علی ابراهیمی: زمزمه‌های بازگشت نظام کدینگ کالا و خدمات به نظام تجاری کشور با عنوان تازه شناسه کالا افزایش یافته است.

احمد غلامزاده

پيش از اين شبنم و ايران‌كد عامل رشد قاچاق و كندي مبادلات قلمداد شده بود. با احمد غلامزاده، مديرعامل سابق مركز ملي شماره‌گذاري كالا گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • علت بازگشت به اجراي نظام كدينگ كالا چيست؟

فارغ از هر عنواني كه براي شماره‌گذاري كالا و خدمات انتخاب شود هدف از اجراي اين طرح آن است كه شناسه‌اي واحد براي يك قلم كالا تعيين و در سامانه‌اي ثبت شود كه با اين هدفگذاري تفاوتي نمي‌كند اين كار با ايران كد يا شناسه كالا انجام شود اما بحث مطرح آن است كه آيا مي‌خواهيم اين شناسه واحد را به شكلي متمركز و در يك شبكه انجام دهيم يا اينكه هر توليد‌كننده كالا و خدماتي شناسه‌اي را براي محصول خود تعيين كند.

  • آيا اشكالات دولت به ايران كد منطقي است؟

ايرادات مطرح شده به نظام كدينگ كالا تكنيكي نبوده است گرچه ايراداتي مانند مشكلات برقرار كردن ارتباط بين يك قلم كالا با گروه كالايي وجود دارد اما اين ايرادات قابل رفع است. يكي از ايراداتي كه به ايران كد گرفته شده، ضرورت رجوع به يك مركز واحد براي شناسايي كالا و خدمات است كه اين ايراد با اجراي طرح به شكلي غيرمتمركز قابل رفع بود. در واقع اشكالات مطرح شده به ماهيت كار يا شيوه اجراي ايران كد نبوده بلكه عدم‌امكان پاسخگويي به انتظاراتي مانند مقابله با قاچاق كالا آن هم با تكيه صرف به اين طرح، عامل اصلي توقف اجراي آن بوده است. راه‌حل مبارزه با قاچاق كالا صرفا ايجاد كد رهگيري نيست بلكه بايد شبكه توزيع اصلاح شده و به سمت سالم‌سازي‌ حركت كنيم. ايران كد تنها يك پيش نياز براي مقابله با قاچاق است.

  • علت سردرگمي توقف يا اجراي ايران‌كد چيست؟

هنوز مشخص نيست دولت براي مديريت كالا و خدمات مي‌خواهد در سطح مديريت يك قلم كالا وارد شود و يا نظر دولت آن است كه درسطح گروه‌هاي كالا و خدمات اعمال مديريت كند؟! چرا كه در نظام اچ اس(H.S) با گروه كالا سروكار داريم اما ايران كد به جزئيات اقلام كالايي مي‌پردازد. براي مبارزه با قاچاق كالا در كف بازارنيز بايد در سطح اقلام كالايي سيستم كدينگ اعمال شود.

  • آيا ايرادات وزارت صنعت به طرح شبنم درست است؟

اين طرح با اشكالات منطقي روبه‌روست چرا كه نمي‌توانيم يك قلم كالا را از شبكه جدا كرده ونظارت بر آن را با درج برچسب اعمال كنيم. اين شيوه اجراي طرح شبنم اشكالاتي را براي فعالان عرصه تجارت و توزيع كالا ايجاد مي‌كرد. ايراد ديگر به طرح شبنم آن بود كه در اجراي اين طرح براي توزيع نصب برچسب‌ها از نيروي انساني استفاده مي‌شد و احتمال خطا و فساد در هر كاري كه كارشناس محور باشد، بيشتر است.

کد خبر 283718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha