویت قرار دارد و براساس زمان‌بندی که دولت قبل ارائه کرده تا پایان سال 92 باید توزیع این بنزین در شهرهای کشور از جمله شهری مثل اصفهان انجام شده باشد. وی اضافه کرد: وزیر نفت فردی زیست‌محیطی است و قرار است برنامه استقرار محیط‌زیست را محکم اجرایی کنند که دوره‌های قبلی نیز این حسن نیت خود را نشان دادند چرا که در دولت قبلی سمت ایشان همین بود پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها همه دارای ایزو14001 بودند.

رایزنی برای کاهش زمان معاینه فنی

رئیس سازمان محیط‌زیست دربخشی از سخنان خود به رایزنی با رئیس مجلس درخصوص کاهش سال معاینه فنی اشاره کرد و افزود: افزایش زمان معاینه فنی خودروها مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط‌زیست بود و با رایزنی‌ای که با رئیس مجلس داشتیم قرار شد تا طرح 2یا 3ساله کردن معاینه فنی به صحن علنی بیاید البته مراکز معاینه فنی باید بدانند که رسالت بسیار جدی در تعیین و تایید خروجی‌های خودرو دارند و با متخلفان در این زمینه برخورد قاطع خواهد شد. وی به آلودگی هوای اصفهان و صنایع آلاینده این شهر اشاره کرد و افزود: صنایع بزرگ استان اصفهان تلاش‌هایی درخصوص کاهش آلودگی انجام داده و این کار را به‌تنهایی کرده‌اند و توانستند استانداردهای محیط‌زیست را کسب کنند اما نیروگاه‌های اصفهان، صنایعی آلاینده محسوب می‌شود و هم‌اکنون درحال بررسی راه‌حلی برای کاهش آلودگی آن هستند.

کد خبر 236076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز